Gå til innhold

nappa ut vacum slange - sunt?

Ranger emnet


OLEZZ

Anbefalte innlegg

lyden du fikk nå er vel turbostall, siden du hverken har den org. avlastningsvventilen, eller dump. det som skjer er at ladelufta går i retur, og turboen bråstaller, dette skaper lyden du nå har fått fram. det er ikke skadelig for motor, siden det ikke har annen virkning enn at turblagget blir litt mer merkbart, siden den må begynne fra scratch igjen... noen mener det, mens andre mener de synes at den lader raskere, har ikke prøvd d selv, så sier bare det jeg har lest av erfaringer til andre;)

 

Det kan være skadelig for turboen, siden den bråstopper slik, men det er delte meninger om det også...

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinda vacumslangen ihvertfall.

Tror det skal ta tid før turboen tar skade av det, og skulle det skje, kjøper jeg en litt større turbo i samme slengen.

 

 

hehe;)

 

Tror det kommer an på hvor mye du lader i forhold til hva den klarer maks... når du tar ut maksimalt av en liten turbo som f.eks org. turboen, tror jeg ikke d tar lange tiden før du har ras.... men er du mer moderat med trykk i forhold til hva den klarer å levere, tror jeg det skal gå bra.....

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som skjer er SURGE. dette er skadelig for en turbo men ikke så stor grad når det gjelder å ikke ha dumpventil. værre hvis det er snakk om å jobbe utfor kartet over tid. turboen din kommer nok til å vare en god stund for det hvis den er i god stand nå vel å merke. vil minske turbolaggen noe hvis du er rask og gire hvis du kjører uten dumpen. men da volvokassene ikke er så gla i kjapp giring vil jeg ikke anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke heelt optimalt et dere holder på med her, dumpen vil ikke klare å holde på trykket, og slippe lufte tilbake, og så "gå i en evig syklus" slik.. men sånn jeg gjorde det, var å ta et helt vanlig T stykke, sett det på slangen som går fra komp hus til wg, og sett på slanngen fra dumpen ned til den.. da står den med konstant overtrykk, og alltid samme trykk som det er på undersiden av dumpen, ergo den vil holde helt tett til enhver tid.. kjørte 13c'n min slik med 1.3bar i ca halvår før jeg bytta til noe større, men den var like tett og fin i lagrene.. så er bare piss dette med at de slites så fort... var ingen som hadde hørt om avlastningsventil i gamle dager, å skal turbo liksom ha vært et pungt på servicene da? nettopp, dagens turboer holder jo hele bilens levetid somregel, så si en "fikst" turbo, med oppjustert trykk og ingen avlastning da holder 100.000 km, er det egentlig noe å grine for da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke heelt optimalt et dere holder på med her, dumpen vil ikke klare å holde på trykket, og slippe lufte tilbake, og så "gå i en evig syklus" slik.. men sånn jeg gjorde det, var å ta et helt vanlig T stykke, sett det på slangen som går fra komp hus til wg, og sett på slanngen fra dumpen ned til den.. da står den med konstant overtrykk, og alltid samme trykk som det er på undersiden av dumpen, ergo den vil holde helt tett til enhver tid.. kjørte 13c'n min slik med 1.3bar i ca halvår før jeg bytta til noe større, men den var like tett og fin i lagrene.. så er bare piss dette med at de slites så fort... var ingen som hadde hørt om avlastningsventil i gamle dager, å skal turbo liksom ha vært et pungt på servicene da? nettopp, dagens turboer holder jo hele bilens levetid somregel, så si en "fikst" turbo, med oppjustert trykk og ingen avlastning da holder 100.000 km, er det egentlig noe å grine for da?

 

 

 

hehe;) er litt jallamekk... vet d;) bare kjapt og lettvint. men d du sier om at du tok t-stykke på slangen til wg... presser den ned stempelet istede da? istede for at d som vanlig trekker det opp?

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe;) er litt jallamekk... vet d;) bare kjapt og lettvint. men d du sier om at du tok t-stykke på slangen til wg... presser den ned stempelet istede da? istede for at d som vanlig trekker det opp?

 

vanligvis under et pådrag, er det jo samme trykk i innsuget(der slangen til dumpen går) som det er i kompressorhuset, så da er jo det helt nøytralt, så er det fjøra som presser den ned, blir akkurat likt nå, bare den vil aldri suge seg opp når du går av gassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fjerner avlastingen til turboen så reduserer du levetiden til turboen med intill 100.000 km. Det som skjer når du ikke avlaster er at når spjeldhuset stenges så tvinger du turboen til å stoppe opp. Er en ganske brutal brems med tanke på at turboen roterer med ca 100.000 rpm ved full lading til en plass mellom 100 til 1000 rpm ved stengt spjeld. Og meg bekjent så finnes ikke dette sunt. En annen ting er at du får forhøyet trykk i intercooleren rett etter at du slipper gassen, og dersom du lader 1,2 på original ic, så kan du risikere at trykket stiger såpass at ic'en sprekker.

 

Så jeg ville heller hatt avlastningen tilkoplet, med mindre du elsker å bytte turboer med gjevne mellomrom (og har råd til bytte ofte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår