Gå til innhold

Nissan Primera 1992 Diesel. Temp problemer!

Ranger emnet


LRD-Bakke

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bytta ut div deler på min primera. Siste nå var termostaten.

 

Monterte alt og tok meg en kjøretur. Tempen gikk fint opp og blei liggende ca midt på måleren noe som vel er ok. Svingte meg inn på gårdstunet igjen etter en litt hard prøvetur, for å kikke over og kjenne på slanger osv. Og jeg synes slangene sprengte veldig!, tenkte at det kanskje kunne være mye luft i systemet så jeg åpna lufteskruen til varmeapparatet. Det var det et helvetes trøkk som spyla ned hele panseret mitt! hehe.

 

Kjente på slanger både før og etter termostaten og det virker som den slipper igjennom også. Men da jeg startet den igjen etter at den hadde fått roa seg litt så virka det ikke som om det var gjennomstrømning via termostat. Så spørsmålet mitt er vel egentlig: Skal termostaten ligge åpen da temp måleren ligger midt i? Midt i er vel ca 90C, på termostaten sto det 88C men hender jo at teori og praksis ikke alltid stemmer. Noen forslag på hva som kan være galt? Har jeg hatt på alt for mye vann? Jeg trudde det som var for mye i radiator ble presset tilbake i ekspansjonstanken?

 

Mvh Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defekt toppaktning.... slipper litt trykk ut fra sylinder og inn i kjølekanalene..

 

klar over at det er en stor mulighet:) men synes ikke at det bobler stort igrunn da jeg har radiatorlokket oppe. Litt hever vannet seg om jeg ruser skikkelig, men det er vel naturlig pga pumpa?

 

Men burde ikke da vannet gått i eksos? eller olje? Ryker ikke hvitt og olja er fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare den fjøra som sitter i lokket til radiatoren som fungerer som overtrykksventil? Da det blir for høyt trykk løfter den seg og slipper overtrykket over til ekspansjonstanken?

 

Jo, hvis du har et sånt lokk på ratiatoren så er det helt riktig.

De slipper gjerne ut ved ca 1.1bar. Kan jo bare være denne som er dårlig/treg og ikke slipper ut nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår