Gå til innhold

eljar

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om eljar

  • Bursdag 07/15/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Ringsaker

eljar's Achievements

  1. De som sitter på er ikke fra biltema. Jeg regner med at kaliperne fra biltema er like bra som øvrige. Kjøpte en bytte kaliper fra BCB forrige gang, som hadde ett tjukt lag maling uttapå rusta. Det var ikke noen suksess. Skrottema er jo en mer korrekt beskrivelse av butikken enn biltema uansett.. Men spørmålet er om det er lett å ødelegge forseglingen inne i kaliperen når en presser tilbake stemplene, eller om det sølevann som trenger inn un der støv dekslet å pipler ut.. Ekstra Info: Utifra bremsevæskemengden i reservoiret ser ikke caliperne ut til å ha lekket noe før.
  2. Da min b230f nekta å starte, selv om alt tilsynelatende var ok, så hadde registerreima hoppa over ett par tenner på akslingen til fordeleren. Tok bare ett år før jeg fant det ut..
  3. Jeg har en 91mod 245 med girling foran, og skulle til å skifte bremseklosser. Når jeg presser tilbake stemplene på kaliperne så er det alltids ett av stemplene som lekker væske, mellom stempel-kanten og støv-gummien. Betyr det at seglet i kaliperene er ødelagt og kalipern er moden for dynga? Jeg har vært forsiktig når jeg presser tilbake stemplene (presser kun på den gamle bremseskiva), men jeg glemmer alltid å skru av lokket på reservoiret. Likevel kommer det alltid litt væske (ukjent om det faktisk er bremsevæske) på baksida av bremseklossene. Ikke har presset stemplene langt nok tilbake til å få inn de nye klossene heller. Når jeg pumper trykk på bremsene så virker pedalen like hard som før, både med og uten motoren i gang. Ikke spruter det bremsevæske heller. Blir jeg nødt til å ta den tunge turen til skrottema etter nye kalipere? -eljar
  4. Jeg skjønner mindre av spennrulle rælet. Forrige dagen da jeg kjørte bilen til verkstedet for EU-etterkontroll så var plutselig reima på plass midt på drevene. Så jeg spurte mekanikeren om han hadde sett på den. Det hadde han ikke så den må ha flyttet seg dit selv. Så startet jeg motoren og dermed sklidde den utover igjen til den var ca 0,5mm utenfor tannhjulet på kammen. Snodig.
  5. Har du sjekka temperatursensoren for innsprøytninga? Tror den kan gi sånne symptomer. Du kan sjekke om den er helt på jordet ved kontakta til bensinhjernen. Eller muligens kaldstart injektoren? Har du prøvd med motorvarmer?
  6. Hei. Jeg har en B230F som hadde hoppet over ei tann på akslingen som driver fordeleren (noe som resulterte i at bilen ikke ville starte). Etter å ha plukka av dekslet og fått slakka reima såpass at jeg fikk dytta tannhjulet på akslingen til fordeleren ett hakk tilbake, så får jeg ikke spennrulla/stramminga til å fungere ordentlig. Med en gang jeg starter motoren så sklir reima fra midten av tannhjulene til ca 0,5 mm utenfor kanten på alle tre. Der ser reima stabil ut, men jeg tør ikke kjøre med reima sånn ettersom den forrige reima sleit høl i dekslet da den sklidde av på samme måte (men da var spennrulla helt klart blitt bøyd (biltema ræl)). For stram reim eller for slakk? Noen som har noen lignende erfaringer, og som vet hva som kan være feil?
  7. Har du sjekka at "flappen" i luftfilterboksen virker som den skal? Kan hende lmm ikke angir riktig luftmengde dersom innsugslufta er for varm, og at du derfor får feil blandingsforhold. Ellers er det vel haugevis med andre ting som kan være feil (temp sensor f.eks). Men er jo litt snodig dersom det bare skjer hvis du setter bilen i fri..
  8. FB er vel FX'en fra 940 (og muligens 740. Det satte iallefall 531 topp på den jeg så på og den hadde fordeleren på feil plass). Pulsair motoren er vel FD. Men det er mulig at jeg burde lete opp en FX. Har inntrykk av at FXen er litt vanskligere å få tak på til en rimelig penge.. Jeg vet at FT/FK antagelig er billigere, og det kan hende jeg ender opp der. Problemet med den løsningen er at jeg liker å ha plass til å svinge hammeren i motorrommet.. Nå var det jo ikke 80 HK jeg var ute etter, men 30 på toppen av de 131 FB'en har orginalt. Og spørsmålet er da om det går uten å gjøre noen større endringer på FB'en. Er det noen som har gjort noe lignende eller vet om noen som har prøvd noenlunde samme oppsett, og som vet hva de fikk ut av det? Evt. noen som vet hva man kan få ut av en B230FB(eller FX) med innsprøytning/chipping, grenrør og plana topp?
  9. Joda. Jeg har sett dem. Men om de er billige så koster alt det andre nok. Og enda mere blir det om jeg må bytte til en annen kam fra vx3. Vil helst ikke plane så mye at det blir tull med regreim/kamdrev heller. Så spørsmålet er hva man kan få til med en orginal B230FB blokk/topp? Noen forslag til kam som kan få en orginal 531-topp til å yte mer? Blir fort titusenlapper av sånt noe, og det er litt stivt for bare lyden av 2 dobble..
  10. Noe sånt eller? Oppdatering: Har fjerna bildet.. Jeg har en pdf på 36 mb (greenbook eller noe sånt) . Den inneholder en haug med koblingskjemaer for de forskjellige systemene i bilen.. Ta kontakt dersom du vil se på den. Dette var ting jeg fant åpent på internett, men jeg er litt usikker på rettighetene så jeg vil ikke publisere det i hytt og pine. Jeg kommer til å fjerne bildet relativt fort også..
  11. Jeg var å så på en B230FB og begynte umiddelbart å drømme om å få på ett ordentlig grenrør, 2,5" eksos og 2 dobble 40 eller 45 gassere. Kanskje plane toppen litt og ett lettere svinghjul. Fantasien var at dette oppsettet skulle kunne gi noe sånt som en 160-165 hk uten porting, og en relativt driftssikker suppedranker med mye mere respons ved pådrag enn en standard B230. Meen etter å ha tatt en reality sjekk så fikk jeg en mistanke om at jeg kom til å ende opp med omtrent samme antall hester som i en orginal B230FB og en mye slankere lommebok. Hva er realistisk med ett sånt oppsett?
  12. Eller.. Hvis du har noe feil på kaldstart spjelet e.l. så vil lmm'en kunne ryke veldig fort igjen, selv når den er ny. Jeg hadde 1-2-1 og 2-3-4 i vinter lett akompagnert av ett forbruk på 2l/mil. Og det var etter noen episoder med plutselig bortfall av motorkraft (limp-home-mode). Kjøpte ny lmm på feiltema for under tusing, og det bedra forbruket og fjerna 1-2-1 og øvrige feilkoder, men den er ikke 100% god så om du ikke er redd for at den skal ryke på nytt i nær fremtid ville jeg kjøpt en årntli en.. Det kan vel også skyldes falsk luft både her og der i systemet..
  13. På min 91 245 aut. med B230f Lett akompangert av 2-1-2 og 2-1-3 (litt fra og til), og en liten økning i drivstoffforbruket fra 1,1 til godt over 2 liter på mila. En kjapp tur innom verkstedet for avgasskontroll, og dommen var klar. Luftmengdemåleren var gåen. Kjøpte ny på biltema for 900,- Og så var bensin forbruket normalt igjen.. eller måtte jo også bytte plugger(sota fordi jeg kjørte ett par tanker på 2l+/mil med dårlig forbrenning), pluggleedninger og lambdasonden (men både ledningene og lambdaen har vært litt av og på så det måtte vel komme). Prøv en ny luftmengde måler. Den fra biltema er grei (bilen har litt lavt tomgangs turtall når den er varm) men den er jo fremfor alt billig.. -eljar
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår