Gå til innhold

diesel og dump ventil

Ranger emnet


lagrinn

Anbefalte innlegg

som topic sier, er det mulig og montere dump ventil på en diesel motor, hørte noen sa dette ikke gikk får litt tilbake,og nå som jeg er lykkelig eier av en audi tdi så hadde det vert morro og prøvd.

 

noen som veit?

 

og i denne bilen er det kun lyd i høytalerene framme, men det er høytalere i bakdørene og sub baki, er dette bare og koble til på spilleren eller sitter det en aktiv forsterker som styrer dette?

evt hva skal man koble hvor?

 

takker får alle svar

mvh

Aksel Andre Lågrinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump på tdi går ikke. ihvertfall ikke sånn uten videre.

En dump virker slik(på bensinmotor): Når du slipper gassen stenger du gasspjeldet. Da vil det blir vakuum i innsuget fordi motoren suger luft gjennom tomgangsventil eller en liten sprekk i gasspjeldet. Dette vakuumet brukes til å åpne dumpventilen som står på rørgaten fra turboen til innsuget.

Derimot på en diesel funker litt anderledes. Den har nemlig ikke gasspjeld. Dermed vil det aldri utvikles vakuum i innsuget som kan åpne en dumpventil.

 

Det finnes muligheter for å koble til ei vakuumpumpe som trigges når gasspjeldet stenges hvis du absolutt vil ha dump, men det høres jo uansett helt tragisk ut spør du meg..

rakle-rakle-rakle---pyyyyyyshhj---rakle-rakle-rakle---pyyyyyshhj

Dieselmotor skal ikke ha dump;)

Dessuten blir du fort lei den lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke monter vanlig dump nei. Må isåfall bli en som er elektrostyrt ellernoe, da dieselmotorer ikke har vacuum. Noe som trengs for å drive dumpen.

 

Søk i formet ang dump på diesel. Flere som har gjort det..

Her er forresten en film av dieseldump: YouTube - Diesel Dumpvalve

 

 

edit: Ble nr. 2 der ja..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe fake "dumpventil" som du monterer i utgangen av eksospotta. Har ikke prøvd det, men vet det selges rundt omkring. Regner ikke med at noen vil gå så langt, blir for blodharry og fake spør du meg men. I tillegg så kommer dump lyden fra potta bak i bilen :)

1999 Audi A6 2.4 Sedan (Type C5, 4B)

1986 VW Golf 1.6 Solgt

1986 BMW 318i Solgt

1986 Peugot 505 Solgt

1984 Ford Sierra 2.0i Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Brodern har en a4 tdi, å han har dump på sin..

det e ikkje fake dump..

så det e fult muli skal eg sei deg.. ^^

 

Tråden er 1 år gammel. Og dette har blitt diskutert uendelig mange ganger før, bare søk.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår