Gå til innhold

Oljelekkasje/forbruk S6

Ranger emnet


Gisse

Anbefalte innlegg

Kjøpte for litt siden en 95 S6, som i utgangspunktet virket meget tight ig fin foruten noen slitedeler som trengtes å byttes...

 

Har skrudd en del nå for å få den tip-topp, og mistet litt pågangsmotet i går da jeg merket at omtrent oljen renner rett av når jeg kjører.... Tok for litt siden stor service og fylte på mobil 1 helsynt olje... Har kjørt ca 20 mil og var under bilen.. Det ser ut som det renner olje ut av bunnpannepakningen, men det ser og ut som det kommer noe fra over dette. Hadde den for ca 30 mil siden inne på verksted der registeret++ ble byttet.. De gikk og over uten å se noen lekkasjer på sim-ringer etc....

 

Har nå fått høre fra noen som "vistnok" har peiling på audi, at så gamle audier bruker masse olje, at de ikke kan kjøres på helsynt, for da lekker de som en sil og ifølge møller er det ingen vits i å bytte pakninger etc for det blir like ille etter noen mil.. Er de innkjørt med mineralolje så må de kjøres på det... Oljeforbruk på en liter pr 1000km er helt normal osv...

 

Mtp at jeg til nå aldri har hatt en bil der jeg må etterfylle olje mellom oljeskift så lurer jeg litt... Kompis hadde forøvrig en audi 100 med 2,3E motor som ikke brukte olje eller lakk...

 

Noen som har noen ideer eller vet om disse motorene kan fås tette... Hva må demonteres for å få ned bunnpannen? Det ser ikke ut som det lekker fra oljekjøler eller toppdekselpakning.... Hvor kan det evt eller lekke?

 

(Tenkte på litt feedback før jeg vurderer om jeg orker å hive meg på det selv eller skal sette det bort....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den lekker olje UT så er det noe galt.. Litt vanskelig å si hva du skal gjøre for å få den tett men... Bare å spore opp lekkasjen og fikse det! Om så må du ta ut motoren!

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en '96 S6 2,2. Bruker ca. 0,5 liter på 5000 km.

Som Mikkel B sier er det bare å finne lekasjen og fikse det.

 

De som påstår man ikke skal bytte mellom mineral olje og syntetisk olje vet ikke hva de snakker om. Bytt så mye du vil.

 

Det meste av det som selges som syntetisk olje er uansett ikke mer enn høyraffinert og hydrocracket mineralolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt kan gjøre forskjell å gå over til syntetisk olje om bilen har gått på mineral hele tiden... Det løsner fort opp gammel dritt osv og du kan få oljeforbruk.. Faktisk..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår