Gå til innhold

Hjelp! -Oljeforbruk/slam i Oljen

Ranger emnet


Flax-mann

Anbefalte innlegg

Hallo,

Ny her på forumet. Har ikke peil på bil...trenger råd.

Har en 855, 96 mod., 2,5 l, 144 hk- gått 182.000 km. Oppdaget en del oljeforbruk + noe slam i oljen (når peilepinnen kontrolleres). Vannivå det samme etter flere observasjoner.

Spørsmål:

 

- hvor vanlig er det med oljeforbruk på disse bilene?

- i så fall, hvor mye bruker de vanligvis?

- hvor mye skal den bruke før jeg blir urolig?

- hva skyldes slammet i oljen?

 

Setter pris på å høre hva dere mener! takk.

 

PS!

Forrige eier nevnte at det var automatisk nivåregulering på bilen. Hvordan kan jeg finne ut at det er tilfellet?

- en kompis som lånte bilen en dag mente at bilen var for lav. Så snill som han var, tok han bilen på bukk og fant ut at begge fjærne bak var knekt på den øverste delen. Må i så fall bytte disse. Hørte med VOLVO, de mente at jeg må for alvor finne ut om det er nivåregulering eller ikke (i deres data kunne de ikke se at bilen var utstyrt med det men kunne ikke utelukke ettermontering av nivåreguleringen da jeg hevdet at bilen hever seg når den lastes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort det burde du prøve å bytte olja og kjøre litt med den nye, og se om det er like ille. For min del høres det ut som forrige eier har fyllt mineralolje eller spillolje på bilen :S Bytt den ut med f.eks Castrol Magnatec 5w-40 fullsyntetisk og se om det hjelper du, og bytt filter i samme slengen! Evt. ta av pluggledningene og kinn et par ganger på motoren for å få pumpa ut alt det gamle, men det gjøres på eget ansvar! :) Totalkostnad ca 5-600kr.

 

De er ikke kjent for å bruke stort olje. Eneste er hvis du bytter fra ett merke til et annet, da kan de være følsomme.

 

Ang. det med nivåmat kan jeg ikke hjelpe deg stort, men du får nok snart svar av en annen her :) Tror det er noe dritt over demperen man kan se det på. Uansett de fleste bytter til vanlige dempere hvis det går til helvete, nettopp pga det somregel går til helvete med nivåreg :P

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort det burde du prøve å bytte olja og kjøre litt med den nye, og se om det er like ille. For min del høres det ut som forrige eier har fyllt mineralolje eller spillolje på bilen :S Bytt den ut med f.eks Castrol Magnatec 5w-40 fullsyntetisk og se om det hjelper du, og bytt filter i samme slengen! Evt. ta av pluggledningene og kinn et par ganger på motoren for å få pumpa ut alt det gamle, men det gjøres på eget ansvar! :) Totalkostnad ca 5-600kr.

 

De er ikke kjent for å bruke stort olje. Eneste er hvis du bytter fra ett merke til et annet, da kan de være følsomme.

 

Ang. det med nivåmat kan jeg ikke hjelpe deg stort, men du får nok snart svar av en annen her :) Tror det er noe dritt over demperen man kan se det på. Uansett de fleste bytter til vanlige dempere hvis det går til helvete, nettopp pga det somregel går til helvete med nivåreg :P

 

mvh

 

 

Takk for bidraget,

 

Skal skifte oljen og se.

 

Vedr. Fjærne, var jeg i dag i kontakt med VOLVO, fy f*** for dårlig service. "I følge våre data skal det være standard fjærer på bilen, skal du ha slikt sett, eller?" -var kommentaren til kødden som satt der. Spurte etter tips for å finne ut av dette. Neida, siden nivåmaten er mest sannsynlig ettermontert er det ikke lett å finne ut hvilke fjærrer som skal på. Lever bilen inn til reparasjon her, sier han. Pris inkl. deler og arbeid: kr. 4000,-, takk skal du f*** meg ha!

 

Tips ift hva jeg se skal etter, noe serienr. på delene (fjærer/dempere) jeg kan se etter nå når jeg skal ha bilen på bukk? -noe spesiell "drit" som sitter på demperne/fjærne?

 

Kom med bidrag, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være veivhusventilasjonen din som er tett... Hvor mye\ofte sånn ca fyller du på med olje.? er et kjent problem at veivhusventilasjonen tetter seg på disse bilene. er ikke verdens største problem og skifte den heller, men bør vite hva du holder på med...

 

Veivhus-ka-for-nokke?

det har gått 2 liter (etterfylling) etter 7000 km. Bakken (garasjen) er helt tørr, ingen spor etter oljelekk. ellers ingen synlig lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper også på veivhusventilasjon som er tett. Sitter under innsuget de slangene og er greie å kontrollere for å finne ut om de er tette eller ikke. Er den tett får du masse gul/grå guffe på peilepinnen. Det går en grov slange opp til gasspjeldet hvor disse tynne slangene er koplett inn på. Om du tar av disse slangene (må vries ut) og blåser inn i dem med trykkluft skal det komme luft ut av oljepåfyllinga, da er den åpen.

 

Vet av mange med samme motor som bruker endel olje, rundt 2.5-3liter på 15.000km. Det jeg har gjort på mange er å bytte til Valvoline 10-40Max Life olje og brukt Omega oljetilsetning som reduserer ned forbruket. Det pleier å halvere forbruket på de som bruker rundt 3 liter på 15.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper også på veivhusventilasjon som er tett. Sitter under innsuget de slangene og er greie å kontrollere for å finne ut om de er tette eller ikke. Er den tett får du masse gul/grå guffe på peilepinnen. Det går en grov slange opp til gasspjeldet hvor disse tynne slangene er koplett inn på. Om du tar av disse slangene (må vries ut) og blåser inn i dem med trykkluft skal det komme luft ut av oljepåfyllinga, da er den åpen.

 

Vet av mange med samme motor som bruker endel olje, rundt 2.5-3liter på 15.000km. Det jeg har gjort på mange er å bytte til Valvoline 10-40Max Life olje og brukt Omega oljetilsetning som reduserer ned forbruket. Det pleier å halvere forbruket på de som bruker rundt 3 liter på 15.000km.

 

Takk for bidraget;)

 

Skal se å be en kompis om hjelp til dette her. Jeg for min del er en kontorrotte...

 

Hørt og fått anbefalt også å kjøre "rens" i motoroljen for å få vekk alt drit, en sånn væske som tilsettes motoroljen, kjører gjerne 200 km for så å tømme ut alt. Også, hørt at dette er bare tull. Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

Ny her på forumet. Har ikke peil på bil...trenger råd.

Har en 855, 96 mod., 2,5 l, 144 hk- gått 182.000 km. Oppdaget en del oljeforbruk + noe slam i oljen (når peilepinnen kontrolleres). Vannivå det samme etter flere observasjoner.

Spørsmål:

 

- hvor vanlig er det med oljeforbruk på disse bilene?

- i så fall, hvor mye bruker de vanligvis?

- hvor mye skal den bruke før jeg blir urolig?

- hva skyldes slammet i oljen?

 

Setter pris på å høre hva dere mener! takk.

 

PS!

Forrige eier nevnte at det var automatisk nivåregulering på bilen. Hvordan kan jeg finne ut at det er tilfellet?

- en kompis som lånte bilen en dag mente at bilen var for lav. Så snill som han var, tok han bilen på bukk og fant ut at begge fjærne bak var knekt på den øverste delen. Må i så fall bytte disse. Hørte med VOLVO, de mente at jeg må for alvor finne ut om det er nivåregulering eller ikke (i deres data kunne de ikke se at bilen var utstyrt med det men kunne ikke utelukke ettermontering av nivåreguleringen da jeg hevdet at bilen hever seg når den lastes).

 

 

Litt gugge på peilepinnen eller i peilerøret er standard ved tett veivhusventilasjon.Ta ut peilepinnen mens motoren går og se om det ryker litt ut av peilerøret.Sett deretter fingeren over røret og skru opp påfyllingslokket.Hvis lokket danser rundt så tyder det på overtrykk i systemet,men er ikke en sikker indikasjon.Rense veivhusventilasjonen kan du gjøre selv med enkelt verktøy.Du trenger en ny innsugspakkning og evnetuelt noen nye vakumslanger/klemmer da disse ofte er morkne hvis de ikke har vært byttet før.Kan legge ut noen bilder med instuksjon om hvordan du gjør operasjonen hvis du vil.Se link.

 

Norsk VolvoForum.no :: Vis Temaet - Veivhusventilasjon.

 

Ang Nivåregulering så siger min også litt hvis den står i ro.Kjør bilen en tur og se om den da er like lav.Last inn 100 kg med singel eller lignende.Virker nivåreguleringa di så blir bakparten liggende i nogenlunde samme nivå som før du lastet inn,men det kan hende du må kjøre litt før den stabiliserer seg.Slitne fjærer vil påvirke nivåreguleringas evne til å holde bilen i samme nivå.Nivådempere er ganske dyre,men jeg vil alikevel anbefale deg å fortsette med disse demperene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget;)

 

Skal se å be en kompis om hjelp til dette her. Jeg for min del er en kontorrotte...

 

Hørt og fått anbefalt også å kjøre "rens" i motoroljen for å få vekk alt drit, en sånn væske som tilsettes motoroljen, kjører gjerne 200 km for så å tømme ut alt. Også, hørt at dette er bare tull. Noen kommentarer?

 

vi bruker noe av slik rens (omega heter den) Den skal helles i varm olje og kjøres med/stå på tomgang i 15-20min, for så å tappes rett etter på. Det fungerer kjempebra! Den gjør nytta si, så vil ikke si det er tull hvertfall. Men kan sikkert variere fra produkt til produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Nivåregulering så siger min også litt hvis den står i ro.Kjør bilen en tur og se om den da er like lav.Last inn 100 kg med singel eller lignende.Virker nivåreguleringa di så blir bakparten liggende i nogenlunde samme nivå som før du lastet inn,men det kan hende du må kjøre litt før den stabiliserer seg.Slitne fjærer vil påvirke nivåreguleringas evne til å holde bilen i samme nivå.Nivådempere er ganske dyre,men jeg vil alikevel anbefale deg å fortsette med disse demperene.

 

 

 

Takk for tipset;)

Har prøvd det, bilen er nokså stabil tross vekt bakpå.

Tenkte å legge ut noen bilder jeg tok av demperne/fjærne da jeg skiftet oljen din men finner ikke ut hvordan!

-hører at det er forskjell på standardfjærer og fjærer til nivåmat. Dessuten er det i følge VOLVO, også forskjellige typer fjærer til nivåmaten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Nivåregulering så siger min også litt hvis den står i ro.Kjør bilen en tur og se om den da er like lav.Last inn 100 kg med singel eller lignende.Virker nivåreguleringa di så blir bakparten liggende i nogenlunde samme nivå som før du lastet inn,men det kan hende du må kjøre litt før den stabiliserer seg.Slitne fjærer vil påvirke nivåreguleringas evne til å holde bilen i samme nivå.Nivådempere er ganske dyre,men jeg vil alikevel anbefale deg å fortsette med disse demperene.

 

 

 

Takk for tipset;)

Har prøvd det, bilen er nokså stabil tross vekt bakpå.

Tenkte å legge ut noen bilder jeg tok av demperne/fjærne da jeg skiftet oljen din men finner ikke ut hvordan!

-hører at det er forskjell på standardfjærer og fjærer til nivåmat. Dessuten er det i følge VOLVO, også forskjellige typer fjærer til nivåmaten....

 

Meg bekjent så har jeg samme type fjærer på begge mine V70 LT,dene ene er med nivå den andre ikke.Det eneste jeg vet nivådempera ikke liker er senkesett,men det lar seg gjøre med å lage noen avstandstykker på demperene så de (tror)at bilen har samme høyde som før.Slitne fjærer kan fucke opp nivåmaten og gi lite eller ingen effekt av det de er tiltenkt å gjøre.Demperene klarer ikke og holde bilen i samme nivå med senking eller veldig slitne fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som mener det kan være veivhusventilasjonen.

Ryker det blått av bilen også?

Min brukte masse olje til jeg fikk bytta ut veivhusventilasjonen på bilen.

86 740GL, 85 740TIC, 82 240GL

89 520i, 86 740TIC

85 Escort XR3i, 94 855 GL

Bmw 325i cab, Volvo v40 03 jubileum, Volvo V50 R Design

http://www.bilforumet.no/x50/225739-handla-bil.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som mener det kan være veivhusventilasjonen.

Ryker det blått av bilen også?

Min brukte masse olje til jeg fikk bytta ut veivhusventilasjonen på bilen.

 

 

Så godt å høre at de fleste er samstemte vedr. slam i oljen/oljeforbruket. VOLVO er ikke villig til å svare på spørsmål en gang. Lurer på hvilken kompetanse de besitter!

-tilbake til ditt spørsmål: Nei, det ryker ikke blått ut av eksosen!

 

Fikk f*** meg ikke tid til å ta veivhusventilasjonen i helgen- skal sette av tid til formålet til neste helg. Dette må taes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår