Gå til innhold

"How to" sveise kanaler og hjulbuer?

Ranger emnet


DaNnYb0y

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt å prøve meg på å skifte kanaler og hjulbuer på bilen min.

 

Lurte derfor på om noen kunne fortelle meg hvordan jeg skal gå fram. Er første gang jeg gjør dette.

 

Hvordan skal jeg støtte opp bilen når jeg skifter kanaler? Skal kanalene punktes fast?

 

Hvordan skal hjulbuene sveises? Helsveises eller punkting? Skal jeg sveise buene med overlapp eller kant i kant?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hjulbuen så er det lurest å punktsveise det helt til du har punktsveiset hele veien og så pusse det ned, sjekke at det er tett og om det ikke er det reparerer du de plassene hvor det ikke er tett. Er det noe jeg har lært så er det at det ikke er så lett å trykke inn knappen og dra hodet på sveiseapperatet langs der du skal sveise, da blir det bare veldig klumpete, stygt og dårlig resultat. :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulbuer bruker jeg o bare punkte fast jeg ja, ha tette punkter ca 0.5 cm mellomrom.

 

Kanaler... tja mange måter det, spørs hvor mye du skal ta... det er jo egentli bare å kappe bort alt som er dårligt, så tilpasser du de nye kanalen etter hva du har kappet bort og sveiser dem på. Når det gjelder sjøten mellom kaross og kanal nederst, så borrer du hull hele veien bortover, og sveiser i disse hullene:) det blir bra:)

 

Men ellers skal du være skikkelig blodsæriøst på kanal skifte så er det jo bare å skjære bort alt hvor den nye kanalen skal på da, bare passe på å få en liten kant til gode slik att du har noe å sveise på. Husk att gammel hulromsmasse antennes fort når du sveiser kanaler, så ha ei sprutflaske med vann til rådighet eller aller best trykkluft:) Å når det gjelder hvordan du skal sette bilen når du sveiser kanalene, så er det nå bare å få den til å stå rolig det, ikke noe stress... bilen vrir seg ikke om du kapper ut kanalene.........

91`Opel Vectra A 1.8i 8v GL-Gitt bort.

89`Opel Senator B 3.0i 12v-Solgt.

96`Opel Vectra B 2.0i 16v CD- Solgt

BMW Prosjekt attåt;) e30 320

92`Ford Sierra 2.0 CLX DOHC- Vinterbil:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjulbua ser du hvor mye som må byttes så grovkapper du til hjulbua legger den over hjulbua å bilen og setter denfast med en tvinge, så kan du ta en lufsag å sage igjennom begge buene så du får en javn skjøt såsveser du litt( noen punkt) og kjøler nedog sveiser litt og kjøler ned til du har sveiset hele, sliper ned sveisen og helst tinne over skjøten for bes holdbarhet, og til slutt sparkles.

samme gjøres med kanalen kapp vekk rust, grovkapp kanal, legg den over og kapp me luftsaga, og sveis som forklart, du har sikkert ikke puktsveisapparat så da kan du borre hull i kanalen der den er punktet oppe og nede og sveise med migen. så tinner du sveiseskjøtene(ikke helt nødvendig) ikke puktene, og sparkler.

husk og hulromsbeskytte godt etterpå.

og lakkere før det begynner å dannes rust.

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om detta er en vanlig sliter, så ville jeg grov kappa buen, stikke den 0.5 cm under den gamle, punktsveiset til tett og tinnet og sparklet, Å HUSK HULROMSMASSE NÅR DU ER FERDIG! :D

 

Se gjerne mitt andre hjem, for hvordan tinne, og annet...

 

Kanalen bytter jeg helst på kanten under døra, om den ikke re rustet vidre innover...

 

Men åssen bil er det du skal jobbe på?

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om detta er en vanlig sliter, så ville jeg grov kappa buen, stikke den 0.5 cm under den gamle, punktsveiset til tett og tinnet og sparklet, Å HUSK HULROMSMASSE NÅR DU ER FERDIG! :D

 

Se gjerne mitt andre hjem, for hvordan tinne, og annet...

 

Kanalen bytter jeg helst på kanten under døra, om den ikke re rustet vidre innover...

 

Men åssen bil er det du skal jobbe på?

 

Er en Opel Omega, men har aldri byttet kanaler/sveiset hjulbuer før.

 

Hadde derfor vært kjekt med en grundig forklaring. Gjerne bilder hvis noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår