fribbern Skrevet Januar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 Hei. Satte nettop in en defa varmer på bilen til fruen, men da lurer jeg litt, hvor lenge kan en defa varmer stå på før det tar skade av det, hva er den optimale tiden før bilen ikke "blir varmere"? Takker vis noen har tid til og svare. Mvh Friberg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 Snakker du om motorvarmer eller kupevarmer? Motorvarmeren har liten misjon etter ett par timer ca.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrT_Norway Skrevet Januar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 Dette kommer helt ann på om det er motorvarmer eller kupevarmer du mener, og om du har montert blokkvarmer eller slange-element på motoren... Enhver leverandør har ca tider på hvor lang tid elemtet bruker på å varme opp kjølevesken i motoren etter hvor den er plassert. Ett varmerellement vil ikke ta noe skade av å stå på i lengre tid, det vil heller ikke blokken gjøre dersom du har montert det. Men dersom du bruker slangevarmer vil slangen med tiden bli "morken" og slappved varmerelemtet over tid. Dette er noe som vil skje uansett, men dersom du "fyrer" hele natten natt etter natt, uke etter uke vil du fremskynne prosessen. Men nå er ikke en vannslange det dyreste å bytte ut da.. Håper det var noe oppklaring i dette! :idea: Siter Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fribbern Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 Dette kommer helt ann på om det er motorvarmer eller kupevarmer du mener, og om du har montert blokkvarmer eller slange-element på motoren... Enhver leverandør har ca tider på hvor lang tid elemtet bruker på å varme opp kjølevesken i motoren etter hvor den er plassert. Ett varmerellement vil ikke ta noe skade av å stå på i lengre tid, det vil heller ikke blokken gjøre dersom du har montert det. Men dersom du bruker slangevarmer vil slangen med tiden bli "morken" og slappved varmerelemtet over tid. Dette er noe som vil skje uansett, men dersom du "fyrer" hele natten natt etter natt, uke etter uke vil du fremskynne prosessen. Men nå er ikke en vannslange det dyreste å bytte ut da.. Håper det var noe oppklaring i dette! :idea: Det er motorvarmer jeg har montert, den sitter ikke i noen slange, tok ut et frostlokk for så og sette den inn der. Takk for svar, tenkte på hva jeg må sette timeren på om morgenen så bilen er optimalt varmet opp til fruen skal på jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fribbern Skrevet Januar 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 Fant svaret jeg letet etter på defa sine sider, etter lye leting: The ideal operating time depends on the outside temperature. After 3 hours at -17ºC the system reaches thermal balance. This means that the power used after this only contributes to maintaining the temperature. The remainder is lost as waste heat to the surrounding. DEFA engine heaters can remain connected to the power supply for long periods of time without damage to engine or heater. This will only cause unnecessary power consumption. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.