Gå til innhold

Ulike lakktyper

Ranger emnet


NanoC

Anbefalte innlegg

Det finnes ulike typer klarlakk på bilene. Det finnes SPIES HECKER, SIKKENS, GLASURIT OG GLASSO, for å nevne noen. Men er det noen som vet forskjellen på disse klarlakkene? Da tenker jeg først og fremst på hvor motstandsdyktig de er i forhold til riper og steinsprut.

 

Er det ikke slik:

 

Hard lakk = God mot riper, men dårlig mot steinsprut

Myk Lakk = Dårlig mot riper, men god mot steinsprut

 

Arrester meg hvis jeg har feil.

 

Noen som kan dette?

Greit å vite i forhold til hvilken lakkrens/pads man bør bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ca det ja.. Vet ikke hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige produsentene. Men de har jo også tilsett midler for å gjøre den hardere.. Mercedes krever det blant annet. Svenske biler er vel ganske harde i klarlakken. Hard tåler jo mer, og tar sikkert av seg endel steinsprut, men når det kommer kommer det vel helst mer.. Mens den myke dytter steinen ut igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om lakken min, den er vel ganske lik de andre typene:

 

 

2K CeramiClear™ klarlakk – en verdenspremiere fra PPG

Industries

I slutten av 2003 kunne DaimlerChrysler (DC) offentliggjøre detaljer om sitt siste gjennombrudd:

"Mercedes-Benz’ verdenspremiere for den nye klarlakken med nanopartikler".

CeramiClear er den første 2K original- og bilreparasjonsklarlakk som benytter

nanopartikkelteknologien i det avsluttende lakklaget.

Dette patenterte teknologiske gjennombruddet, som er utviklet av PPG Industries (PPG), ble

oppnådd ved å kombinere flere unike konstruksjonsprinsipper. Både organisk og uorganisk kjemi

kombineres for å skape en avsluttende finish som er motstandsdyktig mot den typen riper som

oppstår etter flere bilvasker.

Omfattende feltstudier i både Nord-Amerika og Europa har vist at CeramiClear-lakken er mer

motstandsdyktig mot bl.a. riper som oppstår i vaskehaller, enn standard klarlakker.

CeramiClear-teknologien består av en kombinasjon av polyolsiloksan og silikananopartikler, og

egner seg til en rekke forskjellige påføringsmetoder, som f.eks. 1K-, 2K-, UV- og doble

herdesystemer.

Polyolsiloksan inngår i ovnstørkingsfasen og skaper en tett fornetting i lakkens overflate, slik at

den blir mer motstandsdyktig mot krakelering forårsaket av varme- og miljøpåvirkninger.

Silikananopartiklene gir en keramikklignende ripefast overflate på en unik organisk

klarlakkmatrise, som igjen gir fremragende motstandsdyktighet mot kjemikalier.

Måling av ripefastheten, med f.eks. Amtec Kistler og Crockmeter, viser at CeramiClear-klarlakken

gir den beste totale motstandsdyktighet mot skader. CeramiClear-systemet er svært fleksibelt og

kan optimaliseres for bruk sammen med forskjellige lakkteknologier. I tillegg til en fremragende

ripefasthet oppfyller CeramicClear-teknologien også andre krav som stilles til billakker, som f.eks.

motstandsdyktighet mot kjemikalier og steinsprut.

2K CeramiClear-teknologien ble utviklet av DaimlerChrysler (DC) i samarbeid med PPG`s

lakkspesialister, og førte raskt til full implementering av produktet på DC`s fabrikker i Sindelfingen

og Bremen i Tyskland.

CeramiClear-lakker påføres i dag med standard utstyr og prosesser. På grunn av lakkens høye

ripefasthet har DC innført spesielle slipe- og poleringsprosedyrer, slik at materialet kan poleres på

samlebåndet. Ytterligere forbedringer av CeramiClear-klarlakkens påføring ved reparasjoner på

ettermarkedet har ført til en reduksjon i herdetiden til 30 minutter ved 60 °C – en halvering fra

tidligere.

Generasjon 2 av produktet er utviklet og befinner seg allerede på godkjenningsstadiet hos DC.

Formålet med dette er å gjøre lakken enda mer motstandsdyktig mot riper og kjemikalier.

 

2K CeramiClear vant 2003 PACE-prisen, som utdeles av Automotive News og Cap Gemini Ernst

and Young, som et av de mest nyskapende produktene utviklet i 2003 av den internasjonale

billeverandørindustrien.

2007 E klasse Obsidiansort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god greie på det men tyske biler har ekstremt hard lakk. Har polert en del tyske biler den siste tiden og de er lite plaget med riper. Men ser det er fryktelig mye steinsprut skader i frontfanger og panser. Så kanskje som du sier at det har en negativ effekt med hard klarlakk.

 

 

Jeg har behandlet en del VW.. Den siste jeg jobbet på, en Caravelle, syns jeg hadde veldig myk lakk. Kjørte over Inducare No.1 som en mild lakkrens, og brukte den mykeste puta. Laget ekstreme kjørespor. Jeg brukte en roterende maskin og svak styrke. Men gikk så over bilen med det samme produktet for hånd. Og det funka bra det!

 

Men for å si det sånn. Glad jeg ikke gikk for ullpute og hard lakkrens først;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandlet en del VW.. Den siste jeg jobbet på, en Caravelle, syns jeg hadde veldig myk lakk. Kjørte over Inducare No.1 som en mild lakkrens, og brukte den mykeste puta. Laget ekstreme kjørespor. Jeg brukte en roterende maskin og svak styrke. Men gikk så over bilen med det samme produktet for hånd. Og det funka bra det!

 

Men for å si det sånn. Glad jeg ikke gikk for ullpute og hard lakkrens først;);)

 

Orginallakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det må det ha vært.

 

Var en relativt ny Caravelle

 

 

Trenger ikke være original lakken på den for det, er faktisk ganske menge som blir omlakkert pga div omstendigheter, har selv hatt inne mange nye biler som har vært omlakkert, før dei kommer frem til forhandleren

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår