Gå til innhold

Intercooler Effekt

Ranger emnet


Tvåførr

Anbefalte innlegg

Hallo, eg har kommet litt i diskusjon med noen kamerater av meg. Temaet gjelder større intercooler. Noen som kan forklare, eventuelt referere bevismatriale? Hvor mye har større (Alu) interooler og si?

Er en som sier man ikke tjener "hester" ved bytte til større intercooler. Dette var da i forbindelse med chipping. Noen som kan rettlde meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

større ic= større flate som blir kjølt ned, so lufta blir kaldere, å kald luft er positivt,

 

haha, godt forklart :D

 

 

Hva skjer med en gass når den blir varmet opp?

 

jo, molekylene i gassen utvider seg, og tar automatisk større plass. Dette går andre veien også. DVS en kald gass tar "mindre plass" pga molekylene trekker seg sammen.

 

Det er derfor man vil ha så kald luft som mulig fra en IC, nettopp for å øke fyllingsgraden med luft i hver enkelt sylinder.

 

Hadde du hatt varm luft fra en dårlig IC, får du ikke "pressa inn" like mye luft :)

-Volvo 740 T6 prosjekt-

- Bruksbilen: Volvo 940LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar. Men har vi noe anntatt efekt økning, dillemmaet var en opel bertone cupe 1,8 turbo eller noe sånt, og han hadde montert chip og større ic, orginalt er det 200 hk, og han påsto han fikk 220 etter bytte. Men sånn generelt, hvor mye er det å hente?

 

Å, går det noen grense for størrelse? Annet en hva man har plass til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at vriåtter-folket tjener 30-50 hk på et bytte fra Roots- til Sentrifugal-kompressor,og dette bare er fordi sistnevnte er adiabetisk bedre (varmer ikke opp lufta like mye) så sier det seg selv at en 70+prosentlig økning i kjøling av lufta har litt å si både for effekt,tenningsbank,driftstemp,maks hp man får ut etc...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar. Men har vi noe anntatt efekt økning, dillemmaet var en opel bertone cupe 1,8 turbo eller noe sånt, og han hadde montert chip og større ic, orginalt er det 200 hk, og han påsto han fikk 220 etter bytte. Men sånn generelt, hvor mye er det å hente?

 

Å, går det noen grense for størrelse? Annet en hva man har plass til?

 

20 hk med chip og ny IC er vel ikke så mye å hoppe i taket over på en turbomotor?

Er ingen grense ppå størrelse nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å passe på at rør-dia ikke er knøttliten og kjøleren stor som en amerika-koffert... Ikke noe feil i at den er voksen,bare rørene står i samme stil...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar...

 

Så hittil er konklusjonen,

-Ic Har en kjølende effekt, ikke bare påluft men på hele motoren, ved at den pøser på med kald luft.

-Jo større areal, jo kaldee luft= Mere effekt.

-Å vi kan regne 1 hk pr 1grad

 

Daer spørsmåle mitt temperatur forskjell, Hvist det er 20 grader på sugesiden, hva er da temperaturen ved innsuget?

 

Men for kald lufter joikke bra heller? Der eg jobber på Rols Royce,(Vi bygger store disel/gass motorer for ferjer og landanlegg), der må vi sette på noe som di kaller for polar avblåsning,(for båter som skal til svalbard og slikekalde plasser) det er en ventilsom slipper ut koprimert overflødig luft, for ved tepraturer på 15 minus og kaldere for og ta et eksempel, så blir det mere luft en hva motoren skal ha, den er så kald at motoren får for mye, Alså molikylene har trekt seg for masse sammen, å da klarer ikke motoren levere nok drivstoff, så da går den på mager blanding...

 

Hvordan blir dette om vinteren i en bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hittil er konklusjonen,

-Ic Har en kjølende effekt, ikke bare påluft men på hele motoren, ved at den pøser på med kald luft.

Å si at ic pøser på med kald luft er vel å ta i litt. Den slipper gjennom luft som er mindre varm enn det som kommer ut av turboen.

 

-Jo større areal, jo kaldee luft= Mere effekt.

-Å vi kan regne 1 hk pr 1grad

Det skalerer nok ikke så lineært som du skal ha det til. Og du når en grense på hvor mye som er lønnsomt ganske fort.

 

Men for kald lufter joikke bra heller?

 

Alså molikylene har trekt seg for masse sammen, å da klarer ikke motoren levere nok drivstoff, så da går den på mager blanding...

Hvordan blir dette om vinteren i en bil?

 

Har ingen anelse om hva som gjøres på store dieseler. Men i bil måler vi mengden luft som kommer inn, og justerer bensinmengden etter det. Uansett hvor godt ic kjøler, så er det like mye luft som går gjennom LMM.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse om hva som gjøres på store dieseler. Men i bil måler vi mengden luft som kommer inn, og justerer bensinmengden etter det. Uansett hvor godt ic kjøler, så er det like mye luft som går gjennom LMM.

 

Der er eg litt uenig, for om lmm måler luft som er på 15 minus, så er det "mye" mere luft en den måler, på grunn av at lufta allerede er nedkjølt, når lufta går igjennom turbo så er det det samme som når du legger en balong i flytende nitrogen, da krymper balongen, men om du tar den oppigjen (går igjennom turbo) så utvider den seg til samme størrelse, altså den lurer lmm, så da vildu få for høyt ladetrykk, og formye luft inn på motor,, etter min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår