volvo 240 2.3f Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 hei.. eg lurer på ka som bør gjøres vist eg skal bygge om 230f motor til turbo.. tenker på komprisjon.. hva bør den være når eg setter på turbo?.. og kor mye kan eg eg frese ut av innsug/utblåsning i toppen?.. kor store dyser kan eg ha på orinalt sprut?.. Takk for svar så langt.. men blei endring i planene.. blir bare suge trimming i steden.. motoren er 230f 93model med k-kam på.. ka kan eg gjøre får å få litt meir effekt?.. tenkter da helst på toppen..porting å vidre.. har tilgang på cnc fres så trenger bare å vite kor mye eg skal ta vekk.. kansje høvle toppen..? har det noe for seg å lage nytt innsug? grenrør.. må vel ha litt mer bensin kansje? hvor mye kan eg eventuelt få ut av dette? kom med ideer og forslag.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotassen Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Ligger masse andre tråder om dette her. Søk Siter 2002 Ford Mondeo TDCI 1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg - Internett er for hardbarka rødtopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
docsist Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 kjøp deg en fk eller ft så tenger du ikke å gjøre noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Januar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2008 jeg kjører med en helt orginal b230f motor med ettermontert turbo, har helt orginal 530 topp å orginal komp. b230f stemplan e dreid ned ganske my orginalt så det går bra å bruk dæm som dæm e. men æ har lh 2,4 sprut me viking chip på min da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Januar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2008 jeg satt nettop turbo på min b230f(LH2.2), kjører 0.5 bar og org. intercooler. eneste jeg gjorde med bensin var å øke bensintrykket (etter feelingen). ingen tegn til tenningsbank, og allt er bra :) Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 det er så mange som påstår at det ikke går ann å bruk en b230f til å montere turbo på, men fleste parten som sier dette har ikke prøvd det. på den forige b230f motoren min så kjørt æ me rundt 1kg trykk å det gikk bra, eneste problemet va at jeg sleit litt med tenningsbank når jeg hadde lh2,2, men med chippa lh 2,4 så fungerer det bra, eneste som har havarert på b230f motoren etter turbomonteringa er 1stk utslitt toppakkning. så det er verdt å prøv det, men b230f (gammel typen) er ikke noe godt eksempel å ta ut ekstreme effekter utav da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Slenger meg på her jeg, har noen spørsmål om ettermontering av turbo på f motor. Hvordan er kompen i f motoren i forhold til ft/fk? Holder det om jeg bruker orginal toppakning? den blei bytta i høst. Må jeg ha andre dyser? Di gule som står på f motoren holder vel ikke? Hvilken kam burde jeg kjøre med? M kammen er vel ikke noe særlig til turbo bruk? Bruker dere hjernene fra f eller fra ft/fk? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 kompen i f motoren er litt høyere enn i ft/fk motoren. jeg kjører med biltema topp pakning å trykk på ca 0,7bar, å den holder no den, men det kan være fordel å kjøpe pakning av bedre kvalitet da for å være på den sikre siden. di gule dysene er i minste laget jah, jeg bruker grønne dyser, men di er lavohms da å di gule dysene er høyohms, men man bør helst ha turbo hjerne da. regner med at det er lh 2,2 sprut det er snakk om hær, har seff vært bedre med lh 2,4 sprut kontra lh 2,2 grunnet at lh 2,4 kan chippes, å det er mulig å presse ut opp mot 300hk med lh 2,4. har kjørt me m-kammen sammens me turbo tidligere, men kjører me t-kam no, men skal bytte til a-kam strax, har a-kammen ligganes i baksete, men mangler arbeidslyst till å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Takker for svar. Er lh 2,4 jeg har. Så da er det ikke værre for meg å sette på turbo og bruke turbo hjerner og grønne dyser med formotstand så er det nesten bare tut og kjør? Men hva gjør jeg med kjøling til turboen? Kan jeg velge om jeg om jeg skal kjøre med vannkjølt eller oljekjølt? Har ikke helt skjønnt det greiene der, hva har du gjort krbarstad? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 må ha olje uansett, vannkjøling er kun et must på kulelagerturboer(hvertfall garrett GT's) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 må ha olje uansett, vannkjøling er kun et must på kulelagerturboer(hvertfall garrett GT's) Så da må jeg ha sånn dings som sitter på innersiden av oljefiltere og 2 slanger ut derfra til turboen? Må vel nesten ha olje kjøler også? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo 240 2.3f Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Takk for svar så langt.. men blei endring i planene.. blir bare suge trimming i steden.. motoren er 230f 93model med k-kam på.. ka kan eg gjøre får å få litt meir effekt?.. tenkter da helst på toppen..porting å vidre.. har tilgang på cnc fres så trenger bare å vite kor mye eg skal ta vekk.. kansje høvle toppen..? har det noe for seg å lage nytt innsug? grenrør.. må vel ha litt mer bensin kansje? hvor mye kan eg eventuelt få ut av dette? kom med ideer og forslag.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 er flere valg, men olje trykk er lettest å ta fre org oljetrrykksbryteren, til returen er det kurant å ta ut bunnpanna, å sveise på en nippel der.. men må heise opp motoren for å klare å lure ut panna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 volvolvo, åssen fres det her er snakk om da? skal være nokså dreven for å ta ut av kanalene i en fres! er 4akse fresing, så du trenger enten delehode eller 5 aksefres, å så er det en helvettes tegne/programerings jobb! har lekt med tanken jeg og men det har ingenting for seg, mye letter å bare slipe det ut.. forbrenningsrommet derimot er det lettere/bedre å frese i evt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Takker for svar.Er lh 2,4 jeg har. Så da er det ikke værre for meg å sette på turbo og bruke turbo hjerner og grønne dyser med formotstand så er det nesten bare tut og kjør? Men hva gjør jeg med kjøling til turboen? Kan jeg velge om jeg om jeg skal kjøre med vannkjølt eller oljekjølt? Har ikke helt skjønnt det greiene der, hva har du gjort krbarstad? jeg monterte lh 2,4 fra 940turbo grunnet at lh 2,2 tok kvelden. ordnet oljeretur i bunnpanna, monterte turbo å bygde downpipe, sjøl mekka nå trykk røre fra turbo til ic og til innsuget. er jo fordel med ic og trykkrøre fra orginal turbo bil, lettere å montere å mindre styr. tok ut oljetrykk til turbon fra uttaket til oljetrykks måleren/lampa. jeg har ikke vannkjøling på turboen min, kun olje kjøling, så da slapp jeg å knote med det, men det er jo fordel med vannkjølt turbo da. så var det ut og kjøre, fikk tak i vikingchip til lh 2,4 så den ska holde til mellom 220-250 hk, men så mye har ikke jeg, eneste som har vært trøbbel til meg er tomgangs motoren, måtte plugge slangene til denne for å få tomgangen til å holde seg rolig, har ikke klart å funne ut grunnen til dette problemet enda da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg