Gå til innhold

Lav tomgang - 1997 Carisma 1.8GLX

Ranger emnet


magge79

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har kjøpt meg en Mitsubishi 1997 Carisma 1.8GLX.

 

Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg.

 

Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned...

 

Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den.

 

Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted??

 

Tips mottaes med takk!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har kjøpt meg en Mitsubishi 1997 Carisma 1.8GLX.

 

Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg.

 

Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned...

 

Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den.

 

Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted??

 

Tips mottaes med takk!

Magnus

 

 

Hvis du har en sensor som krangler så skal du kunne se det med en diagnose.Kan jo prøve å gjøre bilen strømløs i 10 miutter igjen å se om programmene kjører seg inn igjen.Jeg har samme problem med bilen min når jeg har byttet batteri eller hatt av en batteripol,men den kjører seg inn igjen i løpet av en 15 til 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk samme problem med galanten min etter at jeg kobla fra batteriet. Men det går seg til etter ei lita stund, akkurat som om bilen må stille seg inn igjen. Gi det en dag eller to du!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk samme problem med galanten min etter at jeg kobla fra batteriet. Men det går seg til etter ei lita stund, akkurat som om bilen må stille seg inn igjen. Gi det en dag eller to du!

 

Dette stemmer. Hadde en Carisma GDI for noen år tilbake og den reagerte på samme måte da den hadde vært strømløs. Kontaktet det lokale Mitsu-verkstedet og ble forklart at motoren ville justere tomgangen av seg selv etter en liten stund, noe den også gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Takk for mange kjappe informative svar! Jeg har fått samme tipset flere andre steder også - det som er kjipt er at jeg har kjørt en ukes tid (har nok vært begrenset til et par halvtimes turer per dag, riktignok) men bilen er fortsatt like håpløs. Altfor lavt turtall..

 

Har også prøvd å la den stå på tomgang i garasjen for å instille seg ved å:

- Tok av batteriet, det stod av hele natten og jeg kortsluttet også bilen før jeg satt på batteriet igjen.

- Skrudde på tenningen. Skrudde av alt elektrisk; var kun cd spiller, taklampe og ned til parklys jeg fikk skrudd ned.

- Startet opp og lot den stå. Etter omtrent 10 minutter begynte den som beskrevet før; altfor lavt turtall og må gi seg selv mer gass så den ikke kveler seg.

 

 

Så jeg vet ikke om noe har satt seg fast eller om det er en sensor elle hva det er... Får vel kanskje ta en tur til verkstedet / diagnosemaskinen...

 

Tror jeg skal sette en sånn diagnosemaskin på ønskelista til neste jul... Vet ikke hvor mange steder det er nevnt MCU-II og diverse feilkoder i manualen til motoren/bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår