Gå til innhold

Trenger litt info angående volvo motorer

Ranger emnet


exEleC

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å bygge en forgasser motor, motoren vil bestå av 45-50mm dobble gassere, og vil benytte en 531 topp på dette, det jeg mangler er bunndel ! Hva vil bli best og bruke ? Har ei blokk frå en b230Fx, men denne har så lav kompresjon, pga. av stemplene så vis jeg bruker stempler fra en b230A motor ? Jeg er ganske grønn på volvo, men vil oppnå en grei komp. Hva mener dere ? Har dere noen bidrag til bunndel? Stempel, blokk samt

veiv.

 

Skal prøve å oppnå 200 +- hk

 

Takker så mye for svar på forhand !

 

Mvh

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel b23E som har smidd innmat.. Tåler endel det.. Dessuten er ikke 200hk så _veldig_ mye for volvos innmat. Setter du turbo på derimot kan man forvente bøyde råder, men som sug tror jeg det vil gå greit med uansett bunndel sålenge du har M-råder..

 

Hva er gjort med 531 toppen? Må jo portes å høvles for å fungere optimalt med doble gassere..

 

Hvordan skal du gjøre det med bensin? Du trenger jo ei elektriskpumpe samt bensintrykkregulator for forgassere i tillegg.. Hvordan tenning skal du kjøre med? Stift er vel neppe til å anbefale. Få tak i en fordeler med ledningsnett fra en b230A/E..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja eg har ledningsnett fra A motor, samt fordeler, jeg skal ha eletrisk pumpe fra tank og fram, toppen skal portes og større ventiler, og kvassere kam.

 

Eneste jeg ikke har er bunndel :) Men så du anbefaler innmat fra en E motor ? Stempler og råder ? samt veiv ?

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ganske bestemt at b23/b21E har smidd innmat og M-råder.. Men dette vil ikke passe over i din b230Fx.. B23 passer kun over i b21/b19/b23 osv.. B230 passer kun i b230.. (innmaten altså).

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger da ikke smidd innmat til 200 hk :S ! FX bunndelen er samme som FT/FK bunndelen, bortsett fra stemplene. Om A stemplene har mer kompresjon enn FX stemplene er jeg litt usikker på. Men tror nok det stemmer. Jeg vill nok gått for det. FX bunn med A stempler og kanskje høvla topp.

Lykke til.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår