Gå til innhold

Varsling av fartskontroll + Forenklet forelegg = ?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Hei på dere :)

 

Jeg var ute å kjørte igår, også kjørte jeg forbi en fartskontroll for motgående trafikk og jeg gjorde det som jeg mener er god trafikkmoral og signalisere motgående biler om å senke farten sin ved å blinke med fultlysene mine.

 

Grunnen til at jeg gjør dette er for å forebygge høy fart, også slipper politiet og være slemme stygge ulver å gi de bøter.

 

Dette var dog ikke politiet enig, så jeg ble vinket inn litt etterpå og ble konfrontert som all politi gjør: "Hva syns du om lysbruken din? Tror du de kjørte saktere nå? Jeg så deg nemmelig minst 2 ganger at du blinket med fultlysene dine."

 

Så jeg svarte jeg, at jeg regner med de senket farten sin som er normalt når man blir varslet om mulig fare i trafikken. Men det var visst ikke like bra som at politiet ga dem en fartsbot siden det svidde mer og da ville det gå lengre før de kjørte over fartsgrensa igjen. Noe jeg ikke er enig i da jeg selv har mistet lappen i prøvetiden for å kjørt 28km/t over fartsgrensa og når jeg fikk den tilbake så kjørte jeg ikke noe spesielt mer rolig. Den fartsovertredelsen var dog ikke noe vanlig av meg, men litt action en sein fredagskveld.

 

Men i disse dager så blir man stadig varslet om trafikk kontroller, f.eks på radion så jeg ser ikke at dette skulle være ulovlig.

 

På det forenkla forelegget står det "Blinket med lys før Traf.kontroll" og huket av for lov 07C som er unødvendig bruk av lys.

 

Selv tror jeg ikke at jeg kommer noen vei med dette, så som alle nybegynnere gjør godtok jeg et forenklet forelegg i redsell for å få et høyere beløp å betale.

 

Han kunne vel heller ikke bevise at det var grunnen til at jeg blinket med fultlysene mine. Kanskje det var en bil som hadde glemt å skru på lysene sine?

 

Når jeg har godtatt et forenklet forelegg, kan jeg angre dette nå? Isåfall vil jeg vel garantert få spørsmål om hvorfor jeg godtok forliket om jeg ikke hadde gjort det politimannen påsto, og da kan jeg vel svare som jeg også trodde, at jeg trodde jeg hadde gjort noe galt siden politimannen ville anmelde meg om jeg ikke godtok forliket.

 

Utover det kunne vel politimannen tatt meg for bruk av park+grøftelys, men ville jeg fått en advarsel for å kjøre med park+grøftelys, eller hadde jeg fått noe mindre enn 2000kr i forenklet forelegg? Har aldri blitt stoppet for dette tidligere.

 

Mvh

Roy

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for det første finne på en bedre unskyldning enn at alle bilene på den strekningen hadde glemt å sette på lysene sine.

 

Kom gjern med forslag :P

 

Men jeg skakke krangle for mye om det, jeg lurer igrunn bare på hvordan vi kan tolke dette med å advare folk om fartskontroller. For hadde jeg stått i veikanten med et hjemmelaga skilt så hadde de vel ikke kunne bøtelagt meg. Det er jo ikke ulovlig å si ifra om en kontroll såvidt jeg vet egentlig. Et levende skilt om at her det er kontroll, noe ala Automatisk trafikk kontroll skilta. Gjør samme nytta ihvertfall, folk kjører i fartsgrensa.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askøyværingen - Folk saboterer fartskontroller

Politiet advarer folk mot å sabotere fartskontroller etter at det forrige uke ble hengt opp en plakat som varslet bilister om en laserkontroll på Haugland.

 

– Dette er selvsagt strengt ulovlig. En slik forseelse vil kunne straffes med bøter, sier politibetjent Per Arne Torsvik ved Askøy lensmannskontor.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de går offentlig ut å forklarer at det kan bøtelegges, så tror jeg mer på det enn hva en tilfeldig politimann prøver å bøtelegge meg for.

 

Men han som har skrivd en kommentar der har noen gode poeng.

 

Trodde virkelig at Politiet er på veiene

for å ha en prevantiv effekt, og få folk til

å holde fartsgrensene?

Det er jo ganske tydelig at de egentlig bare

er ute for å loppe folk for mest mulig penger!!

 

Jeg vil si det er like prevantivt å si ifra til folk om mulig trafikk kontroll (jeg visste ikke det fartskontroll, trodde faktisk ikke det var det), eller å ha skilta fotobokser, som at de må betale noen tusenlapper for å ha brutt fartsgrensa.

 

Snakker for meg selv som har mista lappen i 3mnd og måtte ta teori/oppkjøring på nytt. Det var en kjedelig fredagskveld og ikke noe jeg normalt gjorde, men på landevei hender det jeg ligger 10km/t over fartsgrensa uansett. Jeg vet kan få bot, som alle andre også vet.

 

I den saken så snakker de om den gruppen mennesker som kjører hjem fra jobb med masse i hode. Vel, jeg tror de har like mye i hode selvom de har fått bot for noen km/t over fartsgrensa og den boten er glemt rimelig fort.

 

Dersom de setter opp et skilt 5km ish før kontrollen, slik som det er på fotobokser, så gjør den samme nytta med et unntak, de for ikke inn penger/bøtelagt noen fordi alle kjører i fartsgrensa når de vet det er kontroll eller fotobokse framover.

 

Da vil de få folk til å kjøre i fartsgrensa, og de som driter i det må betale bota si.

 

Nå snakker jeg for meg selv, og dersom jeg ikke vet 100% hvor fotoboksen er, så kjører jeg i fartsgrensa inntil jeg har passert fotoboksen. Det ville jeg også gjort om jeg visste jeg kom til en trafikk kontroll.

 

Merk: Jeg er ikke ute etter krangling, men litt diskutering bare. Siden onklene leser bilforumet så kunne det kanskje kommet opp en idé til demme her.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig å si ifra om kontroll. F.eks så står det jo skilt 500m unna fotoboksene før man kommer til Harstad, og det er jo vegjævlene som selv har satt det opp. Ser ikke forskjell på fotoboks og fartskontroll jeg. De er ment for å gjøre det samme.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig å si ifra om kontroll. F.eks så står det jo skilt 500m unna fotoboksene før man kommer til Harstad, og det er jo vegjævlene som selv har satt det opp. Ser ikke forskjell på fotoboks og fartskontroll jeg. De er ment for å gjøre det samme.

 

De fleste fotoboksene har et slikt varselskilt.

Vet ikke helt hvorfor de har satt opp disse skiltene.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du varsler ihvertfall. Gjør alltid dette selv, og kommer til å fortsette med det.

 

Håper du slipper bot, synes purken er vel kjipe som bøtlegger for sånt... Men de har vel ikke så mye annet å gjøre.... Merkelig at radio o.l. slipper unna med dette da.

 

Men er vel ikke bot for å kjøre med park og grøft, så lenge det er lyst ute...?

 

A.J.

- 1973 Porsche 911 RSR

- 1990 Mazda 626 GLX Plus

- 1985 VW Polo Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fotoboksene har et slikt varselskilt.

Vet ikke helt hvorfor de har satt opp disse skiltene.

 

Ja de fleste har det, men da skjønner jeg ikke hvorfor man skulle få bot ved å gjøre oppmerksom på fartskontroll. Fartskontroll og fotoboks er jo så å si det samme igrunn. Gjør samme "nytten".

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fleste har det, men da skjønner jeg ikke hvorfor man skulle få bot ved å gjøre oppmerksom på fartskontroll. Fartskontroll og fotoboks er jo så å si det samme igrunn. Gjør samme "nytten".

 

Har vel ikke lov å sette opp fotoboks uten varselsskilt...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fleste har det, men da skjønner jeg ikke hvorfor man skulle få bot ved å gjøre oppmerksom på fartskontroll. Fartskontroll og fotoboks er jo så å si det samme igrunn. Gjør samme "nytten".

 

Han bøtela meg etter loven om unødvendig bruk av lys, men med merknad om at det var blinket med fultlys før trafikk kontroll.

 

Jeg kjenner ikke til lovene og reglene rundt bøtelegging av lysbruk. Han bare visste meg den regelen som het unødvendig bruk av lys, men det sto ikke noe mer innholdsrikt.

 

Men han politimannen ska ha for å være en ålreit fyr. Prøvde ikke være frekk eller kjeftende eller noe.

 

Har vel ikke lov å sette opp fotoboks uten varselsskilt...

 

Nei, det er ikke lov å sette opp fotoboks uten varselskilt. Men det er kanskje på grunn av at man blir "overvåket"/tatt bilde av og det strider imot personvernloven dersom det ikke varsles at det er overvåket.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å sette opp fotoboks uten varselskilt. Men det er kanskje på grunn av at man blir "overvåket"/tatt bilde av og det strider imot personvernloven dersom det ikke varsles at det er overvåket.

Korrekt. Hvordan det er med selve saken di vet jeg ikke, men hvis politiet sa de så deg blinke "minimum to ganger", må det jo kunne forsvares med at du møtte to biler uten lys...?

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

syns det er veldig greit folk varsler om kontroll jeg. håper jeg møter fler av deg i kristiansand roy.

er fort gjort å glømme seg vekk og gå over fartsgrensa, kjører stort sett 10 for fort men det jevner seg ut med feilvisninga på speedo, da er det greit med et blink om at man kjører for fort.

 

folk burde egentlig varslet generelt når de ser en bil komme mot i litt fart... det hadde hatt en BRA preventiv effekt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår