Alliz Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Noen som vet ved vilken temperatur kjøleviftene skal slå inn på en 1994 Audi 100, 2.6L ? Har byttet thermostat og føleren til el-viftene nede på venstre side av radiatoren, men syntes viftene slår inn omtrent ved kokepunktet eller seinere... I forbindelse med thermostatbytte sliter jeg med å få lufta kjølesystemet, får ikke ut lufta og får dermed varmgangsproblemer. Noen som vet fremgangsmåten for lufting av kjølesystemet på 2.6 motoren ? Jeg vet at det er en lufteskrue på kjølerøret, bak kant motor, venstre side, og en lufteskrue på varmeapparatslangen,der den går inn i torpedoveggen, venstre side, ved siden av viftemotoren til varmeapparatet. Har forklaring på tysk og der er disse lufteskruene nevnt , samt noe om at motoren skal gå på ca. 2000 rpm i ca. 30 sekunder, men tysk er ikke min sterke side. Alle tips og råd taes imot med stooor takk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stewie28 Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 hvilken tenp er da det da viften slå inn da? har akkurat skiftet radiatoren i varmeappartet, og luftet der. motoren min en 2,8 ligger jevnt på 90 grader, men etter en stund på tomgang starter viften når den er 100 grader. Siter bedre med en kråke i sengen enn ti kråker på taket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alliz Skrevet November 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 motortemperaturen ligger på ca.92-93 grader på bykjøring, i 80 kmt eller mer ligger den på ca.90grader og ved køkjøring/tomgang stiger temperaturen raskt opp mot 100 grader..er dette vanlig for v6 til audi ? Eller må den luftes en gang til ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stewie28 Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 at temperaturen er slik, men på min er det slik jeg skrev i forgje mld. og det ser ut til at bilen trives, og at det er slik det skal være. var ikke helt slik på audi 80 2,0 men det er jo andre motorer:) Siter bedre med en kråke i sengen enn ti kråker på taket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 Det høres helt riktig ut. Termostaten skal begynne å åpne rett under 90 grader, så normal driftstemperatur er alt fra snaut 90 til litt over 100. Husk at kokepunktet for kjølevæske under trykk er betydelig høyere enn for rent vann i atmosfærisk trykk, kjølevæsken koker ikke ved 100 grader.. ;) Med 50/50-blanding og normalt trykk i kjølesystemet er kokepunktet over 120 grader. Viftene skal starte i mellomste hastighet rundt 94-95 grader og høyeste hastighet ved snaut 100 om jeg husker riktig. Har du klimaanlegg styrer dette også viftene ut fra trykk i kjølesystemet, så her kan det leve litt mer sitt eget liv når det gjelder hastighet. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daffaen Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 motortemperaturen ligger på ca.92-93 grader på bykjøring, i 80 kmt eller mer ligger den på ca.90grader og ved køkjøring/tomgang stiger temperaturen raskt opp mot 100 grader..er dette vanlig for v6 til audi ? Eller må den luftes en gang til ? på min 2,8 så gjør den det også! med en gang man står i kø eller tomgang så stiger tempen fort opp til like under 100 første gang reagerte jeg litt på det for gamle bilen min et sarv av en mazda lå bare på 88 grader så tok en tlf til møller og da fortalte de meg at 2,8 og 2,6 ligger tett opptil 100 grader på tomgang og viften skal starte på 94/95 som spangen skriver her Siter mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod (Solgt) Audi S6 2.2Turbo RS2 Nissan Leaf (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 10, 2007 Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 på min 2,8 så gjør den det også! med en gang man står i kø eller tomgang så stiger tempen fort opp til like under 100 første gang reagerte jeg litt på det for gamle bilen min et sarv av en mazda lå bare på 88 grader så tok en tlf til møller og da fortalte de meg at 2,8 og 2,6 ligger tett opptil 100 grader på tomgang og viften skal starte på 94/95 som spangen skriver her 200en min startar kjølevifta på 98grader Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alliz Skrevet November 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2007 Mange takk for info ang. temperaturen på audi`n ! Da ser det ut til at det er som det skal være. Skal sjekke når viftene slår seg på, så jeg er sikker på at alt fungerer som det skal. Så igjen, mange takk for hjelpen alle sammen. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.