Gå til innhold

hvilket lakk utstyr trenger man?

Ranger emnet


chr18

Anbefalte innlegg

hei, etter å ha lest en god del har jeg kommet frem til at jeg ennå ikke hvet hvilke utstyr jeg trenger.eller hvet jo at jeg trenger lakksprøyte, men hvilken?

noen billige sprøyter som fungerer bra? skal man ha over elelr underliggende kopp?

hvor stor kompressor/tank trenger man?

 

trenger man ett rom som kan bli 70grader for at lakken skal herde, eller er det bare for at den skal herde fortere?

 

hvilke masker anbefales?

hva slags pussepapir, skal matte ned en bil, ikke snakk om å gå helt ned til metallet, så sant det ikke dukker opp mere rust.

hvilken grunning? burde jeg velge syregrunning, så vanlig grunning, eller holder vanlig grunning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kjøpe sprøyte må du tenke på hva du skal lakke. Om det er snakk om lakkering av smådeler funker biltema sin "proff" sprøyte bra, men om det er snakk om å lakkere større utvendige deler kan det lønne seg å kjøpe en bra sprøyte, som også holder lenge. En veldig bra og populær sprøyte er DevilBiss (som det er skrevet om mye her på forumet) Jeg ville valgt gravity feed sprøyte, altså med overliggende kopp.

 

Hvor stor kompressor du trenger kommer også ann på hva du skal lakkere. Jeg driver for tiden å lakkerer motor, og småting i motorrommet og da bruker jeg bare en 50L kompressor. Du må vente litt av og til på at den skal fylles opp, men det går bra..

Skal du derimot lakke f.eks et panser burde du ha en større kompressor.

 

Jo varmere man har det, jo fortere tørker lakken, men det vil ikke si at du kan lakke i hvilke temperaturer som helst.. Hold helst over 15-20 grader.

 

Når det kommer til maske vil jeg annbefale en 3M maske. Jeg husker ikke hva den heter, men den ser slik ut:

3m4251.jpg

 

Såfremst bilen er i bra stand holder det å gå over med 240 korning før grunning. Om du bruker fyller sliper du det med 400 korning på rondell, og så går over med 800 våtpapir (Her finnes det mange metoder..)

Om du har/skal slipe ned til metallet er syregrunning en god ting, men som sagt før kan du legge fyller på etter du har slipet over lakken med 240 papir på rondell.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, har planer om å lakkere en hel bil, har on som bare står, og denkte jeg skulle øve meg litt på den, så må ha en god sprøyte, håper kompressoren jeg har, hvet ikke hvor mange liter den gir i min, men tanken er i hvertfall på 3000liter, skal finne ut hva kompressoren til denne tanken gir i min.

men hvor mye lakk må jeg beregne, finnes det noe ca lakk mengder per kvm/10kvm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt frisklufts maske om du skal lakke ;) Den maska der er beregna på å ta støv å isosysionater fra feks spakkel ol.

Men filtrene tetter seg og slutter å filtrere om du står å lakker med den da.

 

Skal du ned på bart metall må du ha på syregrunding, (må ikke, men for og tilfredstille bilfabrikantenes krav). Så legger du på slipefyller.

 

Om du ikke skal ha slipe fyller på ville jeg ikke slipt med grovere enn 320 rondell å så 500 å dratt lett over. Så lagt på en non sanding på hele bilen å farge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en tanke på 3000 liter burde den funke fett :)

Det går litt over 2L lakk på en medium stor bil, men det kan variere.. Mitt råd er å kjøpt litt ekstra lakk slik at du slipper å sitte igjen med en bakskjerm som ikke har fått lakk ;)

 

Såklart er friskluftsmaske til å annbefale! Men til hjemmelakkering vil 3M sin maske være grei. Jeg viste ikke at du skulle lakke en hel bil, så du burde kanskje innvistere i en friskluftsmaske.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er snakk om en ganske så stor bil også, er ikke noe mindre enn en caravelle, men den har jo mye vinduer da, så blir jo ikke så mye metall alikevell.

derfor hadde det vært greit å hvite sånn ca antall liter jeg trenger.

hadde ikke planer om å bruke sykt mye penger på utstyr, da kan jeg jo like godt levere bilen på ett lakkeringsverksted,hadde det ikke vært for så jævlig mange små bulker hadde jeg nokk løevert den, men vill tru at bare å den klargjort til lakkering vill koste 10k. om ingen her har lyst til å rette opp bulkene og løakke den for meg, tid er ingen problem, har en bil til, så kan godt ta litt tid, og farge valget er noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at du vil trenge ca 3 liter base på en Carvelle, da skal du ha nok ihvertfall, men som tideligere nevnt i tråden kan det være en fordel å få kjøpt seg litt mer enn hva du trenger for å sikre seg at du har nok og da har du samtidig noe liggende i tilfelle noe uventet skjer bilen og du må lakke mer senere.

Dette fordi at om lakken blandes er det utrolig lite som skal til for å få en lakk som ikke er helt lik om du trenger mer, har selv jobbet med å blande billakk og vet hvor små marginene er. Vil ønske deg lykke til med lakkeringen :)

 

Mats

Saab 9-5 aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det egent bruktmarked for brukt lakkutstyr?

 

Det spørs hva du legger i brukt lakkutstyr..? Om det er snakk om en lakksprøyte så kjøper du heller en ny, koster ikke såå mye.. Og da vet du at du ikke får en som er dårlig vasket osv fra før av..

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår