Gå til innhold

Vinterprosjekt: Opel Monza!

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Opel Monza 1985 modell som skal pusses opp og fikses på i løpet av vintern. Er litt rust rundt omkring og litt småplukk ellers som skal fikses.

 

Monza_800x600.jpg

 

Det kjipe med bilen var at når jeg kom hjem etter å ha henta den fant jeg ut at det ikke var original 3,0, men en ombygd 2,2i. Menmen, var vel meg som tok selgern for god fisk. Opel er heldigvis ikke kjent for å ha altfor store forskjeller på bilene sine.

 

Jeg fikk tak i noen papirer hos Opel med forskjellene ved forskjellige motorer.

 

forskjell_motor.jpg

 

Ellers er det forskjell på girkassene, med 3-litern sitter det ei 5-trinns manuell Getrag 265-kasse.

 

Traversene har visst forskjellige delenumre fra firer til sekser-motor, så jeg håper den er skifta.. hvis noen veit noe om forskjellen på disse traversene, si gjerne i fra :)

Opel-verkstedet hadde ikke peiling sa dem.

 

Motoren som sitter der nå er altså en 3-liters rekkesekser med innsprut og 180 hk og mellom 200 og 300 newtonmeter tenker jeg.. går helt greit, det syntes faktisk også politimannen som stoppa meg på vei hjem i 150. "Grom lyd i kjerra di!"sa han. Hehe:)

 

Som folk flest har jeg ikke mer tid og penger enn nødvendig, så ikke regn med daglige oppdateringer :) men skal prøve å få til så mye som mulig!

 

Om noen har forslag til endringer, feks. andre lykter, sveise panserforlenger, senke, sote, kromme, endre osv osv så spytt ut! Jeg har tenkt å gjøre om litt på den hvis tida strekker til. I første omgang fronten (lykter, panserforlenger i alle fall).

 

Her er noen flere bilder!

 

Monza_1_800x600.jpg

 

Monza_2_800x600.jpg

 

Monza_3_800x600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by pahf

Tøff bil

sørg for å hold oss oppdatert da:)

Jepp!

 

Kan jo legge til at bilen har blitt stabla opp på bukker nå og at støtfangerne, høyre framskjerm, lykter, litt interiør, panser, ene setet og litt til er skrudd av :)

 

Har også begynt å fjerne tektyl fra rundt de stedene det er synlig rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Det er ikke så mange Monzaer å se på veiene lenger - i alle fall ikke her nede i Østfold. Jeg syntes da de kom at de var drit-stilige og den oppfattelsen har jeg ennå.

Jeg har sett en ganske sliten, - men for god til å gå til grunne - som står rett borti høgget her. 2.5E motor tror jeg.

Jeg mener å ha lest at det bare er 400 Monza 3.0 GSE'er. Alle laga mellom 78 og 85 tror jeg!

Min er ikke noen original GSE, men er godt på vei:) mangler originale Recaro-seter og air condition tror jeg. Skal poste et bilde av det digitale instrumentpanelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

De DTM-speila så ganske fine ut. Men det spørs om man får skrudd de på en Monza?

Ellers så jo de universalspeia ålreite ut også..

 

fint å kunne speile seg rundt på hele speilet m'm

 

Klart det går ;) Skal prøve å montere de på en Kadett City etterhvert, hvis eieren får ut fingeren da...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ting jeg lurte på forresten.. motoren har gått 176k omtrent, og bruker en del olje. Jeg har aldri overhalt en motor før, så det er sikkert lurt å få noen til å gjøre det for meg.

 

Omtrent hvor mye vil det koste å overhale motoren? Skulle i så fall skifte ventiltetninger(?) og andre ting man pleier å gjøre ved skikkelig motoroverhaling. Kanskje bytte toppakning og plane toppen når den først er oppe også. Og hvis det er noen vits i hadde det vært kult å porte den også. Og skifte stempelfjører(?). Hakke så god peil på det inni motoren serru ;)

 

Veit at det er vanskelig å si akkurat pris, men er det snakk om 5k eller 10k liksom. Ikke på verksted, måtte fått en hobby-overhaler til å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår