Gå til innhold

Diesel vs bensin

Ranger emnet


VeGGiz

Anbefalte innlegg

Ca 1000 meter langt er et tau!

 

Hvor langt er et tau? For dem som så Jeopardy :)

 

Spørs jo litt også på årsmodellen. Er stor forskjell på en splitter ny dieselmotor og en fra tidlig 80-tall. Viking, har du kjørt Subarus nye Boxer-diesel? Lurer på hvordan den er..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er jo relativt, kommer jo anpå hva du selv ønsker da.. men har du økonomi i baktanke så er jo diesel smartest. du får jo ganske spreke diesel biler også.. men er smak å behag, mange klager seg vel over at diesel bråker mer enn bensin og har en tregere grovere gange..

vw polo gt 1.9tdi Rennsport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt endel bensinbiler opp gjennom årene, og kjører nå kun dieselbiler, de kan sette opp avgiften på diesel så mye de vil, jeg skal ikke ha bensinbil igjen hvertfall :)

 

Har MB Vito 110CDI og Ford Focus 2.0TDCI Titanium

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel. En bil med 115 hk diesel koster ca det samme som en tilsvarende med 115 HK bensin. Prøv begge to, så oppdager du nok at diesel gir mest for pengene.

En vanlig ny bil i dag veier ca 1300-1500 kg. Har du da en 1,8 bensinmotor med et dreiemoment på 160 NM blir ikke akkurat dette sprekt. I tilegg så har de fleste nyere bensinmotorer maks dreiemoment høyt på turtallsskalaen, fra 3500 o/min og opp slik at det kreves noe giring og jaging for å flytte kiloene. En 1,8 diesel har ca det dobbelte momentet, og det fra 1500-1800 o/min.

Nå har nok dieselen et mye snevere arbeidsområde, men du har trekkraft i det turtallsområdet du vanligvis bruker etter veien. Ved en forbikjøring i 70-80 km/t vil du være forbi med dieselen før du har fått girt ned med bensinbilen

 

0-100 og toppfart er dårligere på en diesel, men f.eks 40-100 km/t i fjerdegir tar en tredel av tiden, og det er det området du utnytter ved normal kjøring

 

Selvsagt er det morsomt med en sprek bensinbil, men jeg har kjørt stor stasjonsvogn med diesel til 450 000 som dro løs forhjula (riktignok piggfrie vinterdekk) på asfalten ved pådrag på 3 gir.

Du må gange 450 000 med to for å finne en bensinbil som klarer det

 

Og så kan vi snakke forbruk......

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en diesel bil er mye mere økonomisk er jo bare tull. Høyere årsavgift,her hvor jeg bor er dieselen oftere dyrere en bensin også. På høy tid spør du meg.

At norske politikerer premierte sist år de som kjøpte diesel,men straffer de i år,sier mere en noe annet.U got >FUCKED... :hellothere: Man henger seg for mye opp i Co2 tall. Det er andre elementer som også spiller inn på forurensing.Men det glemte de visst i farta :)

 

Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt

 

Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske.

 

Dette var mine meninger :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en diesel bil er mye mere økonomisk er jo bare tull. Høyere årsavgift,her hvor jeg bor er dieselen oftere dyrere en bensin også. På høy tid spør du meg.

At norske politikerer premierte sist år de som kjøpte diesel,men straffer de i år,sier mere en noe annet.U got >FUCKED... :hellothere: Man henger seg for mye opp i Co2 tall. Det er andre elementer som også spiller inn på forurensing.Men det glemte de visst i farta :)

 

Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt

 

Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske.

 

Dette var mine meninger :)

En dieselbil hadde i 08 en høyere avgift på 400 kr. Enkelte modeller har også litt høyere servicekostnader, og i mange tilfeller en høyere innkjøpspris.

Så man må nok se på hele regnestykket.

Er forresten veldig spent på årsavgiften for 09, om differansen blir høyere da.

Men at det ikke er kjøreglede i en nyere dieselmotor holder jeg overhodet ikke med deg i.

 

Miljøgevinst gidder jeg ikke å diskutere, det er for mange hvis og om og bla bla til at noen overhodet kan gi et fasitsvar.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt

 

Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske.

 

Dette var mine meninger :)

Bilen min fliser en BMW 525i (192hk) og jeg har 136hk diesel, så om det er aksen man er ute etter så er ikke nødvendigvis bensinbil veien og gå om man skal tenke penger, toppfart, altså over 180kmt så er det kanskje noe annet...

 

Bilen min veier 1,5 tonn med fører, 2.0 TDCI motor på 136hk og 340Nm, forbruk med langkjøring 0,4l, blandet kjøring 0,52l og med 1,5 tonn henger ca 0,85l.

 

Så skulle likt å se en bensinbil klare det samme, som også yter det samme i krefter ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår