Gå til innhold

Hva er det som sperra på Lada Niva skal sperre?

Ranger emnet


Torodd

Anbefalte innlegg

Bilen: Lada Niva 1982, 1600

 

Hvilke hjul er det som blir sperret på Ladaen når du setter på sperra?

 

Trodde den skulle sperre bakakslen eller noe jeg. men det gjør den ikke.. fordi vis hjula på høyre eller venstre side ikke kommer nedi bakken så står bilen bom fast, og spinner på det hjulet som er over bakken. å ja sperra slår inn, det merker jeg når jeg svinger\ snur bilen.

 

Vis jeg jekker opp bilen slik at forhjulet og bakhjulet på den ene siden er over bakken, Klarer jeg ikke og snurre rundt hjulet vis bilen står i gir med sperra på (har ikke prøvd og ta av sperra). Vis jeg setter bilen i fri, snurrer forhjulet\ bakhjulet rundt på den sidne som hjula er over bakken.

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du setter på sperra så låser du mellomakslene til fram å bakakselen slik at den har like mye kraft fram som bak. skal du ha d slik at eks begge bakhjulene trekker samtidig i stede for at d ene bare står å spøle så kan du montere enten diffbrems eller diff sperre, eller sveise den orginale diffen, anbefales vell å merke IKKE.

 

her er en link som viser en lammel diff http://www.sellholm.se/article.asp?pid=4846&g=2&id=12&agd=Diffspärrar%20komplett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at det ene forhjulet og det ene bakhjulet vil gå like fort rundt og ha samme kraft.

 

I instruksjonsboka til bilen står det at bilen har diff. sperre... trodde det var sperre på bakakslen jeg??

 

Selve spaken som aktiverer sperra, går ned i samme gir kasse "mellom-kassa?%#" som spaken jeg drar i når du velger høy eller lav serie.

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er rart. Fordi jeg alltid har trodd at når folk skriver\sier at di har diff sperre, så har jeg alltid trodd at det betydde at bilen sperra diffrensialen mellom bak og/eller for hjula, slik at alle hjula gikk like fort rundt med lik kraft. Men da har jeg har lært noe nytt.

 

Dette er den første offroade bilen jeg har eid, eller rettere sakt eier sammen med noen venner. er virklig innponert over hvor gått ladaen kommer frem, skulle bare vært litt høyere.

 

Noen som vet om noen DIY på hvordan heve lada niva?

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 10 months later...

Stemmer det folka sier her, jeg er heldig *kremt* eier av en Niva 89 mod. og de sperrer kun på mellomakslingen. Men så lenge det ikke skjer noe veldig uforventet, og man kan å kjøre offroad tilpasset den bil man har, så skal den diff-sperra gjøre susen ;) Jeg har aldri, ikke en gang i 1 meter snø, stått fast med min Lada.

-BMW E30 323i- BMW 525i E34(solgt)

Volvo 740 TIC(solgt)-Audi A4(solgt)-Volvo 244(død)

BMW 323i e30(solgt)-Ford Fiesta 1,4 iCL(solgt) - Ford Sierra stv.(solgt)

Mercedes 200E(solgt)Mercedes 230E(død)-Skoda Pick Up(død)-Lada Niva(død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår