Gå til innhold

hjelp bilen min tikke!! noen som kan hjelpe meg??

Ranger emnet

smeden

Anbefalte innlegg

- Hvilken olje hadde du fra før?

- Har du sjekka nivået?

- Har den tikka før?

- Forsvinner det når den blir varm?

har ikkje fått skjekka om det forsvinner når den e varm men det va ikkje tikking igår kveld

hadde 10-40 olje vetsje kass merke

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Sjekk nivået(på flat mark). Hvis det er greit, start den og la den bli varm. Når motoren er varm er oljen tynnere og kommer lettere fram dit den skal, og det gir seg utslag i løfterne da disse er hydrauliske(drevet av motoroljen). Uansett er der det mest sannsynlig ventilløfterne som er slitt. Du kan få mer eller mindre tikking med forskjellige oljer også.

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Sjekk nivået(på flat mark). Hvis det er greit, start den og la den bli varm. Når motoren er varm er oljen tynnere og kommer lettere fram dit den skal, og det gir seg utslag i løfterne da disse er hydrauliske(drevet av motoroljen). Uansett er der det mest sannsynlig ventilløfterne som er slitt. Du kan få mer eller mindre tikking med forskjellige oljer også.

okay men e det farlig og kjøre med minimum merke på staven for eg stund sia hadde eg den på verksted for og skifte topodeksel pakknigen også hadde eg ikkje råd te og kjøpe olje etter på kan det være derfor at bilen tikker no?

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va ute og testa bilen no men tikkingen gikk ikkje vekk før eg kom opp i sånn ca 67 grader er dette normalt

Nei, dette er ikke normalt!

Disse motorene (og flere andre) kan begynne å tikke om det er lite olje på motoren. Som QuattroDriver sier, prøv å holde oljenivået mellom 1/2 og fullt på peilepinnen, dog ikke over fullt!

10W-40 skal normalt gå greit, men helsyntetisk 5W-40 eller 5W-50 kan med fordel brukes. (IKKE Shell-olje). Disse er tynnere enn 10W-40 når motoren er kald, noe som er med på å redusere tikkingen.

Er det slik at tikkingen til en viss grad kommer og går før den forsvinner når motoren er varm? Eller er den konstant? Sjekk staget til vakumpumpa, dette kan også gi tikkelyd. Dette kan fjernes uten at du vil merke forskjell, i alle fall så lenge du ikke ventrebremser ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke normalt!

Disse motorene (og flere andre) kan begynne å tikke om det er lite olje på motoren. Som QuattroDriver sier, prøv å holde oljenivået mellom 1/2 og fullt på peilepinnen, dog ikke over fullt!

10W-40 skal normalt gå greit, men helsyntetisk 5W-40 eller 5W-50 kan med fordel brukes. (IKKE Shell-olje). Disse er tynnere enn 10W-40 når motoren er kald, noe som er med på å redusere tikkingen.

Er det slik at tikkingen til en viss grad kommer og går før den forsvinner når motoren er varm? Eller er den konstant? Sjekk staget til vakumpumpa, dette kan også gi tikkelyd. Dette kan fjernes uten at du vil merke forskjell, i alle fall så lenge du ikke ventrebremser ;)

fylte på en esso olje tror det va 0w-40 olje hel syntetetisk

men tikkingen e der konstant til motoren bli varm så e den borte men eg har bare latt bilen gå har ikkje vært ute og kjørt iog med at eg ikkje har lappen men skal ut og kjøre no så skal se ka eg merker

takker for alle svar

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp av all olje mens motoren er varm (nettopp kjørt). Bytt oljefilter (kjøp originalt) og fyll opp med Fina First 5W-40 når motoren har kjølt seg ned. Denne oljen er GOD og fås kjøpt til en latterlig pris på Europris, 199,- for 4 liter :)

Vil tro dette hjelper, om ikke så må du ta ut staget til vakumpumpa. Fortsatt tikking --> skift ventilløfterene...

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp av all olje mens motoren er varm (nettopp kjørt). Bytt oljefilter (kjøp originalt) og fyll opp med Fina First 5W-40 når motoren har kjølt seg ned. Denne oljen er GOD og fås kjøpt til en latterlig pris på Europris, 199,- for 4 liter :)

Vil tro dette hjelper, om ikke så må du ta ut staget til vakumpumpa. Fortsatt tikking --> skift ventilløfterene...

hei va ute og kjørte idag og når eg starta motoren i dag så¨vakke det noe tikking i det hele tatt så eg tror det har fiksa seg selv:P takk for råde så den olja de selger på europris e brukbar? ka e den beste olja og bruke da??? til disse bilene

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemer med min bil en gang i tiden. Når bilen ble varm sluttet tikkingen, og om jeg startet bilen dagen etterpå tikket det ikke. Men om bilen sto to eller tre dager, og det var litt kjølig ute, så tikket det skikkelig.

Det eneste jeg har gjort som har fungert er å skifte olje, har gått over til 10-40w husker ikke merke i slengen, men har ikke hatt tikking siden.

Sånn i ettertid har jeg begynt å skifte olje hver 6000 samt filter hver gang.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemer med min bil en gang i tiden. Når bilen ble varm sluttet tikkingen, og om jeg startet bilen dagen etterpå tikket det ikke. Men om bilen sto to eller tre dager, og det var litt kjølig ute, så tikket det skikkelig.

Det eneste jeg har gjort som har fungert er å skifte olje, har gått over til 10-40w husker ikke merke i slengen, men har ikke hatt tikking siden.

Sånn i ettertid har jeg begynt å skifte olje hver 6000 samt filter hver gang.

'

okay takk for tips hehe e 10-40w eg bruke eg og men eg kjøpte den første og beste hel syntetiske olja eg så så eg ikkje skulle ødlegge motoren

vw passat.... godshit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spes grund til å bruke orginalfilter istedenfor for eks FRAM eller Biltema?

Ja! Mye har gjerne endret seg etter hvert, men før var det noen filtre som ikke hadde bypassventil. Om filteret skulle bli tett, ville bypassventilen åpne slik at motoren fikk smurning/olje. Om denne ventilen ikke er der, ja, du skjønner sikkert at det ikke er bra ;)

Dessuten så koster det meg kr 57 for et originalt filter hos Møller, 13 kroner mer enn på Biltema. Da er valget veldig enkelt :)

Koster 62,- for et Mahle-filter hos Mekonomen

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider