Øyvind Ryeng Skrevet Desember 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2007 Dette hjelper meg mye alle sammen, takk for hjelpen:) Men er det noen som med sikkerhet vet at disse diodene fra Clas Ohlson kan kobles i serie? Jeg har prøvd med fire stykker i serie, men med dårlig resultat:( Er ingenting i veien med å seriekoble dioder. Bare pass på at de står riktige veien. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordofcity Skrevet Desember 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2007 Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt. Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing. Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bareare02 Skrevet Desember 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2007 Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt. Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing. Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets... Morro at folk engasjerer seg litt:) Men mitt forsøk på å seriekoble dem funket veldig dårlig altså, koblet riktig mener jeg:s Siter Opel Astra. 1,6. 16v x Honda Nsr. Full Effekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Desember 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2007 Men mitt forsøk på å seriekoble dem funket veldig dårlig altså, koblet riktig mener jeg:s Det tror ikke jeg :) Har gjort dette selv mange ganger og det funker hver gang, mn det er veldig viktig at hver diode loddes inn riktig vei, som det er presisert lenger opp her. En diode snudd feil vei og kretsen er død... Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evil-twim Skrevet Desember 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2007 Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt. Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing. Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets... Men din krets var ikke det Bareare02 var ute etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Desember 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2007 Seriekobling går helt fint, har gjort det med disse diodene selv i instrumentpanel. Men som de andre sier må du jo være obs på å seriekoble riktig med +og- på hver diode, ellers blir det dårlig med lys. Edit: For meg med null elektrisk utdannelse, hva er strømrusing? Hva risikerer bilen som går med dette instrumentpanelet nå? Har fungert fint i over et år.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordofcity Skrevet Desember 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2007 Men din krets var ikke det Bareare02 var ute etter. Det var vel LED'ene som skulle paralellkobles var det ikke ? I min krets er de paralellkoblet foran 1 motstand. Det er slik det gjøres i elektroverdenen. 1w motstander er ikke mer stress enn halvwattere og kvartwattere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evil-twim Skrevet Desember 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Det var vel LED'ene som skulle paralellkobles var det ikke ? I min krets er de paralellkoblet foran 1 motstand. Det er slik det gjøres i elektroverdenen. 1w motstander er ikke mer stress enn halvwattere og kvartwattere. Det beror helt på hvordan du vil at kretsen skal fungere. Enklest mulig eller så sikkert som mulig. Og ifølge beskrivelsen til Bareare02 så skal 4 dioder kobles i parallell på 12v. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Desember 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2007 Den kjappe, litt stygge måten: Den ordentlige og anbefalte måten (LEDs bør ha sin egen forkoblingsmotstand. Lar du være kan du få intensitetsvariasjon mellom LEDene og kortere levetid): Verdiene ovenfor forutsetter LEDs som du spesifiserte: 3,2V / 20mA. Jeg antar dette skal være i en bil, derfor er spenningen satt til 14,4 volt. Selv om man prater om 12V anlegg i bil så er ladespenningen (og dermed også spenningen på det elektriske anlegget når motoren går) 14,4 volt. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordofcity Skrevet Desember 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2007 Den kjappe, litt stygge måten: Den ordentlige og anbefalte måten (LEDs bør ha sin egen forkoblingsmotstand. Lar du være kan du få intensitetsvariasjon mellom LEDene og kortere levetid): Verdiene ovenfor forutsetter LEDs som du spesifiserte: 3,2V / 20mA. Jeg antar dette skal være i en bil, derfor er spenningen satt til 14,4 volt. Selv om man prater om 12V anlegg i bil så er ladespenningen (og dermed også spenningen på det elektriske anlegget når motoren går) 14,4 volt. Vil nå si at din krets har større sannsynlighet for intensitetsvariasjon p.g.a. motstandenes toleranseverdier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bareare02 Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2007 Okai alle sammen, takk for hjelpen:) Men hvor selger man motstander? Kan jo alltids tusle ned på elektro avdelingen, for å snuse litt rundt:) Siter Opel Astra. 1,6. 16v x Honda Nsr. Full Effekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-MAI Skrevet Desember 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2009 Hei. Har du fått det til? Jeg har laget et Excel dokument hvor du bare legger inn spessifikkasjonene på dioden(e), så kommer hvordan du skal koble dem og hvor stor motstand det er lurt å ha til dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exposito Skrevet Desember 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2009 vell.. det er 2 år siden han startet tråden så jeg regner med han har koblet opp diodene nå :) Siter 1989 VW Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exposito Skrevet Desember 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2009 men du kan gjerne legge ut excel dokumentet her, så kansje noen får bruk for det :) Siter 1989 VW Passat 1.8 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.