Gå til innhold

Fjerne asfalt flekker fra lakken

Ranger emnet


stighenning

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dere har sikker sett disse svarte prikkene nemlig asfalt flekker.

Jeg har prøvd å bruke "nesten" alt mulig rart av avfetning, men prikkene har vel blitt sittende skikkelig etter solen har stått på.

 

Det jeg fant ut, var at "kampen antirust" har en liten spray flaske som fjerner disse flekkene - og som du også får med etter du har understellsbehandlet bilen din med Tectyl.

 

Vet dere hva dette stoffet er, og hvor kan jeg få tak i litt større volum, typ 0,5 eller 1 liter..

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke testet det samme, men har en flaske av det hjemme...

 

Clay er et annet bra alternativ når du skal fjerne de asfalt prikkene, samt noe som heter prickbort fra Norsk Prol...Meguiars (norsk prol) hadde noen flasker med det på BIL07 messa så jeg når jeg var innom der, men pass på å vask bilen før du starter å gni på de prikkene der, alt støvet rundt fungerer som slipepapir om du gnir på møkkete bil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Man får en liten orange flaske som det står tecyl på, den er veldig effektiv mot asfaltrester. Spray på og la den stå i noen sekunder, så spyl av. Et annet alternativ er spylervæske. Spray på og spyl av.

 

Clay bruker man for å fjerne bremsestøvet som ikke kan fjernes med tecyl eller spylervæske. Bruker man clay på asfaltrestene, så blir clayen skitten og fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobber med bilklargjøring til daglig, og vet att det er mye fint å få. Norsk Prol har en asfaltfjerner som heter Prickbort, den funker meget bra. Spritbasert, snill mot lakk og plast. Cartec har en asfaltfjerner som heter MVM, meget effektiv. Applied har Tixo 2000, Micro 2000, 304 og en som heter bare Tjærefjerner. Har brukt MVM før, meget fornøyd. Bruker Prickbort nå og er meget fornøyd. Prickbort fåes kjøpt på 1ltr flasker. Spray på. latt virke i 5-10 minutter om bilen er våt, 4-5 minutter om bilen er tørr. Ingen fasitt, men sånn bruker jeg den og det funker. Kan oxo brukes til å fjerne olje, fett, tectyl og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne den j**la asfalten og annet ræl som fester seg på lakken er nesten det deiligste med alt som har med bilpleie å gjøre, syntes jeg. Selv bruker jeg clay, men jeg vil prøve prickbort til våren. Har hørt og lest så mye flott om den!

 

Clayen blir skitten og fæl, som nevnt ovenfor, men det er bare å kjøpe mer! Bruk og kast.

 

Det blir så glatt og herlig etterpå....mmmmmmmm :D :D Sexy...

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja vet nå ikke det,fjerna all asfalten på nybile vår etter at den hadde vært igjennom et område der de la ny asfalt.

 

at bilen poleres regelmessig hjelper nok på.

 

Emunol er en relativt mild avfettingsvæske, så skal du få bort alt må du bruke tjærefjerner. Som oftest så vil du ikke kunne se asfaltrestene/piggstøvet som sitter i lakken nederst på bil siden så godt (utenom hvis du setter deg på huk og kikker nøye), men stryker du hånda over kjenner du at det er en ganske ru overflate. Dette får du bort ved å først bruke syre (eller clay som andre sverger til) for å fjerne piggstøvet, så tjærefjerner til slutt for å fjerne resterende asfaltrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår