Gå til innhold

Litt problemer me girene...

Ranger emnet

Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål angående girkassa på bilen min. Girkassen er av typen M47.

Kan ta og ilustrere med et eksempel:

Jeg kjører og stopper i et kryss. Hvis jeg trykker inn clutchen mens jeg trillet, er det ikke noe problemer og sette den i noen gir. Hvis jeg derimot tar clutchen ut og inn igjen, mens bilen står stille er den lite villig til å gå i 1. eller 2. gir. Det jeg da må gjøre er å først sette den i 3., 4. eller 5. gir for så å sette den i 1. eller 2.

Hva kan jeg gjøre for dette? Oljeskift på girkassa?

Håper det var forstålig forklart:D

Med vennlig hilsen

Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis clutchen din tar langt inn så kan det hende at clutchen ikke tar skikkelig.

Sliter forsjåvidt med det samme på bilen min jeg og, noen ganger så er den hard å få i 1. og 2., og andre ganger så er den lett. Clutchen min tar omtrent midt på så er ikke det, kan hende det er på tide å bytte olja på kassa.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Clutchen min tar langt UT. Det er vel da den begynner å bli sliten, eller?

Tar den langt inn er den vel såvidt jeg har lært lite slitt. Eller tar jeg helt feil nå?

Jo stemmer det, tar lenger ut når den begynner å bli slitt.

Men den behøver ikke å være slitt forde om den tar langt ut, hvis han som bytta og justerte clutchen, justerte den langt ut så tar den langt ut.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i samme slengen nevne at jeg også har "raping" når jeg setter den i revers når det er vanskelig å sette den i de girene...

Sett bilen i 4. først :) (standar-prosedyre når man kjører volvo ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider