Gå til innhold

Trenger noen tips her, Olje skifte, slapp bil og Airbag lampe

Ranger emnet

Adsome

Anbefalte innlegg

Heisann:D

Hadde håpet noen her kunne ha gitt meg noen små tips:D

1, Skal skifte olje på A4 1.8T en min men lurer på om det er en vanskelig jobb? tenker mest på olje filter og slik? hørte fra en mekaniker at det kan være litt knottete på denne, stemmer det? noen spesielle ting jeg må være obs på?

2, føler bilen drar litt ugjevnt over 3k omdreininger på de forskjellige girene.. på 1 og 2 gir så drar den godt opp til 3000 men så stopper draget ganske godt føler jeg i forhold til andre biler jeg har prøvd så pleier jo draget holde seg til 4-5k omdreininger før den dabber av.. og i 3-4 gir så virker bilen ganske slapp på hele turtalls registeret men dette varierer og noe for av og til så drar den greit.. har skiftet luft filter til kon filter men trodde ikke det skulle ha noe å si?

3, Airbag lampa lyser, hørte på audi at det kunne være et stikk under setet, men dette var ikke vanskeligt og fikse selv, noen her som kansje kan gi meg en forklaring på hvordan dette gjøres? hehe

hadde vært supert om noen kunne gi meg noen hint eller tips på noen av problemene mine;) Takker for alle svar:D

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er muligens noe dysleksi feil her men prøver vertfall;)hheheh

Ikke prøv å skryte på deg å være dyslektiker (eller dyselektriker som vi lese- og skriveføre så humoristisk kaller det) gutt.

Du skriver bra og fullt forståelig. Mulig du rett og slett leser igjennom det du skriver før du trykker send altså, noe alle dyselektrikere burde bli langt flinkere til. Det er mye ræva språk her på forumet. Men du er altså et hederlig unntak hvis du virkelig lider av denslags.

Spørsmålene dine derimot, får andre svare på. Jeg har aldri satt mine ben under et A4-panser... :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, Skal skifte olje på A4 1.8T en min men lurer på om det er en vanskelig jobb? tenker mest på olje filter og slik? hørte fra en mekaniker at det kan være litt knottete på denne, stemmer det? noen spesielle ting jeg må være obs på?

Veldig enkelt. eneste som kan være trøblete, er at "korken" kan sitte noe hinsidiges. Jeg var på verksted for å bytte olje på min, endte med at vi pumpa olja opp.

Er forresten bare å ta av plast dekselet under, så ser du filteret oppi der. du trenger en "oljefiltertang" fra biltema:)

2, føler bilen drar litt ugjevnt over 3k omdreininger på de forskjellige girene.. på 1 og 2 gir så drar den godt opp til 3000 men så stopper draget ganske godt føler jeg i forhold til andre biler jeg har prøvd så pleier jo draget holde seg til 4-5k omdreininger før den dabber av.. og i 3-4 gir så virker bilen ganske slapp på hele turtalls registeret men dette varierer og noe for av og til så drar den greit.. har skiftet luft filter til kon filter men trodde ikke det skulle ha noe å si?

Det kan være at LMM har kvelda. Det skjer veldig ofte. Forsøk å koble på en turboklokke for å se om trykket er stabilt, eller forsvinner. Kan også være resirkventilen som ikke er frisk. Det du sier opplevde jeg når slangen fra blokka til resirken hadde smelta sammen. :P

3, Airbag lampa lyser, hørte på audi at det kunne være et stikk under setet, men dette var ikke vanskeligt og fikse selv, noen her som kansje kan gi meg en forklaring på hvordan dette gjøres? hehe

Det eneste stikket under setet, er vel det som går til varmesetet etc. Kan hende det bruker samme kontakt. Dra setet baks bakover, så ser du at det er en ledning som går ned i gulvet.

Og btw, kan ikke se at det er noe dysletiker trykkleifer her :)

Joachim

»[ ] VW Golf IV Highline 1.9TDI 2001

»[x] Volvo V70N 2.0T 2001

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt:D

kjøpte oljefilter tang i dag så blir nok ut og mekke litt etter maten;) hehe

angående draget i motoren så er det ikke så store foskjeller i draget men er merkbart føler jeg, men mener at det bilen skulle gått enda dårligere om lmm var gåen, for så dårli går den ikke;) hehe.

så over til airbag lyset.. fremdeles ingen som vet hvilket stikk/kontakt det er snakk om så må "overhales" for at feilmeldingen og lyset går bort etter et besøk hos audi?

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt:D

kjøpte oljefilter tang i dag så blir nok ut og mekke litt etter maten;) hehe

angående draget i motoren så er det ikke så store foskjeller i draget men er merkbart føler jeg, men mener at det bilen skulle gått enda dårligere om lmm var gåen, for så dårli går den ikke;) hehe.

så over til airbag lyset.. fremdeles ingen som vet hvilket stikk/kontakt det er snakk om så må "overhales" for at feilmeldingen og lyset går bort etter et besøk hos audi?

Mvh Torbjørn

Det er ikkenoe fasit på hvor dårlig bilen går om LMM er defekt.

Min gikk bare dårligere over lengre tid. faktisk sånn at jeg ikke merka det.

Fant du ikke kontakta under setet?

Joachim

»[ ] VW Golf IV Highline 1.9TDI 2001

»[x] Volvo V70N 2.0T 2001

»[x] Volvo S60 2.0T 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke om jeg finner stikket etter jeg har tatt oljebyttet,

men noen som har et raskt svar til meg på dette, kjøpte oljefilter på biltema idag å nå når jeg så under bilen så er jo oljefilteret som står på en del større en det jeg fikk.. sjekka på nettsidene til biltema og varenummert stemmer vertfall med modellen jeg har og med turbo og.. eller har ikke størrelsen noe å si? ;P hehe,

hadde vært greit med raske svar nå siden bilen står på bukk nå;) takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lot bilen svive til den ble varm (driftstemp) og ruset litt forsiktigt og kikket under å det så fint og tett ut. får bare la det gå et par dager så sjekke igjen om det lekker. bare litt rart med den vannvittige størrelse forskjellen men så at pakningene var like stor på begge filterene. får se hva som skjer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle kjøpe meg a3 selv å da lyste airbag lampa, hørte med verksted hva de tok for å fikse det, de slukke ha rundt 4000 for d.

verksted kisen sa at bila måtta vises på biltilsynet når lampa lysa, bare vis bila å si fra, var noe med forbindelse med forsikring osv..

men d ble ikke den bilen for å si d sånn=)

VW Touran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være forskjellige grunner til at den lyser, men er det "side airbag igniter" feil saa er kontakten, under setet, gul skal den være, pröv först og "trange" kontakten. Hvis ikke dette virker skal du bare ta, den bort. Klippe og tenge sammen, men gjör dette skikkelig med krympe kontakter.

Dette er blitt en tilbake kalling fra vw spesielt, paa touareg. har tatt bort maaange slike.

Feilen oppstaar pga, ledningene mister kontakt.

4Rings to rule them all!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå satt på biltema filteret og ser ut til og fungere greit det:D var en del mindre en det andre men ikke vet jeg, hørte vertfall at bilen trengte et oljebytte, følte den ble litt roligere nå:D hehe

hvis filteret er veldig mye mindre må du nesten fylle olje deretter også:)

1993 Audi S2 coupe

2000 Audi A4 1.9TDI sedan

X 1990 Audi Coupe Quattro 20VT

X 1998 Audi A4 1.8 TurboQuattroSport Sedan VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider