Gå til innhold

Erfaring av bruk av sprøyte fyller

Ranger emnet


partybeat

Anbefalte innlegg

går jo ann å spørre der du kjøper den.

 

lite erfaring med det, bruker stort sett grunning og lakk, har muligens lagt filler på en bob engang, den sprakk lett. om det var filleren eller lakken som sprakk vet jeg ikke, da det ikke var min.

på min bob har jeg blanda i 10% "plastifier", mykgjører, og den har ingen sprekker i det hele tatt. der har heller ikke grunninga sprekki, sjøl om den ikke har mykgjører (mener jeg å huske).

 

nå er jo bob lagd av glassfiber, men det er jo det hardeste miljøet du kan utsette en lakk for, med de vibrasjonene den blir utsatt for.

mener at lakksponsorern min sa noe om filer, men husker ikke om det var positivt eller negativt. du kan jo ta kontakt med http://www.billakk.no , da de gutta har peiling.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bra grunnarbeid før du tar på filler (Da mener jeg matte ned hele flaten) så minsker du sjansen for at lakken/fillern sprekker.. Vi hadde inne en fanger på vår Ungdomsbedrift her oppe i bardu.. Den kunne vi faktisk blåse deler av lakken av med trykkluft PGA Dårlig grunnarbeid. :)

 

Gamle plastfangere/deler er direkte håpløse å få ting til å bli 100% på selv med nitidig vasking og riktige mengder med plastgrunning...

 

Men over til fylleren, eller skal vi kalle det Slipefyller...

Den gjør jobben sin den!..

 

MEN skal da IKKE forveksles med sprøytesparkel, da den er ekstrem til å ta til seg foktighet og skal IKKE brukes på bil i dag...:iconsm

 

Så kjør på med 2K slipefyller du!:m'm:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gamle plastfangere/deler er direkte håpløse å få ting til å bli 100% på selv med nitidig vasking og riktige mengder med plastgrunning...

 

Men over til fylleren, eller skal vi kalle det Slipefyller...

Den gjør jobben sin den!..

 

MEN skal da IKKE forveksles med sprøytesparkel, da den er ekstrem til å ta til seg foktighet og skal IKKE brukes på bil i dag...:iconsm

 

Så kjør på med 2K slipefyller du!:m'm:

 

 

Sprøytesparkel og fyller er AKKORAT d samme

I Feel Need For Speed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytesparkel og fyller er AKKORAT d samme

 

:anger:

 

NEI NEI NEI...

 

Det som HETER sprøytesparkel... Er en guffe som trekker til seg fuktighet, selv om det er værforrandring i lufta mens en holder på...

 

En FYLLER er en guffe en godt kan vannslipe på UTEN at det skjer noe som er negativt...

 

Tilbake til teorien du...:rules:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett det Bead-lock sier. Sprøyte sparkel er noe man bruker om man resturerer gamle am-cars med stooore flater som må være helt rette. bead-lock ikke drep meg nå da :D

 

Fyller, er en slipe grunning, du sprøyter på og sliper til du har en rett flate, fri for sliperiper, siden det er jobben til fyllern. Klart for base lakk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett det Bead-lock sier. Sprøyte sparkel er noe man bruker om man resturerer gamle am-cars med stooore flater som må være helt rette. bead-lock ikke drep meg nå da :D

 

Fyller, er en slipe grunning, du sprøyter på og sliper til du har en rett flate, fri for sliperiper, siden det er jobben til fyllern. Klart for base lakk :D

 

Der tar du grundig FEIL, sprøytesparkel skal ikke brukes på gamle amcars heller

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:anger:

 

NEI NEI NEI...

 

Det som HETER sprøytesparkel... Er en guffe som trekker til seg fuktighet, selv om det er værforrandring i lufta mens en holder på...

 

En FYLLER er en guffe en godt kan vannslipe på UTEN at det skjer noe som er negativt...

 

Tilbake til teorien du...:rules:

 

Det er INGENTING som heter sprøyteparkel mer.. har faktisk diskutert om det der med mange.. trudde også det var forskjell

I Feel Need For Speed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du grundig FEIL, sprøytesparkel skal ikke brukes på gamle amcars heller

 

Men blir vell fortsatt brukt? Vært innon noen verksteder hvor de holder på med amcar resturering, å der blir "sprøyte sparkel" brukt.. Mulig det bare var en fyller som bygde noe voldsomt men. Sprøyte sparkel trekker vell ikke mere fukt enn vanlig sparkel? Blir jo isåfåll rust bombe av det :S Bør vell kansje legge en sealer under evt syregrunning først?

 

Enn på american hot rod da? Er det kun slipefyller de sprøyter på? Siden de håndsparkler store deler av karosseriet? :P

 

Ikke meningen å være en liten fårståsegpåer her, er under utdanning å er mange her inne med mye bedre peiling enn meg, bare lurer selv å er sikkert noen som kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir vell fortsatt brukt? Vært innon noen verksteder hvor de holder på med amcar resturering, å der blir "sprøyte sparkel" brukt.. Mulig det bare var en fyller som bygde noe voldsomt men. Sprøyte sparkel trekker vell ikke mere fukt enn vanlig sparkel? Blir jo isåfåll rust bombe av det :S Bør vell kansje legge en sealer under evt syregrunning først?

 

Enn på american hot rod da? Er det kun slipefyller de sprøyter på? Siden de håndsparkler store deler av karosseriet? :P

 

Ikke meningen å være en liten fårståsegpåer her, er under utdanning å er mange her inne med mye bedre peiling enn meg, bare lurer selv å er sikkert noen som kan svare meg.

 

Sprøytesparkel finnes fortsatt ja, men er uhyre sjeldent brukt innen bilverksteder, pga at det trekker like mye fukt som vanlig sparkeøl, og er der noen som restaurerer amcars på seriøst basis, så bruker dei ikke sprøytesparkel, og skal du absoltt bruke det, så må du ha sealer mellom lakk og sprøytesparkel, og helst under også. Er kun uvitende og useriøse folk som bruker sprøytesparkel nå.

 

På american hotrod bruker dei slipefyller, og samtlige seriøse sjapper jeg kjenner til i usa bruker slipefyller, i tillegg til at dei fleste i usa også bruker å legge epoxy grunning, også kallt E-coat der borte, og dagens High Solid slipefyllere bygger ganske bra

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår