Gå til innhold

Rat-rod/Hood-ride,

Ranger emnet


larrizz

Anbefalte innlegg

post-whore

 

Er nok mer du som er posthora her ja!.

 

Drit i å diskuter alt annet enn det som er temaet.

 

I denne tråden så skjeina vi offtopic (Som vanlig) og endte med å diskutere hva som er ratrod.. Jeg sa at vist noen ville diskutere mer om dette så kunne man heller ta det over PM eller lage en ny tråd så alle kan delta..

 

Hele trenden "Rat-look" starter i california (mener jeg det var) i en garasje.

Det startet med at et lokalt hot rod team fant ut at de skulle bygge opp igjen bilen til faren til han ene. Slik som den så ut når han hadde den (Sett bort i fra motoren)

Bilen mener jeg at var en '34 ford

 

De ville også at bilen skulle se ut som om den tilhørte en i fra 30 tallet, derfor brukte disse gutta KUN deler som er tidsriktig i fra denne tiden. DVS deler fra '30 og '40 tallet. Eneste nye deler var bensintank (Replika av den fra '36 moddelen) batteriet, reimer, tennpluggene og slike deler.

 

De brukte kun grunning fordi far til eieren hadde også kun lakka den med grunning

 

ved hjelp av det, trommelbremser, gamle felger osv fikk bilen en "ny" stil over seg. De ble intervjuet i en avis der, der reporteren brukte Rat-Rod istedefor Hot-Rod.

 

Da startet trenden "rat", eller da startet trenden å kalle mesterverk av hot-rod's for rat-rod.

 

navnet "Rat-rod" har aldri vært likt av de fleste rod byggere, da de forbinner den stilen med noe som ser stygt ut / at man har brukt minst mulig penger på bygget, mens andre har tatt stilen til seg, og fått bilen sin så rusta som mulig.

Se illustrasjon

 

2013369670053333251sIswjQ_fs.jpg

 

mens andre derigjen påstår at Rat-Rod betyr å kun bruke deler som er tidsriktige med bilen man bygger (Som nevt over her)

 

Stilen rat-rod betyr så mangt, men i bunn og grunn så betyr det tidsriktig i følge bilen du bygger. (Noe som da også kan føre til rust :P)

 

Så svar til den ene posten i andre tråden, Ja, rat kan være uten rust

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan man faktisk få skrevet litt om dette..

 

Okay, hva som IKKE er hotrods, uansett hvor hardt man prøver. Det er misforstått inspirasjon fra rods.

 

Photoshoot2015.jpg

 

CIMG3656.jpg

 

Etter min mening er ratlook ikke noe man kan bygge, det er ikke en byggestil. Man kjøper seg ikke en bil og bestemmer seg for å "lage en "rat"". Man kjøper seg en bil, senker og setter på noen felger, blir påkjørt og retter men har ikke penger til å lakkere. For eksempel. Eller hvis man kjøper et vrak og får det til å gå og kjører vraket slik.

Det er ikke en oppskrift man skal følge fra A-Å som må inneholde et panser som er overflaterustet, Mooneyes-kapsler og hvite dekksider.

 

Her er de mer ekte variantene:

 

050.jpg

 

ShowTell-Brads30FordRatRod-001.JPG

 

Selv digger jeg rods og kunne gjerne tenke meg å bygge en.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan man faktisk få skrevet litt om dette..

 

Okay, hva som IKKE er hotrods, uansett hvor hardt man prøver. Det er misforstått inspirasjon fra rods.

 

Photoshoot2015.jpg

 

CIMG3656.jpg

 

Etter min mening er ratlook ikke noe man kan bygge, det er ikke en byggestil. Man kjøper seg ikke en bil og bestemmer seg for å "lage en "rat"". Man kjøper seg en bil, senker og setter på noen felger, blir påkjørt og retter men har ikke penger til å lakkere. For eksempel. Eller hvis man kjøper et vrak og får det til å gå og kjører vraket slik.

Det er ikke en oppskrift man skal følge fra A-Å som må inneholde et panser som er overflaterustet, Mooneyes-kapsler og hvite dekksider.

 

Her er de mer ekte variantene:

 

050.jpg

 

ShowTell-Brads30FordRatRod-001.JPG

 

Selv digger jeg rods og kunne gjerne tenke meg å bygge en.

 

 

Eirik

 

Du påstår at man ikke kan bygge en ratrod? Også kommer du med 2 stk prakteksemplar på hjemmemekka "rats".. Er ganske så imponert nå ;)

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnisse sikta kanskje mer til luringen som hadde posta et meningsløst innlegg over han, ikke trådstarter..

 

Ellers kan jeg jo meddele at rat rods er skadd på noe annet enn gamle amerikanere, over og ut.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnisse sikta kanskje mer til luringen som hadde posta et meningsløst innlegg over han, ikke trådstarter..

 

Ellers kan jeg jo meddele at rat rods er skadd på noe annet enn gamle amerikanere, over og ut.

 

rat kan bygges av alt mulig.

Går en hvit golf mk1 her oppi/ nede på gjøvik som er wannabe rat.

bredda org felger, litt for mye dekkstrekk, noe rust, jernkors osv.. Kan hører med lillebror has om han har noen bilder (Cruzer her på fora)

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

 

Blir det samme som "sleeper" Nå veit ikke jeg hvor det kommer fra.. Men samme det.. Ratrod, eller vertfall Rat kan man bruke på det meste spørr du meg. Så lenge den ser ut som den er klar for dynga, men har sleppt den helt ned, og feite felger med strekt dekk..

 

Eirik.. selvfølgelig går det ann å "bygge" ratlooker, bare å få litt fart på rust prosessen og div andre skader..

Hoodride/rat rod er tøft så lenge det er gjennomført.. Nytter ikke bare med ett klistermerke som det står Hoodride e.l. på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår at man ikke kan bygge en ratrod? Også kommer du med 2 stk prakteksemplar på hjemmemekka "rats".. Er ganske så imponert nå ;)

 

1. Trengte du virkelig å quote alle bildene mine for den 1 1/2 setningen din?

2. Du misforsto poenget mitt.. Nå vet jeg ikke hvordan det står til med den rodden, men jeg vet derimot hvilken historie uglys '79/'80 Rabbit har. Han ødela den litt, lakkerte frontplata i en annen farge og kjørte på et relativt lokalt treff hvor den fikk mye oppmerksomhet. Han satte seg aldri ned og planla at han skulle kjøpe en bil og lage en "rat" ut av den..

 

Ellers kan jeg jo meddele at rat rods er skadd på noe annet enn gamle amerikanere, over og ut.

 

Kan jo kanskje si det, ja. At det kun er rods som er bygget i en tradisjonell stil som kan kalles "rat rods". Men Dereks sølvgrå Golf 3 var jo faktisk en av de nyere bilene som kledde rustpanser (og en av de første). Ikke at det automatisk blir noen "rat rod" av det, men han hentet vel noe inspirasjon derfra. Og på hans sølvgrå bil fungerte det jo faktisk. Men jo, enig der igrunn. Det fungerer på noen biler, men det blir ikke en rod av den grunn.

 

Eirik.. selvfølgelig går det ann å "bygge" ratlooker, bare å få litt fart på rust prosessen og div andre skader..

Hoodride/rat rod er tøft så lenge det er gjennomført.. Nytter ikke bare med ett klistermerke som det står Hoodride e.l. på

 

Så du mener at det er dritfett om pappa kjøper en Golf IV/V til meg, jeg lager meg en prosjekttråd her hvor jeg forteller om "byggingen av en ratlook MkV" og setter opp en plan på hvordan jeg vil bygge min rat-Golf; hvite sidevegger, stålfelger, rustpanser, takgrind, sjakkflagg på taket, gule lykter osv? Det er det jeg reagerer på, ikke om man "hjelper til" litt..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

En rat-rod er vel mer at det skal gå lengs med minst mulig kostnader? Er kanskje jeg som forveksler begreper her. Et godt norsk ord er vel jallamekk :)

 

Man kan jo gjerne lage en bil med ratlook, men det blir ikke en rat-rod av den grunn. En rat-rod er en bil (eller motorsykkel!) som har mange mange års "wear and tear"

Kjør hardt, kjør stil, kjør volvo med 3 dritfulle fjortisser baki uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår