larsverm Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Har nylig hatt periodisk kontroll (EU-kontroll) på min 240 stasjonsvogn. Det ble en eneste 2er-feil, nemlig slitt endeledd på høyre side. Skal det byttes på den ene siden, er det vel best å ta den andre i samme slengen. Spørsmålet er: Ca hvor mye verkstedtid må en regne med for denne jobben og forstillingsjustering og kontroll etterpå? Bare for at jeg skal ha en anelse om hva slags størrelsesorden av pris som må regnes for normal... Så ble det 1er-feil (ikke like mye hast) på knust høyre baklykt. Det tenkte jeg ikke særlig over da jeg fikk papiret, for jeg var oppmerksom på at det var en sprekk i lykteglasset fra før. Men det skulle vise seg at mesteparten av den øverste røde delen var borte, noe som må ha skjedd akkurat i det siste. Uansett antar jeg at dette er noe som jeg lett skal klare å finne hos en høgger og som jeg skal klare å skifte ut selv. Av praktiske grunner (vær osv) har jeg ikke studert så grundig på hvordan lykten er oppbygd. Hva må byttes - hele lykten, eller bare lykteglasset? Og er hele lykteglasset en del, eller er det fire adskilte biter? Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Endeledd er vel noe av det letteste som går an å bytte i forrstillinga! Så viss du ikke får til det så får du ikke til å fjerne de plast dekslene i bagasjerommet og skru ut dei 3-4 6mm muttrene som holder baklykta på plass heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Endeledd er vel noe av det letteste som går an å bytte i forrstillinga! Så viss du ikke får til det så får du ikke til å fjerne de plast dekslene i bagasjerommet og skru ut dei 3-4 6mm muttrene som holder baklykta på plass heller. + 1 Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 endeleddene bytter du vel selv også tar du bare forstillingskontroll på et verksted... nødvendig verktøy er 13 19 og 21 fastnøkkel + en hammer med egnet størrelse, ca 1,5 kg fungerer veldig godt... Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 En jekk + en bukk også! :P Jekken kan være grei å ha når man skal skru til mutteren på endeleddet igjen. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Du trenger strengt tatt ikke å ta forstillingskontroll på verksted. Mål avstanden mellom dekkene med ett tau e.l. Og pass på at avstanden blir den samme når du skrur på de nye endeleddene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Endeledd kan du jo fint bytte selv, Så kan du jo bare grov måle med et målebånd eller noe etterpå. Hvis du bare løsner kontramuttern litt, også skrur av endeledde så er det bare å skru det nye endeledde så langt inn som det gammle sto og dra til kontramuttern. Er ikke noe mer hokus pokus, så får du bare håpe på at forstillinga di er passe rett. Men det kan fortsatt bli litt jobb å bytte forde, må som regel bruke skjærebrenner for å få løsna kontramuttern. Hvis du skal på verksted å gjøre det så går burde det ikke gå mer enn 1 time, da er det fort 700,- for den verkstedtimen, og skal du ha forstillingskontroll så er det 1500-2000,- På jobben til fattern tar dem 1250,- og det skal vist være noe av det billigere, så du må ikke se bort i fra at det koster nok ihvertfall 1500,- Dette pleier å være inkl. justering, hvis det ikke er ting som sitter helt fast eller må byttes. Da kommer det timer oppå der igjen. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Når det gjelder eukontroll... Noen som vet om oljelekasje fra simringen(tetteringen) i bakkant av blokka er en eller toer feil? Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Når det gjelder eukontroll...Noen som vet om oljelekasje fra simringen(tetteringen) i bakkant av blokka er en eller toer feil? Oljelekkasje er toer, er det ikke bare å vakse før du drar på kontroll da? Er ikke sikkert at dem ser det da, med mindre det lekker mye. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Oljelekkasje er toer, er det ikke bare å vakse før du drar på kontroll da? Er ikke sikkert at dem ser det da, med mindre det lekker mye. Oki, hmm.. lekker endel ja.. litt vanskelig å vaske der da:P Men får se om jeg ikke rekker å rive ned kassa og bytte simring i helga da... skal ha den på eu på mandagen så.. og den Må på eu kontroll da.. Noen som vet om det er noe stress, eller noe viktig man må huske på når man bytter simringen bake eller? Hvordan er det med tanke på slitespor osv? Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Endeledd kan du jo fint bytte selv, Så kan du jo bare grov måle med et målebånd eller noe etterpå. Vil ikke kalle det å grovmåle. Du skal ikke bomme med så veldig mange milimetrene før bilen enten spiser dekk eller blir vinglete å kjøre med. Hvis det ikke lekker så voldsomt, så kan du skru av inspeksjonsdekselet og vaske det skikkelig, eventuelt tette igjen hullet i bunnen på det med noe, slik at oljeg ikke renner ut (anbefaler deg dog ikke å kjøre særlig lenge med det, da det neppe er spesielt bra å bade clutchen i olje). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Joda... går fint ann å vaske rent under og girkassefestet.. forsåvidt å tette igjen for så å bade clutchen i olje da dn skal byttes nårr jeg får den forsterka trykkplata og lamellen fra pedersens.. satser på å gjøre det litt enkelt på kontrollen da... mn skal bytte straks etterpå da.. gidder lissm ikke å rive ned kassen for å bytte simringen, for så å hive den opp, dra på kontroll, så rive den ned og hive på ny clutch.. Men er det noen luringer der ute som har bytta simring eller? Hva må jeg gjøre, som er spesielt vikti å huske? Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 En ting til angående oljelekkasje. Om jeg ikke tar feil, så er en oljelekkasje kune en oljelekkasje på PKK om det grypper på gulvet i løpet av kontrollen. Altså kan det godt være litt møkkete under motoren/henge en dråpe der, uten at det regnes som oljelekkasje. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Ok, ja det er tenkelig det.. men ved mitt tilfelle så renner det 1 dl i løpet av natta, så vil tippe ca 20+ dråper, mens den er inne på kontroll :P skjønner egentlig ikke at den skal lekke så mye da men... Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 Ok, ja det er tenkelig det.. men ved mitt tilfelle så renner det 1 dl i løpet av natta, så vil tippe ca 20+ dråper, mens den er inne på kontroll :P skjønner egentlig ikke at den skal lekke så mye da men... Hehe, ikke rart du trenger ny clutch da :) Sjekket at veivhusventilasjonen ikke er tett? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.