Gå til innhold

Div. problemer, bl.a. feilkode 113

Ranger emnet


ExceL

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen småproblemer jeg undres litt over..

Ved feilkode 113 står dette:

1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.

Betyr det at blandingsforholdet er galt? altså at f.eks en dyse er delvis tett, eller for mye åpen, eller at lambdaen er gåen?

Noen som har erfaringer med denne feilkoden eller?

Det virker som om motoren går helt fint når jeg har hadd av batteriet og feilkoden er sletta, men når jeg begynner å kjøre kommer den tilbake og da går motoren urent igjen.. Altså den får for mye bensin siden den går i nødprogrammet.. (tror jeg)

 

Et annet problem, som jeg har forhørt meg litt om tidligere er at den lekker mye olje når oljen er blitt varm. Den lekker bake ved veiva, men har ikke fått sjekket om det er simringen, pakningen rundt plata bake, eller om det er mot plata via bunnpannepakningen.. Skal ta ned kassa i dag og sjekke mer nøyaktig.. Men den lekker forholdsvis mye, når den nettop er blitt kjørt med.. Det virker som om veivhus ventilasjonen er åpen, da jeg blåser i slangen og det kommer mye luft ut i oljepåfyllingslokket.. Men det virker nesten ut som om at det er trykk i veivhuset da det siver litt olje ut av påfyllingslokket, og den lekker bake ved veiva..

 

Noen som har noen innspill eller kommentarer som kan hjelpe meg?

Er forøvrig snakk om en 230fk 97mod som har stått ett år, men blir nå brukt igjen..

Forresten, noen som har en how-to på å skifte simringen bake?

 

Mvh Tor

På forhånd, takk for alle svar =)

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 91 245 aut. med B230f

Lett akompangert av 2-1-2 og 2-1-3 (litt fra og til),

og en liten økning i drivstoffforbruket fra 1,1 til godt over 2 liter på mila.

 

En kjapp tur innom verkstedet for avgasskontroll, og dommen var klar. Luftmengdemåleren var gåen.

Kjøpte ny på biltema for 900,- Og så var bensin forbruket normalt

igjen.. eller måtte jo også bytte plugger(sota fordi jeg kjørte

ett par tanker på 2l+/mil med dårlig forbrenning), pluggleedninger og lambdasonden (men både ledningene og lambdaen har vært litt av og på så det måtte vel komme).

 

Prøv en ny luftmengde måler. Den fra biltema er grei (bilen har litt lavt tomgangs turtall når den er varm) men den er jo fremfor alt billig..

 

-eljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg mistenker enten lambda sensor'n, har ny liggende som jeg skal skifte.. eller luftmengdemåler'n..

Men det som er mest sannsynlig er at bensinpumpa er for liten, eller at bensintrykksregulatorn er føkka.. Dette på grunn av at jeg ikke har fått sjekket bensintrykket som jeg mistenker er farlig lavt, og at motoren da går inn i nødprogram som åpner dysene så å si maksimalt.. Den fusker litt på tomgang nårr feilkoden er koblet inn, men kommer seg fra 3000rpm, noe som tyder på mye bensin.. Pluggene ser utrolig nok gode ut..

 

Angående oljelekkasjen tror jeg at jeg har svaret:P Når jeg fikk ned kassa og fjærna svinghjulet så jeg at det var fullt av olje og dritt bak der.. så når jeg skulle skru av plata til tettningen bake la jeg merke til at skruene var helt løse og at en manglet.. så i tillegg var pakningen knekkebrød..

Så der har vi oljeproblemet løst.. men feilkodene står fortsatt..

 

Noen som har erfaringer med at 113 feilkoden kommer opp ved litt slapp bensinpumpe? Denne var en universal pumpe til 940, som jeg monterte da jeg konventerte til fk motor..

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår