Gå til innhold

Sprsml. ang. bytte av hjullager og eksosanlegg på Passat G60..

Ranger emnet


PasseG60

Anbefalte innlegg

Heihopp!

 

Må bytte hjullager bak på min gamle, gode(?) VW '90 Passat GT G60 Syncro, men har ikke gjort dette før.

 

Har vært med på å bytte på en gammel Golf med trommel bak, noe som forsåvidt gikk bra.

 

1) Hva er forskjellen på å gjøre det på en gammel Golf og en gammel Passat? På Passaten er det ABS, syncro og skivebremser, så det er vel litt mer deler å forholde seg til.. Eller? Noe jeg bør være obs på?

 

2) Må kanskje også bytte drivknute fremme på denne bilen. Har aldri vært med på noe sånt før. Klarer jeg dette? Har medium til lite mekanikerkunskap..

 

3) Jeg sliter med å få tak i eksosanlegg til denne bilen. Har vært innom to-tre sjapper i Bergensområdet, og alle sier at det ikke er å oppdrive; verken i originaldim. eller som effektanlegg. Vet noen om anlegg, eller har roen på å lage? Tror det trengs å bytte ut fra katten og bakover..

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan i ihvertfall svare deg på det med bakshjuls lager,

det er nok forskjell fra en gammel golf, siden bilen din har 4wd

så er det snakk om en del mer demontering og at du evt må ha tilgang på en presse siden jeg regner med at lageret er presset inn.

Du får ha meg unskyldt hvis jeg tar feil.

 

drivaksel er nok mer kurrant, løsne boltene nederst på fjærbeienet og drivaksel mutteren og evt løsne kaliper får og få dratt hele spindelen vekk fra drivakselen så skal det vel bare være og vippe ut hele akselen med en stor trekker el lignende fra gearkassa.

 

men vær ops på at det kan være eksentriske bolter på fjærbeinet/spindelen som er til camber justering. (skal ikke si det helt sikkert, men har opplevd det tidligere.)

Shit can happen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt usikker på lageret, men som Xedos sier er det godt mulig du trenger presse her...men man får jo til mye rart med skrustikke også da...

 

Når det gjelder drivknuten synes jeg det er enklere å løsne fjærbeinet ved bærekula - da slipper du også å tenke på evt innstillinger dersom det er eksentriske fester lenger oppe.

Også bruker jeg en glidehammer til å nappe av leddet.

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-906_l.jpg

 

Bare tull å ta ut hele drivakselen med påfølgende utrenning av girolje, synes jeg da.

 

Eksosanlegg er vel litt vanskelig til den der pga syncroen, sett i gang og sett sammen noe sjøl. Mekonomen har alt du trenger av løse potter, rør og rørbend i forskjellige vinkler...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt usikker på lageret, men som Xedos sier er det godt mulig du trenger presse her...men man får jo til mye rart med skrustikke også da...

 

Når det gjelder drivknuten synes jeg det er enklere å løsne fjærbeinet ved bærekula - da slipper du også å tenke på evt innstillinger dersom det er eksentriske fester lenger oppe.

Også bruker jeg en glidehammer til å nappe av leddet.

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-906_l.jpg

 

Bare tull å ta ut hele drivakselen med påfølgende utrenning av girolje, synes jeg da.

 

Eksosanlegg er vel litt vanskelig til den der pga syncroen, sett i gang og sett sammen noe sjøl. Mekonomen har alt du trenger av løse potter, rør og rørbend i forskjellige vinkler...

Lykke til!

 

Det er nok kansje litt enkelere det du sier der, så lenge drivknuta ikke har satt seg helt fast.

Shit can happen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår