Gå til innhold

Hjelp: Forsterker

Ranger emnet


Al3x_w201

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 2stk pioneer suber, og ett sett Rockford Fosgate 6x9.

 

-En 10" på 150w rms og 600w peak power, med 2 innganger så jeg kan koble på mer effekt.(Noen som kan forklare meg hvordan d funker? blir d 1200w peak liksom??

 

-En 12" 150w rms og 400w peak.

 

-6x9 høytalerene er 75w rms og 150w peak

 

 

Vurderer og bygge uten 12"..

 

 

Hvilken forsterker vil dere som har peiling annbefale meg å kjøpe?

Tenkte på noe opp til 2500,-

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drop enten 12" elr 10"

det at det er 2 innganger er at den er dobbeltspola;)

slik at det er flere måter å koble den på.

men kjøp en 4 kanals forsterker så brkobler du 2 kanaler til subben, og en kanal til hver 6x9.

http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm så ser du på den som heter Dynabel BF0804 denne er et godt alternativ om subben du velger å bruke kan kobles i 2ohm. noe jeg tror den kan, hvis jeg ikke tar helt feil, er ikke helt sikker på hvem sub du sikter til.

Mvh.

Mercedes 190e 2.0 -91

Mercedes 190e 2.3-16v -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drop enten 12" elr 10"

det at det er 2 innganger er at den er dobbeltspola;)

slik at det er flere måter å koble den på.

men kjøp en 4 kanals forsterker så brkobler du 2 kanaler til subben, og en kanal til hver 6x9.

http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm så ser du på den som heter Dynabel BF0804 denne er et godt alternativ om subben du velger å bruke kan kobles i 2ohm. noe jeg tror den kan, hvis jeg ikke tar helt feil, er ikke helt sikker på hvem sub du sikter til.

Mvh.

 

Kobler du suben i 2ohm, og brokobler den forsterkeren, så har du ikke lyd så veldig lenge av gangen... Den forsterkeren takler ikke 1ohms last, som den da får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drop enten 12" elr 10"

det at det er 2 innganger er at den er dobbeltspola;)

slik at det er flere måter å koble den på.

men kjøp en 4 kanals forsterker så brkobler du 2 kanaler til subben, og en kanal til hver 6x9.

http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm så ser du på den som heter Dynabel BF0804 denne er et godt alternativ om subben du velger å bruke kan kobles i 2ohm. noe jeg tror den kan, hvis jeg ikke tar helt feil, er ikke helt sikker på hvem sub du sikter til.

Mvh.

 

oki, jeg dropper 12".. men om det er sånn at jeg får kun 1 ohm? på subben står det 4 ohm.. har !0! peiling på stereo bygging, vill bare ha en subb son "durer" vet at 10" ikke akkurater lyden for det, men synes også at 15" blir litt for masse. Noen som har troen på den 10" jeg har + en 12" på 1000w? har en på hånden om jeg tar meg råd til å kjøpe den..

 

Trenger svar så på forhånd tusen takk!:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke meir enn ein bass, skal dei være like!

 

Har du ein sub med 2 spoler, kan du seriekoble eller parallellkoble disse.

Ved seriekobling av 2 spoler, dobler du impedansen (8ohm viss spolene er på 4ohm)

Ved parallellkobling, halveres impedansen (2ohm viss spolene er på 4ohm)

So her kan du velge 2 eller 8ohm

 

Kjøper du ein monoforsterker, (1-kanals) er den heilt sikker stabil i 2ohm, so du kan parallellkoble spolene på subben.

Kjøper du ein forsterker, der du skal bruke 2 kanaler (brukobling) til subben, (lasten) må du antagligt seriekoble spolene.

 

Ved brukobling brukes 2 forsterkere til ein last. (eller 2 kanaler, viss du ikkje forstod det)

So dei må dele på motstandsverdien til lasten.

Er lasten på 2ohm, blir det 1ohm per forsterker

So ved brukobling av ein last på 2ohm, må forsterkeren væra stabil i 1ohm. (er ikkje so mange som er det)

 

Håper du skjønte infoen her. (viss ikkje, er det berre å spørja!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke meir enn ein bass, skal dei være like!

 

Har du ein sub med 2 spoler, kan du seriekoble eller parallellkoble disse.

Ved seriekobling av 2 spoler, dobler du impedansen (8ohm viss spolene er på 4ohm)

Ved parallellkobling, halveres impedansen (2ohm viss spolene er på 4ohm)

So her kan du velge 2 eller 8ohm

 

Kjøper du ein monoforsterker, (1-kanals) er den heilt sikker stabil i 2ohm, so du kan parallellkoble spolene på subben.

Kjøper du ein forsterker, der du skal bruke 2 kanaler (brukobling) til subben, (lasten) må du antagligt seriekoble spolene.

 

Ved brukobling brukes 2 forsterkere til ein last. (eller 2 kanaler, viss du ikkje forstod det)

So dei må dele på motstandsverdien til lasten.

Er lasten på 2ohm, blir det 1ohm per forsterker

So ved brukobling av ein last på 2ohm, må forsterkeren væra stabil i 1ohm. (er ikkje so mange som er det)

 

Håper du skjønte infoen her. (viss ikkje, er det berre å spørja!)

 

 

Tror jeg sjønner det meste av infoen;)

 

 

 

Kan denne vere en kandidat?

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren er stabil i 2ohm.

Skal du brukobla 10" du har, so må du velga seriekobling. (eg rekner med at spolene dine er på 4ohm)

Da har du ein last på 8ohm.

Eg ser at forsterkeren gir ut 110w rms ved brukobling av ein last på 8ohm.

Det er nok altfor lite!

Skal du ha ein forsterker som skal trekke ein sub + 2 andre høgtalere, må du nok opp i pris for å få nok effekt

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår