Gå til innhold

Intercooler Effekt

Ranger emnet


Tvåførr

Anbefalte innlegg

Sorry for og gå litt av topic. men dert ser ut som dere vet hva dere snakker om.

Spm. noen som vet om det er nevneverdig effekt og hente med ic på diesel turbo uten lmm? kun gamle go pumpa....

"Mer" luft skal hjelpe der også...men siden jeg ikke har vett på dieseltrimming,så aner jeg ikke hvor mye. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og det er mer oksygen i N2O enn oksygenet det erstatter fordi N20en er såpass kald :)
Er ikke mye oksygentilsetning som trengs...vi har jo ikke stort mer enn 20% i lufta. En prosent eller to til gjør underverker det... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

"En intercooler kjøler ned innsugstemperaturen. Senker du temperaturen 50 grader

vil det gi en effektøkning på ca 10% - og dessuten blir motoren bli kaldere noe som

minsker risikoen for sprekking eller blåste pakninger og topper.

Testresultat fra IC - utetemperatur 21 grader, ladetrykk 0,9 bar.

Original IC: Turbo: Temp 118,7 grader - Innsug: Temp 45,6 grader

Større IC: Turbo: Temp 118,4 grader - Innsug: Temp 29,2 grader"

 

Endelig de eg venta på. Er dette en god mal?

 

I følge denne så vil det si at for hver grad du får ned insugstempen med, så får du 0,2% mere effekt.

Så ved kjøp av denne intercooler så får du 17,84% mere effekt.

Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med.

 

Helt konge;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med.
Å jo da. Mindre motorer liker i de fleste tilfeller ladetrykk bedre enn store... lader du mye hardere,er tempen ut av turboen også høyere,og en bedre IC gir da en ytterligere effektøkning over det du regnet ut..;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis riktig.

Når du øker motoreffekten med 10% ved hjelp av større cooler vil også varmen stige proporsjonalt med effektøkningen eller?

 

vet ikke noe om det jeg.

Bare fant dette på nettet litt før jeg leste denne tråden og da bladde jeg tilbake og la inn den der :P

Vet ikke om det stemmer eller om det er salgstriks men.. hehe

her fant jeg det: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig de eg venta på. Er dette en god mal?

 

I følge denne så vil det si at for hver grad du får ned insugstempen med, så får du 0,2% mere effekt.

Så ved kjøp av denne intercooler så får du 17,84% mere effekt.

Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med.

 

Helt konge;-)

 

jeg kan ikke garantere at dette er 100% rktig, men det var noe jeg fant på en tuningside, sikkert ikke halvgæli.

Denna sida som er kilden: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke garantere at dette er 100% rktig, men det var noe jeg fant på en tuningside, sikkert ikke halvgæli.

Denna sida som er kilden: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114

 

 

He he, taker og bukker eg, er med på den med små motoerer, men er det noen plass det går an å få tak i en guide? Noen som har fakta på bordet? Den fra bs bildeler kan jo bare vere salgstriks? Er ikke noen som har noe å referere til, gjerne en person, eg er litt intrisert i å finne ut akkurat hvor mye det har og si, synest det er ytterst interesant..

 

Takker for gode svar, Hvilken kjøler vil dere anbefalle til en bil med en rundt 280-300 gamp? En b230fk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar, Hvilken kjøler vil dere anbefalle til en bil med en rundt 280-300 gamp? En b230fk?
Til 300 hk kommer man langt med 2" (evt. 2.5",men det er strengt tatt ikke nødvendig til "bare" 300hk) trykkrør og en kjøler på ca 76x220-250xså lang du får plass til...evt 76x260-300xditto hvis du har 2.5" rør. Sistnevnte så har du rør nok til langt over 300... hjelper ikke med en koffert-størrelse kjøler hvis rørene er trange,som sagt... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår