Gå til innhold

Dødsstraff. Hva mener du?

Ranger emnet


noldeeus

Anbefalte innlegg

Ja. Greit nok at politiet skal være de som beskytter deg, men i bunn og grunn så er det ditt eget ansvar å ta vare på deg selv, og du burde da få lov til det.:coplight

Helt enig.

 

 

 

Turboed1:

Det er litt rart at staten gjør ting lett for kriminelle og vanskelig for oss ærlige, ja. Mon tro om det finnes noen statistikk for tyveri/mord - om man etter endt soning blir ærlig, eller om man er tilbake til gamle takter? For reform må da være en 'net gain' ifht. én som bare fortsetter å gjøre livet surt for andre livet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Turboed1:

Det er litt rart at staten gjør ting lett for kriminelle og vanskelig for oss ærlige, ja. Mon tro om det finnes noen statistikk for tyveri/mord - om man etter endt soning blir ærlig, eller om man er tilbake til gamle takter? For reform må da være en 'net gain' ifht. én som bare fortsetter å gjøre livet surt for andre livet ut?

Jeg mistenker nok at en slik statistikk er miserabel lesning...hvis den i det hele tatt finnes. Man kommer nok fort tilbake i gamle spor når man er vant til at man bare kan ta det man vil ha... Og "Gammel vane er vond å vende"..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsstraff er uhumant uansett, da det også er mord.

 

Jeg syns det er stor forskjell på å drepe en uskyldig, og å drepe en drapsmann (henrette/dødsstraff). Man kan gjerne argumentere med "drap er drap". Javel... Jeg er ikke enig.

 

Hvilken straff er mer prevantiv enn dødsstraff? Dette er den eneste sikre måten å hindre en person i å gjøre mer skade. Fenglser kan man rømme fra. Terapi og psykologiske tester kan manipuleres. Så er man rett tilbake i samfunnet, der man kan skade/drepe enda flere uskyldige. Det er vansklig å gjøre fra graven. For meg betyr hensynet til uskyldige mennesker alt, og livet til en drapsmann ingenting.

 

Hevn? Greit for meg. Det enkelte gjør er så jævli at de ikke fortjener å leve. Fengselsstraff er ikke nok. Selv der kan de jævligste mennesker oppleve gleder. Spise, luftegård, tv-stue, lese en avis. Ikke en gang så små gleder i livet fortjener de å oppleve.

 

 

Det er kun én ting som gjør meg i mot dødsstraff, faren for å henrette en uskyldig. Blir en uskyldig satt inn kan han renvaskes og slippes fri senere. Man kan ikke omgjøre en henrettelse. Dette veier tungt nok til at jeg i det store og hele ikke vil ha dødsstraff.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-Topic:

 

Hvem har gitt noen rett til å eie mer eiendom en andre?

Hvem har gitt Ryeng og alle andre rett til å ha eiendom?

 

I det du kjøper/mottar eiendom har du i prinsippet stjålet den fra fellesskapet som jo har like mye rett på den som du.

Hvem er det da som bestemmer definisjonen på begreper som "tyveri" og "vold"?

 

 

Samfunnet slik vi har det i dag er ett resultat av hundrevis og tusenvis av år med utvikling fra steinalderens samfunn (som jo ikke er ulikt det Øyvind Ryeng her slår et slag for.)

Hva var grunnen til den utviklingen?

Blir ting utviklet til det menneskene mener er værre?

 

Håper å frå svar fra deg Ryeng!

Ser av og til at du unnlater å svare på kritikk

Du er en kommunist, og alle debatter jeg har hatt med slike fører ikke til noe annet enn tænders gnidsel for begge parter. Dere har ingen historisk sans eller evne til å se- og forstå rasjonalet bak et eneste argument for frihet. Sinnene deres har blitt helt frakoblet virkeligheten igjennom kontinuérlig løgn, halvsannheter, kvartsannheter og propaganda fra både stat og deres politisk medsammensvorne, og følgelig har deres evne til å bruke logikk og rasjonalitet for å søke sannheten blitt frastjålet dere. Dét er årsaken til at jeg ikke gidder å late som om det engang skulle være noe hold i påstandene dine, eller å addresére dem ut fra en implisitt idé om at det er sannheten du er ute etter via punkt-for-punkt debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse personer fortjener ikke annet enn ei kule i panna, men dødsstraff kan fort bli MYE kluss.. Tenker på hvis jeg plutselig skulle vært på feil sted til feil tid, og bli uskyldig dømt... Da er det "litt" teit med dødsstraff! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE kommunist. Det var enkle spørsmål stilt til deg på generelt grunnlag.

Jeg er for parlamentarismen og demokratiet, og er i allefall ikke revelusjonær!

 

Siden du selv står ytterst på høyresida burde jo disse påstandene og konklusjonene som du trekker her også gjelde for deg da?!

 

Og som vanlig så backer du ut ved å komme med noe tullprat, og derfor unlater du å svare på de generelle spørsmålene mine.

 

Feig er stikkordet

 

EDIT: Forresten så er i grunn ikke kommunisme et så innmari dumt utgangspunkt for å skape lykke blandt flest mulig mennesker. Det er bare synd at det som skjedde stort sett hele forrige århundre ødelegger ideologien.

Mord, store private industrieiere, korrupsjon, Stalin osv osv.

 

Jeg gjentar: Jeg er ikke kommunist. Men jeg bikker mere mot den sosialdemokratiske venstresiden enn noe annet ja.

Det finnes ikke dét verbale angrep i hele den vide verden du kan bruke mot meg for å lure meg til å kaste bort min energi på å refutére dine påstander. Kommunister (sosialister) bruker regelmessig et bestemt mønster i åpningsreplikkene, og dine er identiske med dét jeg har erfart vanligvis blir brukt. Du vil videre legge til grunne antakelser og konsepter som enten er misopfattede, gale- eller ikke-eksistérende og endatil tilgi de egenskaper som ikke har en minste relasjon til den fysiske verden vi lever i. Det er spesielt kommunistenes manglende kunnskap og feiltakelser angående økonomi i kombinasjon med den totalt fraværende evnen til å se 'the big picture' som, for meg, har produsért den største frustrasjonen. Jeg har vært med på denne heisaturen mange ganger, og de pågående "debatter" jeg har vært vitne til viser som regel at min tolkning av problemet er den korrekte (unntak finnes, dôg). Jeg finner, at det er mange personer sannheten er ute av stand til redde (eller, de avviser og benekter logikk og rasjonalisme, alt ettersom), og min tid er mye bedre brukt på dé personer som søker kunnskap, enn de som søker å fremkalle ingenting annet enn frustrasjon og paralyse hos andre.

 

 

 

Jeg syns det er stor forskjell på å drepe en uskyldig, og å drepe en drapsmann (henrette/dødsstraff). Man kan gjerne argumentere med "drap er drap". Javel... Jeg er ikke enig.

 

Hvilken straff er mer prevantiv enn dødsstraff? Dette er den eneste sikre måten å hindre en person i å gjøre mer skade. Fenglser kan man rømme fra. Terapi og psykologiske tester kan manipuleres. Så er man rett tilbake i samfunnet, der man kan skade/drepe enda flere uskyldige. Det er vansklig å gjøre fra graven. For meg betyr hensynet til uskyldige mennesker alt, og livet til en drapsmann ingenting.

 

Hevn? Greit for meg. Det enkelte gjør er så jævli at de ikke fortjener å leve. Fengselsstraff er ikke nok. Selv der kan de jævligste mennesker oppleve gleder. Spise, luftegård, tv-stue, lese en avis. Ikke en gang så små gleder i livet fortjener de å oppleve.

 

 

Det er kun én ting som gjør meg i mot dødsstraff, faren for å henrette en uskyldig. Blir en uskyldig satt inn kan han renvaskes og slippes fri senere. Man kan ikke omgjøre en henrettelse. Dette veier tungt nok til at jeg i det store og hele ikke vil ha dødsstraff.

Det som kan være verre enn frykten for dødsstraff er frykten for økonomisk isolasjon. Det finnes mange alternative løsninger for å beskytte oppegående mennesker fra de som velger å krenke dem, men fordi lov og rett er monopolisért og potensielle entreprenører aldri får prøve nye løsninger vil vi aldri med noen grad av sikkerhet vite hvilket alternativ som er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum nå, mulig dette finnes men kjører i vei for det. Noe jeg synes er dumt når man går i fengsel er at man liksom bare "sitter inne" Det skulle ha vært daglige møter med psykologer, felles møter, osv, der man forebygger at det aldri skal skje igjen, altså istedet for å sitte på cellen hele dagen. Er det sånn det er ? har aldri sitti inne selv så kan liksom ikke si om det er sånn eller sånn.

- 1995 VW "Cult Golf" :)

x 1986 VW Golf 2 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum nå, mulig dette finnes men kjører i vei for det. Noe jeg synes er dumt når man går i fengsel er at man liksom bare "sitter inne" Det skulle ha vært daglige møter med psykologer, felles møter, osv, der man forebygger at det aldri skal skje igjen, altså istedet for å sitte på cellen hele dagen. Er det sånn det er ? har aldri sitti inne selv så kan liksom ikke si om det er sånn eller sånn.

Jeg har heller ikke sittet inne, men man trenger ikke å være i et fengsel for å se at det er mye "menneskelig kapital" som ligger brakk- eller semi-brakk. Hvis man hadde betalt de innsatte for å produsére varer og/eller tjenester hadde økonomien jevnt over vært bedre, da flere varer/tjenester jager den samme mengden penger, noe som fører til en lavere pris og et bedre tilbud, noe som kommer alle økonomiske aktører i hele samfunnet (les: deg og meg) til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sittet inne, men man trenger ikke å være i et fengsel for å se at det er mye "menneskelig kapital" som ligger brakk- eller semi-brakk. Hvis man hadde betalt de innsatte for å produsére varer og/eller tjenester hadde økonomien jevnt over vært bedre, da flere varer/tjenester jager den samme mengden penger, noe som fører til en lavere pris og et bedre tilbud, noe som kommer alle økonomiske aktører i hele samfunnet (les: deg og meg) til gode.

 

Og hvem er det, som i ett anarko-kapitalistisk samfunn, som skal få privilegiet til å bruke disse frie-slavene? Eller skal fangene få velge ett konkurerende fengsel som gir dem bedre villkår?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår