Gå til innhold

E85 - innblanding i bensin uten modifisering av motorstyring

Ranger emnet


Baufish

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis dieselmærca mi får brennevin?

 

Den drikker jo alt annet så.

lampeolje,tennveske,2-taktsolje,fyringsolje etc.

 

Antagelig går det ikke spesielt bra, men dieselmotorer kan bygges om til å gå på etanol iblandet 5% tennforbedrer. BSR har bygget om en 1.9TiD saabmotor til å gå på E95, og etanolbusser er dieselmotorer som er tilpasset sprit.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har kjørt 50/50 98 og E85 på A4'en uten problemer.

Har dog ikke prøvd å kjørt spesielt hardt med det, eller fylt 100%. Usikker på om jeg klarer å levere nok drivstoff, og har ingen bredbåndslambda i bilen så.

 

Når du blander 50/50 e85 med bensin, så trenger du ikke å bruke så høy oktan. blander du 95 oktan med etanol likt, får du ca 99,5 oktan drivstoff.

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(R+M)/2 = 96.8 sånn ca på E85,men grunnet kjølefaktoren så finner man stadig ut at en godt oppsatt E85-motor faktisk har en detonasjonsmotstand som dets oktantall utmålt med normale metoder ikke henger helt på greip i forhold til realitetene. Det oppfører seg nemlig mer som 116-118 oktan racefuel... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like artig å gå inn på en bensinstasjon her i østfold og spørre betjeningen om dem ikke skal få en E85-pumpe snart. Alle som en ser bare rart på deg og rister på hodet. "Er dette noe nytt dette eller?" har jeg også fått.

Når det står så dårlig til med betjeningens kunnskapsnivå, er det nok stor sannsynlighet for at jeg må fortsette å fylle i Strømstad.

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 8 months later...
Jeg har nå prøvd å fylle E85 på tanken på min `99 mondeo. Har kjørt med omtrent 25% E85 i et par ukers tid nå. Dette har fungert utmerket dvs jeg merker ikke noe forskjell fra da jeg kun kjørte med blyfri 95. Det jeg lurer på, er om det er forsvarlig å gjøre dette over lengre tid eller i det hele tatt. Vil ikke at noen deler skal ta skade av dette.

 

Det er 3 grunner til at jeg gjør dette:

1. E85 er billigere

2. Det er "spennende" å kjøre på alternativt drivstoff og

3. Det er ørlite mer klimavennlig.

 

Vil gjerne høre hva dere andre her mener om dette.

 

Hvor fyller du E85?

Funderer på dette selv om der er i Sarpsborg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det her fungerer bra på forgasser motorer?

Jeg har en 1.0 3syl forgassermotor, annbefales det med 50\50 blanding?

Jeg er heller ikke redd for at motorn blir ødelagt, men det er kjipt

om jeg ikke klarer å kjøre for egen maskin fra statoil :P

Burde jeg også stille litt fortenning?

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgassermotorer har den ulempen at den ikke regulerer noe som helst selv, så hvis gasseren er korrekt innstilt for bensin, er det lite trolig at den vil gå bra ved så høy innblanding som 50%. Det vil antagelig makse på 20-30%.

Man kan med fordel stille tenningen litt tilbake på E85, men det er ikke noe man begynner å tulle med før man har fått motoren til å gå skikkelig med original tenning.

 

Se forøvrig her:

http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. kjører som sagt i tråden min på ren E85. Dette går fint på motronic 2.8 og oppover. Bare fyll på ren E85 og kjør. tar en dag eller to, så har motoren justert seg selv. Den går merkbart bedre me E85 enn bensin. Motronic 2.8 motorstyring tilpasser seg utmrket for sprit.merforbruk ca 20%, skal etter sigende på ca.20 hestekrefter mer. Bilen er en Omega B 2,5 V6, 95 mod.

Har målt akselerasjonen på en viss strekke på tredjegir, og den var ca, 15km/t raskere med sprit på tanken. denne testen ble gjort over en lang strekke fra 50 km/t på 3. gir. Litt for mye forskjell for å kunne påstå at man ikke får den effektøkningen noen påstår. Slutthastighet 140 kontra 155....:):):):):):)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. kjører som sagt i tråden min på ren E85. Dette går fint på motronic 2.8 og oppover. Bare fyll på ren E85 og kjør. tar en dag eller to, så har motoren justert seg selv. Den går merkbart bedre me E85 enn bensin. Motronic 2.8 motorstyring tilpasser seg utmrket for sprit.merforbruk ca 20%, skal etter sigende på ca.20 hestekrefter mer. Bilen er en Omega B 2,5 V6, 95 mod.

Har målt akselerasjonen på en viss strekke på tredjegir, og den var ca, 15km/t raskere med sprit på tanken. denne testen ble gjort over en lang strekke fra 50 km/t på 3. gir. Litt for mye forskjell for å kunne påstå at man ikke får den effektøkningen noen påstår. Slutthastighet 140 kontra 155....:):):):):):)

 

Husk at vekt har litt og si også, så håper det var lik vekt under målingene dine :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår