Gå til innhold

Hattehylle[6x9] or not?

Ranger emnet


ActiveX

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg nå har gått til innkjøp av Hertz komp.sett, tenkte jeg at jeg først og fremst skal slå meg sikker på å få ferdig konfigurert en ny hattehylle. Som jeg nå har gjort, er å bruke en plate der(kun for å teste det), og ettersom det er relativt smått og det ikke helt passer inn med etter trekking osv, tenkte jeg at jeg kanskje skulle støpe(glassfiber) en ny hattehylle, også heller trekke den.

 

 

Men, har forstått det sånn at det med 6x9 høyttalere kanskje ikke er så optimalt som det enkelte sier.

Derfor lurer jeg på, hvilken størrelse bør jeg bruke i hattehylle?

 

Det å bruke det i dørene, tror jeg at jeg ikke ønsker.

Ettersom det vil kreve ekstra jobb, med tanke på spolen sannsynlig vil komme bak i vinduet, når det taes ned.

 

 

 

Også nå som vi er innpå dette med hattehylle.

For å få mer bass fram i bilen, tenkte jeg at jeg kanskje skulle benytte et rør som skal stikke opp fra hattehyllen, som gjør at det blir mer trykk framover. Er dette noe som dere har erfart det at det vil komme mer trykk framover i bilen?

Vet at enkelte pleier å plassere det framover i sete ryggen, men det vil kanskje også gå an.

 

 

 

 

Er btw, snakk om en Mazda 626 84 mod. :)

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytaler i hattehylle er ikke å anbefale, da streiker hele lydbildet.

 

Antar du har en sub i bagasjen siden du prater om rør opp hattehylle, går fint med rør opp i hattehylla forutsatt at du har konstruert en båndpasskasse i bagasjerommet.

 

Mja, mener du at det heller er bedre å ha høyttalere i bakdørene?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høytalere bak ødelegger lydbildet er det han prøver å si.. ikke ha høytalere i hattehylla eller bakdørene..

 

sub baki

frontsett forran

 

Ah.. Menne da blir det jo litt fucked for de stakkarsene som sitter bak da, eller vil de få en nokså god innvirkning fra lyden framme?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid kjekt å ha høyttalere baki bilen slik at alle i bilen kan høre musikk når en er ute og kjører stripa.

Når en er på egotrip (les: alene i bilen) så er det kos å fade lyden frem til frontsystemet og lyte vellyden uten forstyrrende frekvenser fra den bakre delen av bilen.

 

Alle har hver sin smak på dette og de fleste leser her på Bilforumet at "høyttalere bak er bare tull".

Sett opp en prioriteringsliste og se selv hva som vil passe deg og dine passasjerer.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tråden under vil du få en god forklaring på hvorfor det er fy å ha høyttalere bake.

du kan jo bare prøve å høre på stereoanlegget ditt hjemme med ryggen snudd til, det blir ikke like bra blir det vel?

 

og det går helt fint å putte 6,5" høyttalere i framdørene på riskokeren din.

 

løkka t

 

 

 

http://www.bilforumet.no/bilstereo/93036-hvorfor-6x9-tommere-i-hattehylla-d-rlig-valg.html

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg diplomatisk få legge til at Hr. Morel selvsagt har rett; man bestemmer helt selv hva som er "riktig" og "galt" i egen bil.

 

Derimot er det et tankekors at mange utelukkende har 6x9-tommere i hattehylla (kombinert med "klisjeen" doble tolvere i bagasjen). De samme er gjerne redd baksetepassasjerene ikke skal få nok lyd om man hiver 6x9-tommerne og kjøper frontsett istedet. Vel, om du kan sitte foran i bilen og få nok lyd av et par høyttalere i hattehylla er det jo ganske logisk at de som sitter bak vil høre like mye til et frontsett? ;)

 

EDIT:

@trådstarter: er bilen din en sedan? Om du har plass kan du plassere akkurat hva som helst i hattehylla, det er ingenting spesielt med 6x9-tommere bortsett fra at de er enklere å plassere pga den ovale formen. Membranarealet på en 6x9-tommer tilsvarer omtrent membranarealet på en 8-tommer, så om du får plass til en 8-tommer er det ingenting i veien for å velge det istedet. Eller 12-tommer for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår