bullepeis Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Har litt startvansker på min '86 Volvo 240 GLT. Da jeg vrei om nøkkelen igår kom det et skarpt smell idet motoren skulle til å starte, hvorpå motoren stoppet igjen selvfølgelig. Garasjen ble fylt med en herlig eim av svidd gummi. Etter å ha sjekket at registerreima er inntakt, og ikke ute av stilling, og at alt snurrer og går uten unormalt mye ulåt når jeg vrir om nøkkelen, står jeg her nå som et spørsmålstegn og aner ikke hva som kan ha skjedd. Når jeg prøver å starte motoren så virker det som den tenner, men det varer en halv omdreining så er alt stille igjen. Den har tidligere vært tilsynelatende lettstartet (bortsett fra litt problemer med kaldstartventil/termostat, men den har alltid startet til slutt uansett) og motoren har alltid malt som en katt, uten noen form for ventilkakling eller annen ulåt. Er det noen der ute som kan gi meg en liten "diagnose" for hva som kan være galt, slik at jeg vet hvor jeg skal begynne å lete? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Får den gnist og bensin? Sjekk dette først.. Får den det, er det mest sannsynlig noe elektrisk som gjør at den ikke starter.. K-jet er problemsprut uansett hvordan du ser på det.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Desember 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Er visst noe elektrisk ja. Har puslet litt med bilen idag og prøvde å starte den igjen. Det ble et nytt skarpt smell og hele motorrommet ble fyllt med røyk. Virker som det er overledning eller kortslutning av et eller annet nedi der. Men jeg klarte ikke å finne ut hvor røyken kom fra så jeg må nok ty til eksperthjelp her ser det ut til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Det kom ikke tilbakeslag ut gjennom luftfilteret? Hvilken lukt var det? Lukta det typisk elektrisk, eller mer bensinlukt? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Desember 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Idag luktet det mer elektrisk / krutt (!) i motsetning på torsdag hvor det var rein gummilukt. Ingen bensinlukt i det hele tatt. Jeg fulgte ikke med på om det kom tilbakeslag gjennom luftfilteret, prøvde først og fremst å finne ut hvor røyken kom fra, men ble ikke noe klokere der heller. Smellet kom for øvrig akkurat i det motoren skulle til å starte, og jeg har prøvd å starte den flere ganger tidligere uten at det har kommet noe smell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Sjekket om noen sikringer har røket? Sjekket alt av ledninger rundt motoren om dem er hele? Hvis alt ser bra ut, er det vel bare å prøve å fyre igjen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Hvordan ser ledningen ned til startern ut? At det ikke har gått sikring og at det gir såpass kraftig lyd fra seg tyder på at en storforbruker har takket for seg. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Desember 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Ledningen til starteren ser ok ut, bortsett fra gummihetta som dekker over kontaktene på starteren. Den er skikkelig morken og har vel mer eller mindre gått i oppløsning. Kan det være her problemet er? Syns likevel det er litt rart at det bare smeller av og til, og at motoren heller ikke vil starte ellers. Er for øvrig ingen sikringer som har gått heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Sjekket gnist og bensin? Alltid 1. bud... Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Kom på noe som skjedde på min gamle B21E nå... Ikke f*#% om den ville starte om morgenen, kinna og kinna, men ingenting skjer. Etter en stund med kinning og banning, kom det et sinnsykt smell, og røyken velta fram fra under bilen. Når jeg kikka under der, var hele midtpotta bretta opp! Fant senere ut at det var brudd i + ledningen til coilen. Så da hadde jeg stått der og pumpa potta mi full av bensin, og plutselig fikk den kontakt et lite øyeblikk... KABOOOM! Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jo-Erik Skrevet Desember 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Sjekk også ledning mellom starter/dynamo. Den kan også kortslutte om det er noe hull på isolasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Desember 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2007 Kom på noe som skjedde på min gamle B21E nå... Ikke f*#% om den ville starte om morgenen, kinna og kinna, men ingenting skjer. Etter en stund med kinning og banning, kom det et sinnsykt smell, og røyken velta fram fra under bilen. Når jeg kikka under der, var hele midtpotta bretta opp! Fant senere ut at det var brudd i + ledningen til coilen. Så da hadde jeg stått der og pumpa potta mi full av bensin, og plutselig fikk den kontakt et lite øyeblikk... KABOOOM! Hehe, ble litt småskeptisk til å gå å starte bilen igjen nå kjenner jeg :) Sjekking av gnist og bensin var egentlig planen min idag, men ettersom det smalt så j@vlig da jeg prøvde å starte bilen fant jeg ut jeg måtte finne årsaken til det først. Legger mekkelysta på hylla for dagen nå, men skal ut å grave i motorrommet igjen i morra og få gått over kabler skikkelig. Takk for hjelpen så langt folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LRD-Bakke Skrevet Januar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2008 finni ut noe mer? Har et problem med min som ligner mistenkelig dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Januar 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2008 Har ikke blitt noe klokere nei. Men skal poste svar her så fort jeg (evt. noen andre med mer peiling) finner ut hva som er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Januar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2008 Smellet kan ha kommet av nøyaktig det samme som knuste potta til Bakhjulboogie. Mye bensin og BANG. Vil absolutt ikke tru det var noe annet :) En e-motor skal ikke trenge mer enn 3 ledninger for å starte, så vil ikke tru det skal være super stort problem å finne ut av, sånn egentlig :) Sjekka bensin/gnist? (Husk å sjekke etter ut av coil om du mangler gnist ut av fordeleren) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.