Gå til innhold

230f 93model suge trimming?

Ranger emnet


volvo 240 2.3f

Anbefalte innlegg

hei.. eg lurer på ka som bør gjøres vist eg skal bygge om 230f motor til turbo.. tenker på komprisjon.. hva bør den være når eg setter på turbo?.. og kor mye kan eg eg frese ut av innsug/utblåsning i toppen?.. kor store dyser kan eg ha på orinalt sprut?..

 

Takk for svar så langt.. men blei endring i planene.. blir bare suge trimming i steden.. motoren er 230f 93model med k-kam på.. ka kan eg gjøre får å få litt meir effekt?.. tenkter da helst på toppen..porting å vidre.. har tilgang på cnc fres så trenger bare å vite kor mye eg skal ta vekk.. kansje høvle toppen..? har det noe for seg å lage nytt innsug? grenrør.. må vel ha litt mer bensin kansje? hvor mye kan eg eventuelt få ut av dette? kom med ideer og forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satt nettop turbo på min b230f(LH2.2), kjører 0.5 bar og org. intercooler. eneste jeg gjorde med bensin var å øke bensintrykket (etter feelingen). ingen tegn til tenningsbank, og allt er bra :)

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange som påstår at det ikke går ann å bruk en b230f til å montere turbo på, men fleste parten som sier dette har ikke prøvd det. på den forige b230f motoren min så kjørt æ me rundt 1kg trykk å det gikk bra, eneste problemet va at jeg sleit litt med tenningsbank når jeg hadde lh2,2, men med chippa lh 2,4 så fungerer det bra, eneste som har havarert på b230f motoren etter turbomonteringa er 1stk utslitt toppakkning. så det er verdt å prøv det, men b230f (gammel typen) er ikke noe godt eksempel å ta ut ekstreme effekter utav da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg, har noen spørsmål om ettermontering av turbo på f motor.

 

Hvordan er kompen i f motoren i forhold til ft/fk?

Holder det om jeg bruker orginal toppakning? den blei bytta i høst.

Må jeg ha andre dyser? Di gule som står på f motoren holder vel ikke?

Hvilken kam burde jeg kjøre med? M kammen er vel ikke noe særlig til turbo bruk?

 

Bruker dere hjernene fra f eller fra ft/fk?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompen i f motoren er litt høyere enn i ft/fk motoren.

jeg kjører med biltema topp pakning å trykk på ca 0,7bar, å den holder no den, men det kan være fordel å kjøpe pakning av bedre kvalitet da for å være på den sikre siden.

di gule dysene er i minste laget jah, jeg bruker grønne dyser, men di er lavohms da å di gule dysene er høyohms, men man bør helst ha turbo hjerne da.

regner med at det er lh 2,2 sprut det er snakk om hær, har seff vært bedre med lh 2,4 sprut kontra lh 2,2 grunnet at lh 2,4 kan chippes, å det er mulig å presse ut opp mot 300hk med lh 2,4.

har kjørt me m-kammen sammens me turbo tidligere, men kjører me t-kam no, men skal bytte til a-kam strax, har a-kammen ligganes i baksete, men mangler arbeidslyst till å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Er lh 2,4 jeg har.

 

Så da er det ikke værre for meg å sette på turbo og bruke turbo hjerner og grønne dyser med formotstand så er det nesten bare tut og kjør?

 

Men hva gjør jeg med kjøling til turboen? Kan jeg velge om jeg om jeg skal kjøre med vannkjølt eller oljekjølt?

Har ikke helt skjønnt det greiene der, hva har du gjort krbarstad?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.. men blei endring i planene.. blir bare suge trimming i steden.. motoren er 230f 93model med k-kam på.. ka kan eg gjøre får å få litt meir effekt?.. tenkter da helst på toppen..porting å vidre.. har tilgang på cnc fres så trenger bare å vite kor mye eg skal ta vekk.. kansje høvle toppen..? har det noe for seg å lage nytt innsug? grenrør.. må vel ha litt mer bensin kansje? hvor mye kan eg eventuelt få ut av dette? kom med ideer og forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvolvo, åssen fres det her er snakk om da? skal være nokså dreven for å ta ut av kanalene i en fres! er 4akse fresing, så du trenger enten delehode eller 5 aksefres, å så er det en helvettes tegne/programerings jobb! har lekt med tanken jeg og men det har ingenting for seg, mye letter å bare slipe det ut.. forbrenningsrommet derimot er det lettere/bedre å frese i evt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Er lh 2,4 jeg har.

 

Så da er det ikke værre for meg å sette på turbo og bruke turbo hjerner og grønne dyser med formotstand så er det nesten bare tut og kjør?

 

Men hva gjør jeg med kjøling til turboen? Kan jeg velge om jeg om jeg skal kjøre med vannkjølt eller oljekjølt?

Har ikke helt skjønnt det greiene der, hva har du gjort krbarstad?

 

jeg monterte lh 2,4 fra 940turbo grunnet at lh 2,2 tok kvelden.

ordnet oljeretur i bunnpanna, monterte turbo å bygde downpipe, sjøl mekka nå trykk røre fra turbo til ic og til innsuget. er jo fordel med ic og trykkrøre fra orginal turbo bil, lettere å montere å mindre styr. tok ut oljetrykk til turbon fra uttaket til oljetrykks måleren/lampa. jeg har ikke vannkjøling på turboen min, kun olje kjøling, så da slapp jeg å knote med det, men det er jo fordel med vannkjølt turbo da.

så var det ut og kjøre, fikk tak i vikingchip til lh 2,4 så den ska holde til mellom 220-250 hk, men så mye har ikke jeg, eneste som har vært trøbbel til meg er tomgangs motoren, måtte plugge slangene til denne for å få tomgangen til å holde seg rolig, har ikke klart å funne ut grunnen til dette problemet enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår