Gå til innhold

Oil Catch tank.

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har noen synspunkter på en patent jeg har tenkt å prøve.

catch.jpg

slik ser catch tanken min ut. Jeg har tenkt å bruke nivånipplene til "Sug" inn til turboen.

DSC00625.jpg

Her er en supra med ca samme patenten.

D2-1.jpg

Noen fordeler/bakdeler med å ha en slange til innsuget av turbo?

og er det noen som vet noen grunn til at dette ikke kan virke?

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oljefella du har avbildet er konstruert for å stå i oppreist posisjon. Siden nivåglasset skal vise oljemengden i fella så indikerer det at glasset sitter på fellas "skitne" side, altså før labyrintene har skilt olje og gasser. Ved å koble på vakum her vil du kunne suge olje inn i motoren, og det ønsker du ikke. I tillegg kødder du i verste fall altså til eventuell labyrintfunksjon ved å legge ei felle som er men å stå.

 

Videre bør du også vurdere å hente vakum fra plenumet, slik at det også hersker undertrykk i situasjoner hvor ikke turboen lader.

 

Avslutningsvis er jeg redd den såkalte catchtanken ikke har så god konstruksjon som en oljefelle egentlig burde ha.

 

Hva har du forresten tenkt å gjøre med olja som samler seg i tanken?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, slammet blir liggende igjen i bunn av det som evt måtte komme og motoren opprettholder sin "ventilasjon" så ser absolutt ingen negative sider med dette.

 

Og du burde skamme deg Ludvig :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg henter vacum fra plenumet vil ikke det føre til overtrykk i catchtanken når turbo'n lader? eller mener du jeg bør ha vacum fra både plenum og turbo, evt. med en tilbakeslagsventil mellom plenum og catchtank?

 

Etter som jeg har forstått det så er de fleste catchtanker fylt av "stålull" som oljedampen kondenserer i

isåfall bør det jo gå an å bruke iallefall den bakerste nivåglass nippelen til vakum, slik at oljedampen suges igjennom "stålulla" å kondenserer. slik som illustrert her:

catch-1.jpg

 

jeg regner med jeg vil dra en slange fra catchtanken til bunnpanna.

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorffor har det seg da at dampen fra veivhusventilasjonen på så godt som alle orginalbiler blir sugd inn i innsuget og forbrent?

 

Som jeg har sagt tidligere går dampen gjennom ei oljefelle for å skille væsker og gasser. I en velkonstruert oljefelle er det kun gassene som blir med inn i innsuget, mens olja renner tilbake til bunnpanna.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på "inn i motoren" og "inn i motoren". Var en som sa det at fordampet olje er oppbrukt eller ødelagt på en eller annen måte, og den vil du gjerne ikke ha tilbake i oljesmøringa. Så den bør da adskilles og tømmes heller enn resirkuleres.

 

Og det med å føre oljedamp inn i forbrenningssystemet er heller ikke ønskelig da du gjerne får mye ansamlinger og avleiringer på vegen. Hadde en 760TIC med luftfilterboksen til dels full av olje som motoren kastet av seg i visse tilfeller. Lækkert.

 

Fint om noen korrigerer meg på dette da jeg ikke vil bli sitert på noe jeg vranglærer bort. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg henter vacum fra plenumet vil ikke det føre til overtrykk i catchtanken når turbo'n lader? eller mener du jeg bør ha vacum fra både plenum og turbo, evt. med en tilbakeslagsventil mellom plenum og catchtank?

 

Etter som jeg har forstått det så er de fleste catchtanker fylt av "stålull" som oljedampen kondenserer i

isåfall bør det jo gå an å bruke iallefall den bakerste nivåglass nippelen til vakum, slik at oljedampen suges igjennom "stålulla" å kondenserer. slik som illustrert her:

catch-1.jpg

 

jeg regner med jeg vil dra en slange fra catchtanken til bunnpanna.

 

 

Jasså, de er fyllt med stålull disse bling bling-tankene. Ja, da er det ikke fullt så nøye om de ligger eller står.

 

Som du sier må du ha enveisventil til innsugsplenumet for å unngå ladetrykk inn i veivhusventilasjonen.

 

Oljereturen fører du ganske riktig tilbake til bunnpanna, enten under oljenivået, eller via en væskelås (ala dassen) over oljenivået. Enkelte motorer er følsomme ovenfor veivhusventilasjon kun gjennom toppdekslet. Det kan hindre olja i å renne tilbake til bunnpanna.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på "inn i motoren" og "inn i motoren". Var en som sa det at fordampet olje er oppbrukt eller ødelagt på en eller annen måte, og den vil du gjerne ikke ha tilbake i oljesmøringa. Så den bør da adskilles og tømmes heller enn resirkuleres.

 

Og det med å føre oljedamp inn i forbrenningssystemet er heller ikke ønskelig da du gjerne får mye ansamlinger og avleiringer på vegen. Hadde en 760TIC med luftfilterboksen til dels full av olje som motoren kastet av seg i visse tilfeller. Lækkert.

 

Fint om noen korrigerer meg på dette da jeg ikke vil bli sitert på noe jeg vranglærer bort. :)

 

Olja i seg selv er vel fullt brukbar som smøremiddel skulle jeg tro, men det gjelder å få sortert ut veivhusgassene. Det er disse som forurenser olja dersom ventilasjonen er mangelfull. Noe den ofte blir når vi hobbymekanikere begynner å fofle med fancye catchtanker og oljereturen rett ut i friluft.

 

Dersom det er mye olje i luftfilterboksen er nok veivhusventilasjonen defekt eller tett slik at oljefella ikke får gjort jobben sin.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt tidligere går dampen gjennom ei oljefelle for å skille væsker og gasser. I en velkonstruert oljefelle er det kun gassene som blir med inn i innsuget, mens olja renner tilbake til bunnpanna.

 

Vel, har sett på den såkalte "oljefella" på f.eks bilen min. Ikkeeksisterende sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja i seg selv er vel fullt brukbar som smøremiddel skulle jeg tro, men det gjelder å få sortert ut veivhusgassene. Det er disse som forurenser olja dersom ventilasjonen er mangelfull. Noe den ofte blir når vi hobbymekanikere begynner å fofle med fancye catchtanker og oljereturen rett ut i friluft.

 

Dersom det er mye olje i luftfilterboksen er nok veivhusventilasjonen defekt eller tett slik at oljefella ikke får gjort jobben sin.

 

har en slik catchtank på min bil, ville ikke hadd den oljen som havner i catchtanken inn i motoren igjen. dette pga att når jeg har drenert tanken er det 80% vann som kommer ut. altså kondens, dette vil man ikke ha i oljen i motoren...

 

har drenert min 4 ganger i løpet av sommeren, samme hvær gang.. mye vann og litt olje ijag med..

 

så vil annbefale å montere denn slik att du lett kan drenere den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en slik catchtank på min bil, ville ikke hadd den oljen som havner i catchtanken inn i motoren igjen. dette pga att når jeg har drenert tanken er det 80% vann som kommer ut. altså kondens, dette vil man ikke ha i oljen i motoren...

 

har drenert min 4 ganger i løpet av sommeren, samme hvær gang.. mye vann og litt olje ijag med..

 

så vil annbefale å montere denn slik att du lett kan drenere den ;)

 

Dette skyldes trolig at den ikke ventilerer veivhuset særlig bra. Veivhusventilasjon på standardbil har som en av sine hovedhensikter å holde olja frisk. Og alle standardbiler har retur av olja til bunnpanna. Og det blir jo litt av en selvmotsigelse dersom oljereturen virker mot sin hensikt.

 

Jeg tror derfor snarere at kondensen dannes i catch-tanken din, eller i det minste hindres i å evakuere i gassform grunnet mangelfull konstruksjon av tanken.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår