Gå til innhold

Tyne litt mer hester av en Colt 1.6 =)


Rune-a

Anbefalte innlegg

Halla!

Jeg har nettopp skaffet meg en Mitsubishi Colt 1.6 (113hk), og den går for så vidt greit nok til at jeg bor midt i Oslo. Men har lyst til å hente ut litt mer hester.

 

Jeg vurderer i første omgang åpent luftfilter og effektanlegg. Også evnt. turbo (lite peiling på turbo).

 

Har sett både på Remus sitt effektanlegg (Simco AS) og vært i kontakt med Svendsen eksos. Vil det være stor forskjell om jeg kun monterer bakre del (Remus) eller om jeg får Svendsen eksos til å komponere noe egenprodusert inkl. bytte/fjerning/tuning av katalysatoren?

 

Noen som har noe erfaring eller aner om det er noe særlig å hente på dette?

 

(Vet man kan bytte motor, og hente mye der, men tror ikke det er noe jeg skal begi meg ut på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten bytte alt fra manifold og bakover hvis det skal ha noe effekt...kan jo bytte ut manifolden med et skikkelig grenrør og,da får du tøffere lyd i tillegg

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftfilter og effektanlegg hjelper ikke en dritt på en orginal motor. Har du 400hk++ så hjelper det litt.

97. BMW 520iA.

86. Ford Sierra 2.0 ombyggd til IS med 2.9i motor - OMP, Grayston.

92. VW Golf 2 1.6 TDSI.

78. Mitsubishi Galant Colt Sigma 1600.

80. Range Rover Classic 3.5 V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftfilter og effektanlegg hjelper ikke en dritt på en orginal motor. Har du 400hk++ så hjelper det litt.

 

Er vel kanskje litt ironi i det innlegget ditt, men det er vel ikke helt korrekt.

Konfilter gir sjelden mer effekt, både fordi det originale filteret i mange biler er like gode som, eller til og med bedre enn, konfilter fra uavhengige produsenter, og på grunn av feil montering, montering for nære motoren eller eksosen for eksempel. I dette tilfellet vil motoren trekke inn varmere luft enn originalt, og hele poenget er borte. Det spørs også hva d mener med effektanlegg. Hvis du snakker om gutta som tror de får mengder med effekt av en større endestuss har du rett; jeg er derimot ikke enig hvis man får tak i grovere eksosmanifold og får bygget et helt nytt sportseksosanlegg. Dessuten, en annen ting, snakker vi sugemotor eller turbomotor? Det er feil å si at det hjelper litt men at du må ha over 400 ponnier.. Hvorfor akkurat 400? Det er da mange turbobiler med langt mindre effekt originalt som drar nytte av både kvalitetsfilter og kvalitetseksos.

Man kan vel si det sånn at en standard NA-motor med dårlig konfilter på ugunstig plassering og med en ny endestuss ikke akkurat får så stor stigning på effekten ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, er det de fleste sier, så velger å spare pengene.. Da kommer neste spørsmål, går det 18" på bilen orginalt? Uten å valse...

 

Forresten, ang. turbo. Det er en "sugemotor" som du sier, men er helt klar for å spytte litt penger inn i en turbo, om det finnes noe kit, eller noe som passer til bilen, uten de alt for store modifikasjonene. Problemet er at jeg ikke aner noe om turbo, størrelse eller lignende. Så om noen kan peke ut noe som passer, eller har erfaring med det på colt hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ang. turbo. Det er en "sugemotor" som du sier, men er helt klar for å spytte litt penger inn i en turbo, om det finnes noe kit, eller noe som passer til bilen, uten de alt for store modifikasjonene. Problemet er at jeg ikke aner noe om turbo, størrelse eller lignende. Så om noen kan peke ut noe som passer, eller har erfaring med det på colt hadde det vært fint.
Problemet er at det er så mye mer enn bare en turbo du trenger for å kunne overlade trygt.. hvis motoren tåler det i det hele tatt. Når det er sagt,kommer du langt med en normal T3 eller GT25...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er så mye mer enn bare en turbo du trenger for å kunne overlade trygt.. hvis motoren tåler det i det hele tatt. Når det er sagt,kommer du langt med en normal T3 eller GT25...

 

Okey, nå har jeg undersøkt litt mer her. Og ettersom jeg har fått med meg så er det ikke en turbo til hver bilmodell, eller et kit til hver bil. Så det er rørene og slikt som kanskje er best å bygge selv, også kobler man det på en turbo. Men hva trengs for å bygge ut til turbo motor? Dette har jeg kommet meg fram til:

 

-Nytt grenrør, med "uttak" til turboen.

-Vekk med luftfilteret og inn med..?

-Turboen selvfølgelig.

 

Må man ellers fikse noe? Kobler man turboen inn mellom det normale luftinntaket og luftfilteret?

Hvor kobler man eksosen tilbake fra turboen igjen? Inn i det nye grenrøret?

 

Håper på svar, trenger litt hjelp her

 

EDIT: Kom over dette nuh, hadde dette vært idèelt?

T3 Turbo Kitt m/ Ext Wastegate og Dump Ventil | FINN torget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå har jeg undersøkt litt mer her. Og ettersom jeg har fått med meg så er det ikke en turbo til hver bilmodell, eller et kit til hver bil. Så det er rørene og slikt som kanskje er best å bygge selv, også kobler man det på en turbo. Men hva trengs for å bygge ut til turbo motor? Dette har jeg kommet meg fram til:

 

-Nytt grenrør, med "uttak" til turboen.

-Vekk med luftfilteret og inn med..?

-Turboen selvfølgelig.

 

Må man ellers fikse noe? Kobler man turboen inn mellom det normale luftinntaket og luftfilteret?

Hvor kobler man eksosen tilbake fra turboen igjen? Inn i det nye grenrøret?

 

Håper på svar, trenger litt hjelp her

 

EDIT: Kom over dette nuh, hadde dette vært idèelt?

T3 Turbo Kitt m/ Ext Wastegate og Dump Ventil | FINN torget

Man kan IKKE bare "koble på og kjøre". Du trenger minst en turbomanifold,turbo,slangeoverganger,rør,større eksosanlegg,annet filter,kraftigere bensinpumpe,trykkregulator,større dyser/motorstyring eller tilleggssprut/trykkvakt og dyser,en eller annen form for kompsenking (stempler eller tykk topppakning) siden du neppe skal ha gigantisk kam og varve 10 K,helst en form for intercooler og litt sånt... Det er vel minimumet. Tror nok du bør lese deg litt opp på temaet også...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeoverganger, rør, eksosanlegg, annet filter, dette var jeg klar over. Resten var nyttig å vite =) Det er elektronisk motorstyring i bilen, kan jeg levere den til noen som "fikser sånt" og justere opp trykket elektronisk? Intercooler trodde jeg ikke at jeg -måtte- ha, men kan vel være lurt.

 

Men har sett mange snakker om turbomanifold. Hva er det?

 

Inneholder disse turbo-kittene alt man trenger stort sett?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeoverganger, rør, eksosanlegg, annet filter, dette var jeg klar over. Resten var nyttig å vite =) Det er elektronisk motorstyring i bilen, kan jeg levere den til noen som "fikser sånt" og justere opp trykket elektronisk? Intercooler trodde jeg ikke at jeg -måtte- ha, men kan vel være lurt.

 

Men har sett mange snakker om turbomanifold. Hva er det?

 

Inneholder disse turbo-kittene alt man trenger stort sett?

 

Takk!

Men må ikke ha IC,men det er gratis hester hvis man skal lade litt. Holder man seg under 0.5 Bar så har det ikke så enormt å si,siden lufta ikke blir så varm. Rett og slett en eksosmanifold (altså grenrør) med flens til turboen på,ofte med ferdig uttak til separat wastegate. Vet ikke om det å endre originalhjernen er veien å gå,ved visning kan du få litt problemer da.. Det beste i ditt tilfelle er vel å montere et separat tilleggssprut,som leverer tilleggsbensin når trykket overstiger 0.2 bar eller så. Det kan du jo bare plukke av sammen med turboutstyret,så går bilen akkurat som originalt.

 

De fleste såkalte kittene jeg har sett har ofte bare vært en turbo,wastegate og noe småplukk. Ikke mange av de som er i nærheten av komplette...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ut i fra alt dette kan det virke som om det vil være en bedre løsning å ta en f.eks 1.8 eller 2.0 motor fra en lancer og smette rett inn. Har undersøkt litt og sett at de visst nok skal gå rett inn. Ser at det ligger en lancer evo på finn også, hadde vært moro å prøve å smette inn en 4g63. Men da må jeg bytte kassa og alt sammen, hadde sett lyst på å bare bytte motoren =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var summen på det tilbudet? Og hva innbefattet det?

 

Sorry, glemte å poste det =)

 

- Lite brukt Garrett T25 int wg Turbo (210hk): 4685- inkl mva.

- SPA turbo manifoil (Kan du kontrollere at manifoilen er riktig): 3985- inkl mva.

ELLER

- Sveise turbo flensen på den originale manifoilen: Ca 2000-

- T25/T28 Olje slange kitt med missing link, olje retur og levering med div flenser og pakninger: 1985- inkl mva.

- Passende intercooler kitt med rørene, silicone slanger og klemmer: 4985- inkl mva.

- Sandwich adaptor: 450- inkl mva.

- Flensløs downpipe: 985- inkl mva.

- Downpipe flens: 400- inkl mva.

- Div silicone slanger (Spjeldhuset og turboen): 400- inkl mva.

- Bensin trykksregulator: 985- inkl mva.

- Manual boost kontroller: 595- inkl mva.

Totalt: 17470- inkl mva.

Vi kan gi deg en samlet pris på: 16985- inkl mva.

 

Da har du alt som trengs for å installere et turbo kitt i bilen din.

Det er best å holde hk under 200, for da trenger du ikke oppgradere int deler i motoren, stemplene og råder for eks.

Bensin pumpe klarer 200hk, samme som bensin filteret, fuel rail, clutch osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår