Gå til innhold

Hva ville DU gjort? Legge om nytt anlegg i bilen.

Ranger emnet


Alex89ss

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har akkurat kjøpt en VW Vento 92 modell. Det følgte med 1 par pioneer frontsett, og pioneer hattehøytallere 6*9 + er ukjent 5 kanals forsterker av merke DARWINI, som dem selger på netthandel.no + En subbwofer "pioneer" i kasse. Og en cd spiller av Blaupunkt som jeg låner midlertidig.

 

For det første, så vil jeg ha nytt anlegg! Jeg vil ikke ha mest mulig bass å trøkk, så det føles som hjertet detter ut. Men et anlegg med fin/rein lyd, og bass i tillegg selvfølgelig.

 

Grunnen til jeg ikke bare bruker det som er i er pga: 1 forsterkeren røyk til hæ*****, 2 er en stor bulk i subbforsterkern, og høytaller-/strømledningene er dårlig satt opp.

 

Jeg er villig til å gi en del penger, men vil prøve å få det billig som mulig ettersom jeg er student.

 

Jeg hører mest på rap/hip-hop, hvis det kan være til nytte?

Startsbudsjettet er på 10 000 Kr.

 

Noen som har lyst til å hjelpe? Så hadde det vært meget vennlig :peace:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er 3,5 ting som er viktig: Spiller, frontsett, demping og så forsterkereffekt siden det er hiphop det går i :D Ellers er vel alt beskerevet ganske gennerelt overalt her på forumet. Så er det bare å finne merker og ting en har tru på(og råd til), finne fram et par tuber tålmodighet, ett stykk kammerat som kan stå å si hvor teit du er og en plass å stå.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar..

 

Jeg har nå komme fram til at jeg skal ha focal høytallere inni bilen. Og ettersom det er kutta hull bak i hattehylla, der det står 6*9 pioneer, må jeg vel bytte dem ut til andre 6*9 Focal? :/

 

Også hvor er det best å putte de andre paret høytallere? i dashbordet, eller dørene framme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene er en sikker vinner. Der blir ikke lyden blokkert. Ang hattehylla så hvis det er 6x9" hull der må du enten finne en annen hattehylle, eller kjøpe 6x9" hattehøyttalere. Anbefales uansett for god lyd. Men hvis pioneer-høytallerne fungerer, hvorfor bytte til focal? Du kan godt ha focal frontsett og pioneer bak. Mange w rms på 6x9" erne?

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil spare litt penger eller åssen en vil si det så kan du drite i bakhøytalere. De krever effekt som allt annet og da er det bedre å legge kronene i effekt enn i flere høytalere. Det er ikke no måste å ha feite bakhøytalere. Det som er et måste er å ha god effekt til frontsettet, det løfter lydkvalitetetn MASSE.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ ikke ha 6x9 der selv om det er 6x9 hull. Du kan finne et 6,5" kompsett og satt midbassen i hullet til 6x9. Kan fint skjules ved at du skaffer et 6x9 gitter og setter over. Så kan du sette diskanten i f.eks døra (for å få lyden forfra for de som sitter i baksetet.

Du kan også bruke disse hullene som refleksrør til sub'en og dekke over med plate og filt.

 

Bare eksempler for å skjule spora etter 6x9 (som er kjent at ikke er en ideel løsning)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk høytallere i dørene bak som ikke er kobla til. HAHA x)

 

Men har som sagt pioneer høytallere i dørene framme og 6*9 pioneer bak.

 

Kanskje jeg skal invistere penger i en ny 4 kanals forsterker først, for å koble til anlegget som jeg har for å se om det er noe bra/fin lyd ut av det :)

 

Og deretter kjøpe en monoforsterker og subbwofer.

 

Da spør jeg :P Hvilken type 4 kannals forsterker burde jeg satse på? og hva slags bass element? Som passer i en 12" kasse, med slik lufte hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår