Gå til innhold

Kontroll.. hva om du bare kjører forbi?

Ranger emnet


Sower

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har lurt på en stund nå.

Hva skjer om du kjører mot en kontroll (vegvesenet)

og de vinker deg inn, men du bare kjører rett forbi.

(La oss si at vi "unnlot å se dem")

 

Hva er følgene av dette?

 

Politianmelder deg er vell det eneste de kan gjøre

De pleier å stå midt i veien, så å "ikke se dem" er en litt dårlig unnskyldning!

 

De følger nok etter deg.

Vell, han sier vegvesenet her. Så medmindre de har en politibil i nærheten så kan de vell ikke gjøre det? For hvem stopper opp når de har en bil med gule rotoramper etter seg?

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kontroll her idag med bare en parkert vegvesenbil stående.

Så han som vinka oss inn stod planta inn på fortauet,

ikke blokk-alt-som-er stil.

 

Hva om man misforstod hvem han vinket til?

 

Sto han på høyre siden din er det ingenting å missforstå?

 

Edit: Men siden han stod inne på fortauet så kan det jo missforstås når jeg tenker meg om.

 

Vist han ikke stod med noe skilt eller andre ting i hånda som lyser opp så kan det jo godt tenkes at han bare prøvde å få kontakt med deg siden du ikke hadde på lys, mangla et lys osv.. Er jo ikke lett å forstå at han vil ha deg inn på kontroll når han står på fortauet!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politianmelder deg er vell det eneste de kan gjøre

De pleier å stå midt i veien, så å "ikke se dem" er en litt dårlig unnskyldning!

 

 

Vell, han sier vegvesenet her. Så medmindre de har en politibil i nærheten så kan de vell ikke gjøre det? For hvem stopper opp når de har en bil med gule rotoramper etter seg?

 

Ah sorry, tenkte politi jeg.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort ivertfall to ganger, ikke helt bevisst da, men uansett:tannløs:

 

På vei inn til Bodø er det et "stort" lyskryss, her er det en stor parkeringsplass som dem bruker å vinke inn biler på.

Problemet dems er at veien forgrener seg ut i 2-filer rett før denne parkeringsplassen.

 

722475699BA97C27.gif

Avkjørsel markert..

 

Jeg har blitt vinket inn to ganger der jeg har skiftet fil mot venstre og så inn i køen som skal til venstre i dette krysset.

Første gangen var det jeg som ikke så dem før jeg hadde skiftet fil, og andre gangen skiftet jeg bevisst fil:chicken:

 

Når jeg kjører denne veien skal jeg uansett til venstre i krysset, men trenger strengt tatt ikke skifte fil før etter denne avkjørselen..

 

Skulle jeg fått en bil etter meg hadde jeg selvsagt skyldt på at jeg trodde dem vinket til noen andre siden jeg skulle til venstre:web

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 biler, som jeg ikke vil bli stoppet av BT av, og så lenge de ikke har politi med seg, så kjører jeg bare forbi, aldri hørt eller sett noe til dem etterpå. Når det gjelder politi, så stopper jeg, men så har dem mindre kunnskap. Har aldri fått mangellapp av dem.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg har lurt på en stund nå.

Hva skjer om du kjører mot en kontroll (vegvesenet)

og de vinker deg inn, men du bare kjører rett forbi.

(La oss si at vi "unnlot å se dem")

 

Hva er følgene av dette?

 

I Vtrl § 10 "Trafikkontroll" står følgende:

"Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov..."

 

Juridisk og teoretisk sett er det ingen forskjell mellom å ikke stoppe for politiet og "kontrollpersonell fra regionvegkontoret" (eller Statens vegvesen, på godt norsk), men i praksis er det nok en vesentlig forskjell - politiet kan og vil komme etter deg, mens Statens vegvesen blir stående på stedet hvil :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om de nå anmelder deg for å ha kjørt rett forbi når

de ville ha kloa i deg. Hva vil politiet gjøre da?

Jakte ned bilen din og taue deg til kontroll?

Eller gi deg en bot for å ha sniket seg unna en slik kontroll?

 

Den er jo nærmest tilfeldig, de står ikke å venter på akkurat den

bilen.

 

Jeg har ingen problemer med ulovligheter i bilen min e.l, men å måtte bli tatt ut i en slik kontroll slik at de skal finne en

ørliten feil for å få noen ører mer i statskassa er d r ø y t.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnlot å stoppe fot BT for endel år siden, de fikk med seg reg.nr mitt og jeg fikk da en innkallelse til teknisk kontroll i posten. Gjorde ingenting for da fikk jeg tid til å rette manglene og fjerne solfilm og soting på lykter :partyon:

---------------------------------------------

Mvh. Marius. =)

1998 Volvo V70

1983 VW Golf "Einser" 1,6 D*prosjekt*

+ MASSE tidligere biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår