Gå til innhold

Innbrudd i Russebil imens den sto på verksted

Ranger emnet


Buzz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forrige helg ble vår russebil utsatt for innbrudd.

Vi hadde levert bilen til Ski Auto for Eu-godjenning.

På natta ble det gjort innbrudd i den. De tok seg inn ved å bruke en stål tråd ting tror vi.

Forsterker, høytalere, spiller osv fr 19 000,- ble stjålet.

Når vi kom dagen etter på sa de at dette var synd gutter...

 

Så mitt spørsmål er da: Har ikke de ansvaret for dette da?? Siden de har tatt imot bilen? Vi hadde jo ikke forsikring på den vi. Men det må jo Verkstedets forsikring dekke???

Noen som har noen lover hvor dette står ellerno?

Trenger hjelp!! 19k er fryktelig mye penger for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke oppe en sak (i rettsvesenet) om akkurat det samme i fjor høst, der en bil innlevert verkstedet ble frastjålet cd-spiller, airbag osv? Mener bileier fikk fullstendig medhold og at verkstedet måtte bruke sin egen forsikring.

 

Forøvrig skurrer det litt i mine ører (vel og merke hvis verkstedet hadde tatt over nøkkel - altså ansvaret for bilen) med den kommentaren de kom med...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde nøklene våre, så for alt vi vet kan det ha vært dem.

Bilen sto ute da innbruddet skjedde.. De klarte heldigvis ikke å få med seg våre dyreste Cerwin Vega høytalere. for de var for tunge og svære. De hadde prøvd å få dem med seg uten hell..

Det som er, er at verkstedet ikke har forsikring på sånt. Så kan derfor bli vanskeligere å få penga ut av dem....

 

Eiern av stedet sa: " Dette var kjedelig/synd gutter" noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Probe95

Vil bare si at sånt er jævlig surt, legger en demper på feiringa får en si.

Men for å være dønn ærlig med deg stiller du/dere veldig svakt her. Faren min leverte inn bilen på verksted, stod parkert på utsiden. Der ble brutt opp og airbags fjerna. Her gikk det på faren min sin tyveriforsikring. Verksted har nemlig ikke ansvar for biler som står pakert utenfor. Verkstedet var behjelpelig med reprasjon og dekking av egenandel. Så all credit til de. Men verkstedene har bare forsikring som gjelder inne i verkstedet, ikke utenfor. Siden dere ikke hadde forsikring på bilen, må nok dette regens som et tap. Uansett hvor leit det er. Hvis dere får skaffet et nytt og forsikrer bilen. Er det veldig lurt å nevne for forsikringselskapet at dere har annlegg i bilen til en betydelig verdi. Hvis ikke kan de nekte å utbetale dette ved et senere innbrudd.(Har lært på den harde måten). Litt kjipt at dere ikke hadde forsikring, kunne fått veiledning og info der. Medlem av naf, hvis ja. Ta å ring de. Er mange saker i grenseland. Men sånn du fremstiller den. Er det nok ikke verkstedets ansvar.

 

Uansett synes jeg de kunne klart seg uten den spydige komentaren "dette var da synd gutter":(

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta denne saken opp med en advokat og hør hva han sier. Siden verkstedet har nøkkelene og lar bilen stå ute så er jeg tvilende.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta denne saken opp med en advokat og hør hva han sier. Siden verkstedet har nøkkelene og lar bilen stå ute så er jeg tvilende.

 

Enig, og hypotetisk sett, hva om verkstedet hadde parkert bilen ulåst i tillegg? Samme argumentasjon kan brukes der, at de bare har ansvaret for bilen inne i verkstedet. Så lenge dere ikke hadde bedt verkstedet om å parkere bilen utenfor, vil jeg tro (og mener som sagt å huske) at dere har en god sak.

 

I saken jeg nevner lenger oppe, som jeg selvfølgelig ikke finner igjen, var heller ikke verkstedet villig til å ta på seg ansvaret, og den løste seg jo til bileiers beste, så ikke gi opp!

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. dere har like lite kontroll med bilen om den står i gata eller utenfor et verksted. Slutt å syt og kom dere videre. Verkstedet sin oppgave er å reparere bilen, ikke å stille vakthold om natta.

 

Så å komme å påstå at verkstedet er ansvarlig er bare tull. Dette er tyveri av/fra kjøretøy som delkasko/kasko dekker.

 

Eneste mulighet er dersom verkstedet har opptrådt uaktsomt, ved for eksempel å parkere den ute uten å låse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. dere har like lite kontroll med bilen om den står i gata eller utenfor et verksted. Slutt å syt og kom dere videre. Verkstedet sin oppgave er å reparere bilen, ikke å stille vakthold om natta.

 

Så å komme å påstå at verkstedet er ansvarlig er bare tull. Dette er tyveri av/fra kjøretøy som delkasko/kasko dekker.

 

Eneste mulighet er dersom verkstedet har opptrådt uaktsomt, ved for eksempel å parkere den ute uten å låse den.

 

Hmmmm, skeptisk....

 

Fant igjen saken jeg lette etter, men den har (såvidt jeg vet) dessverre ikke vært prøvd for retten. Uansett støtter Forbrukerrådet bileier.

 

Se Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere som det henvises til i saken.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig sunwave!! :D vi har faktisk håp om å få igjen penger her! :)

Fått litt gode nyheter i denne triste perioden...

Jobben min(Elprice) sponset oss med ny forsterker og 2 meget ålreite høytalere idag! så det hjalp en god del! Men vet ikke om Pioneer forsterkeren er sterk nok til å drive våre Cerwin Vega høytalere. Men mye bedre enn ingenting! :)

Snakket litt med rettslære læreren min idag, hun sa at det kunne være vanskelig, men fullt mulig for oss å få igjen penger for dette. må se litt nærmere på erstatningsloven osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår