Gå til innhold

Bli tatt i 110 til 120 i 90 sone?

Ranger emnet


Glenni23

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nettopp blitt 18 og har hatt lappen i en uke i dag. Det er kjempe gøy.

 

Lurer på en liten sak. Fikk vite av sensor at min oppkjøring var nesten for perfekt. Prøver å oppretholde det ved å kjøre ordentlig.

 

kjører fra Tønsberg til Sandefjord hver dag, til skole. Det er en strekke til Sandejford der det er to-felt. Av og til ligger det en tung semi trailer foran meg, og jeg må forbi. Alle kjører forbi.

 

Men jeg må ca opp i 110 til 120 for å komme forbi, sånn at jeg ikke bruker 2 minutter på å kjøre forbi. Kan jeg miste lappen eller få bot for å kjøre så for fort forbi der?

 

Lurer bare, elsker å ha lappen og vil ikke miste den.

 

Tusen takk for svar:)

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar her. Alltid lurt å tenke over en ekstra gang før man begynner med forbikjøring.

 

Kjører du i over 90 i en 90 sone kjører du for fort, uavhengig av forbikjøring. Selv om det egentlig er en fordel å kjøre så fort som overhodet mulig under forbikjøring, skal man ikke kjøre over fartsgrensen.

 

En annen ting er jo om du virkelig kjører for fort hvis speedometeret viser 110 i en 90-sone. Det er fort en hel del missvisning ved slike hastigheter.

 

For å miste lappen i en 90-sone må du vel borti 130+ km/t (noen andre får sjekke), og da viser nok speedometeret langt mer enn 120 i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den strekka du snakker om er en ganske trygg og oversiktlig strekke, og det er veldig vanlig at folk kjører forbi trailere osv. der. Dersom "hele trafikken" legger seg ut i venstrefila der og kjører forbi en trailer uten å kjøre uforsvarlig fort, tviler jeg på at politiet faktisk i det hele tatt gjør noe med det. Dessuten har de som oftest ikke fartskontroller i tofelts kjørebane, noe som vil si at de må ta deg ved at de måler deg mens de selv er ute og kjører. Er det veldig få biler og du drar deg opp i 100 for å kjøre forbi der når de f.eks. ligger bak deg, er det selvfølgelig en mulighet for at de stopper deg, men de stopper deg nok neppe i hele rushet klokka 8 på morgenen. Oooog, som noen tidligere nevnte; lappen ryker nok ikke før 120-130 i 90-sona

Det hender forresten de har kontroll når veien går over til å bli en fil igjen, så der er det på sin plass å holde seg i skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er nettopp blitt 18 og har hatt lappen i en uke i dag. Det er kjempe gøy.

 

Lurer på en liten sak. Fikk vite av sensor at min oppkjøring var nesten for perfekt. Prøver å oppretholde det ved å kjøre ordentlig.

 

kjører fra Tønsberg til Sandefjord hver dag, til skole. Det er en strekke til Sandejford der det er to-felt. Av og til ligger det en tung semi trailer foran meg, og jeg må forbi. Alle kjører forbi.

 

Men jeg må ca opp i 110 til 120 for å komme forbi, sånn at jeg ikke bruker 2 minutter på å kjøre forbi. Kan jeg miste lappen eller få bot for å kjøre så for fort forbi der?

 

Lurer bare, elsker å ha lappen og vil ikke miste den.

 

Tusen takk for svar:)

 

Ved å følge denne linken kan du se hvor stort forenklet forelegg du vil få for ulike hastighetsovertredelser: <dato>FOR-1990-06-29-492</dato> Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker.

 

Dersom du overskrider de hastighetsintervallene som kan avgjøres ved forenklet forelegg, risikerer du å miste lappen for en periode på minst tre måneder. Fra 30-60 km/t gjelder +25, fra 70 til 90 på motorveg klasse B gjelder +35 og i 90 på motorveg klasse A og i 100 gjelder +40.

 

Akkurat når det gjelder 90 på motorveg klasse A og 100-sone er det litt spesielt, for satsene for forenklet forelegg slutter (som du sikkert ser av linken) på +35, men du mister ikke lappen før du er +40 over. Det betyr at i intervallet 35-40 over disse fartsgrensene vil du få forelegg (ikke forenklet), men du vil beholde lappen. Dette er rotete, og jeg regner med at det vil gjøres noe med det ved neste revisjon av lovverket.

 

For øvrig er det, som en annen her også har nevnt, ofte ganske stor feilvisning på bilens speedometer, særlig dersom den er noen år gammel og ikke har original dekkdimensjon. La oss si at du har 110 på speedometerer. Da har du neppe mer enn 100 km/t i reell hastighet, og i tillegg trekkes minimum 3-5 km/t (avhengig av hva slags målemetode man har brukt) fra på politiets hastighetsmåling, slik at du ikke ville blitt målt til mer enn maksimalt 95-97 km/t i 90-sona. Da kan jeg personlig garantere at de ikke gidder å ta deg - i så fall skal jeg betale det forenklede forelegget for deg ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så tror jeg ikke sjangsen for å bli tatt for å kjøre for fort er så veldig stor.

 

ifjor gikk jeg på skole ved gardemoen. Kjørte derfor tur retur gardermoen hver dag. la meg 120- i 100 sona. har aldri blitt stoppa..=) tut og kjør, bare følg med i speilet.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår