Gå til innhold

Hvordan fungerer Quattroen

Ranger emnet


Lubert

Anbefalte innlegg

Det er nok desverre rett.. TT-en er (omtrent) fremhjulstrekk helt til du mister grep eller får skrens eller noe lignende. Da vil elektronikk føre krefter bakover.

Audi TT og A3 har så lite plass i motorommet at det kun er plass til tverrstilt motor. Derfor er det ikke "vanlig" quattro. (samme systemet som volkswagen bruker. Nemlig Haldex:)

 

A4, A6, A8 og lignende biler har rettstillt motor, derfor har "ordentlig" quattro med TorSen diff på midten og 50/50 foran bak helt til du mister grep på en aksel. Da vil kerftene flytte seg mekanisk til den akselen med best grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører fremhjulstrekk med drift på mellomaksel inntil ABS hjernen

registrerer en 36(?) graders forskjell i rotasjon på frem- og

bakhjul, da skjer en elektronisk innkobling av bakdiffen og man får

da en 50/50 trekk.

 

Mange som roter inn at A3 og TT har Haldex lik det man finner på

Golf 4 og 5, og deretter begynner å rote med Syncro (som er en

viskosebasert diff som deler omtrentlig 80/20 på enkelte GAMLE

VW biler).

 

Antiskrens oppleves vel litt som at du brekker med kun ett

bakhjule i sving/skrens.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører fremhjulstrekk med drift på mellomaksel inntil ABS hjernen

registrerer en 36(?) graders forskjell i rotasjon på frem- og

bakhjul, da skjer en elektronisk innkobling av bakdiffen og man får

da en 50/50 trekk.

 

Mange som roter inn at A3 og TT har Haldex lik det man finner på

Golf 4 og 5, og deretter begynner å rote med Syncro (som er en

viskosebasert diff som deler omtrentlig 80/20 på enkelte GAMLE

VW biler).

 

Antiskrens oppleves vel litt som at du brekker med kun ett

bakhjule i sving/skrens.

 

 

Tusen takk for det svaret. :) lettet meg utrolig egentlig.

Grunnen til at jeg spør og var usikker, er fordi at rumpa på bilen kom så lett. Det skulle ingen ting til for å provosere frem sleng. Derfor måtte det jo være nokka krefter bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at dette her Schancke har drevet å mekket på er helt

annet enn elektroniske kontrollere til Haldex, han har vel heller

stått for konstruksjoner av 1000hk-kasser osv til rallycrossbruk.

 

 

Uansett, er baer å google på Haldex Controller så bør man finne

ting. Vet at ES tuning og ACE Competition forhandler enheter.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår