Gå til innhold

turbotrykksmåler krangler

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

har montert a-stolpe målere idag, men får ikke turbotrykksmåleren til å funke(lyser jo da)

 

har satt t-koplingen midt på slangen mellom torpedoveggen og innsuget, men får ikke noe trykk fram til måleren, har det noe å si at jeg har plassert den på midten av slangen? og ikke helt inntil torpedoveggen eller innsuget? er en skrue bak på innsuget(der slangen går ut ifra) kan det være denne jeg må åpne for å få trykket fram eller hva burde jeg gjøre?

 

kan det være at jeg må kjøre med den for at det skal funke? det skal jo funke ved litt rusing også men.. har spørt flere men de sa at jeg hadde gjort det riktig.. så nå er jeg jævla usikker.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får neppe noe ladetrykk uten belastning.

Hvis den måler vakumet på tomgang, og vakumet minker opp mot 0 når du ruser motoren så fungerer den nok som den skal.

Ladetrykk ser du ikke før du drar ut å kjører.

 

(Evt kan du trekke til håndbrekket og prøve å slure frem ladetrykk men det er vel ikke nødvendigvis å anbefalle det heller :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får neppe noe ladetrykk uten belastning.

Hvis den måler vakumet på tomgang, og vakumet minker opp mot 0 når du ruser motoren så fungerer den nok som den skal.

Ladetrykk ser du ikke før du drar ut å kjører.

 

(Evt kan du trekke til håndbrekket og prøve å slure frem ladetrykk men det er vel ikke nødvendigvis å anbefalle det heller :) )

 

sant det boxer, tenkte på det, men selve grunnen til "bekymring" er at den ikke rører seg i det hele tatt, det vil si den er på 0 bar, ikke på minussiden og går ikke opp til 0,men er der bare.. men som du sier skal jeg prøve å få belastet den så får jeg heller komme tilbake her og høre.. jeg trår inn bremsen og presser på litt for å se(automat) om det skjer noe.

 

takk for hjelpa sålenge.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det, eller så har du kobla deg inn på en slange som ikke er vakuum/trykk på? Koble av slangen og kjenn at den suger luft når motorn står på tomgang.

 

Evt. så kan slangen ligge i klem der den går gjennom torpedoveggen? Jeg liker best å bruke slanger i hard-plast, med hydraulikk-koblinger av typen som du bare presser slangen inn i, så sitter den. Trur jeg bruker å betale 20 kroner for dem på den lokale sjappa. (KCL) Garantert opp til 40 bar, og så får man også kjøpt overganger til andre dimensjoner og slikt. Veldig lettvint.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det, eller så har du kobla deg inn på en slange som ikke er vakuum/trykk på? Koble av slangen og kjenn at den suger luft når motorn står på tomgang.

 

Evt. så kan slangen ligge i klem der den går gjennom torpedoveggen? Jeg liker best å bruke slanger i hard-plast, med hydraulikk-koblinger av typen som du bare presser slangen inn i, så sitter den. Trur jeg bruker å betale 20 kroner for dem på den lokale sjappa. (KCL) Garantert opp til 40 bar, og så får man også kjøpt overganger til andre dimensjoner og slikt. Veldig lettvint.

 

ja, men har sett bilder av at andre har kobla seg inn på samma slangen, det at den ligger i klem er heller realistisk da, men ser ut som om at det er plass skjønner du. brukte 139kr på koblingsstykke-sett på feiltema, gikk utapå 5mm slangene akkurat i tillegg at jeg brukte silikon og få alt tett..

 

først skal jeg kjøre en tur å sjekke, hvis det ikke går skal jeg sjekke om det er trykk i slangen, og hvis det er det og den ikke funker, skal jeg ta av måleren og sjekke om det er trykk fram til måleren inne i bilen.

 

i verstefall borrer jeg hull i innsuget og lager en nippel med slange til måleren, da skal det da faen meg fungere.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men har sett bilder av at andre har kobla seg inn på samma slangen, det at den ligger i klem er heller realistisk da, men ser ut som om at det er plass skjønner du. brukte 139kr på koblingsstykke-sett på feiltema, gikk utapå 5mm slangene akkurat i tillegg at jeg brukte silikon og få alt tett..

 

først skal jeg kjøre en tur å sjekke, hvis det ikke går skal jeg sjekke om det er trykk i slangen, og hvis det er det og den ikke funker, skal jeg ta av måleren og sjekke om det er trykk fram til måleren inne i bilen.

 

i verstefall borrer jeg hull i innsuget og lager en nippel med slange til måleren, da skal det da faen meg fungere.

 

 

Mest sannsynli at den er i klem. Er som oftest det enkleste som er galt. =)

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har klina med silikon og greier ville jeg koblet av slangen i begge ender, og rett og slett prøvd å blåse igjennom slangen. kan også koble til måleren, å blåse inn i den. skal se utslag da, om den er i orden.

 

har gjort det, klarte å blåse max 0.05-0.1 bar eller noe:S det var alt jeg klarte hehe

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår