Gå til innhold

Kunne noen satt opp en "Turbo Guide"?

Ranger emnet

Exerqtor

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, er det noen her som peil, tid å ork til å sette opp en litten guide til oss som er nye på feltet å som kan være kjekk vist enn skulle oppdatert motor'n ettervært?

Litt om hvilke turboer som er å annbefalle på en "Orginal" FK/FT for å få opp ladetrykket. Med linker osv osv..

Har vanskelig for å finne ut av hvilken turbo som jeg burde kjøpt, kunne tenkt meg å lagt meg på rundt 1,2bar i begynnelsen, men vil ha mulighet til å gå litt opp eller evt ha en turbo som kan lever 1,2 over lang tid uten å bli helt skrot..

Hvilken turbo enn bør velge for å ligge på si 1,2bar, med 3" trykkrør å større dyser med alu intercooler å litt porta topp osv.. Å hvor mange HK en sånn ca vil lande på med det å det oppsettet.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som tittel sier, er det noen her som peil, tid å ork til å sette opp en litten guide til oss som er nye på feltet å som kan være kjekk vist enn skulle oppdatert motor'n ettervært?

Litt om hvilke turboer som er å annbefalle på en "Orginal" FK/FT for å få opp ladetrykket. Med linker osv osv..

Har vanskelig for å finne ut av hvilken turbo som jeg burde kjøpt, kunne tenkt meg å lagt meg på rundt 1,2bar i begynnelsen, men vil ha mulighet til å gå litt opp eller evt ha en turbo som kan lever 1,2 over lang tid uten å bli helt skrot..

Hvilken turbo enn bør velge for å ligge på si 1,2bar, med 3" trykkrør å større dyser med alu intercooler å litt porta topp osv.. Å hvor mange HK en sånn ca vil lande på med det å det oppsettet.

søk etter 16t og 18t turboer på forumet her, så finner du vel folk som diskuterer om de turboene, hvilke chips de fungerer med, ladetrykk, effektpeak, spoolup, alternative turboer, m.m.

16t er vel den beste for "gate" og "ok effekt", såvidt jeg har skjønt. Du får den bla.a. fra 850r(?), eller du får den fra sverige, samt du kan også få den fra norge ny.. er ikke så altfor ille.. rundt 6k ny, tror jeg? Må vel mekke litt for å få den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekti rekti, har hørt mye fint om "T4-Hybrid" turboene. Hva er det som gjør dem så bra? Evt hvor kan enn få tak på noen bra sånne?

Hva for no mods må til får å få på en sånn turbo? Først å fremst en med innebygd WG siden jeg ikke har noe lyst / råd til å bygge meg grenrør.. Å appropå det, er manifolden fra en 95 FK motor bra nok til en sånn hybrid sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den her no brukanes? Evt med hvilket kompressor hus? Å hva mer trenger enn? Eller er detta enda et tilfelle av GROV overkill?;P

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-033&Category_Code=GRT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen behov for 3 toms trykkrør eller spjellhus... I følge utregninger gjort av en på tpc forumet skulle begge deler flowe til 600hk og endel mer.

3076R er kanskje litt overkill, 3071R er lillebroren.

Jeg skal kjøre med den på min..

For å få på en sånn må du plane av labyrinttetninga på grenrøret, bygge ny downpipe og nye slanger/rør til vannkjøling og smøring av turboen.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekti rekti, har hørt mye fint om "T4-Hybrid" turboene. Hva er det som gjør dem så bra? Evt hvor kan enn få tak på noen bra sånne?

Hva for no mods må til får å få på en sånn turbo? Først å fremst en med innebygd WG siden jeg ikke har noe lyst / råd til å bygge meg grenrør.. Å appropå det, er manifolden fra en 95 FK motor bra nok til en sånn hybrid sak?

Trenger ikke bygge nytt grenrør da. Henrik her på forumet har jo laget separat WG med 940 røret. Best at det ser litt org ut den dagen biltilsynet ser oppi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom tilfeldigvis over en film av en turbo "omtrent" lik min, men etter det jeg vet er det samme lager opplegget på alle garrett sine kulelagra, hvertfall opp til monsterkaliberene.. her ser en jo litt hvor sinnsykt lett en slik turbo spoler, og jeg tipper den er kald nå(mye slark i lagrene når ikke kulene har "driftstemperatur", som min står å spinner lenger enn dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bygge nytt grenrør da. Henrik her på forumet har jo laget separat WG med 940 røret. Best at det ser litt org ut den dagen biltilsynet ser oppi

Noen bilder av grenrøret til Henrik??

Er det bare å lage et t-stykke mellom grenrør og turbo til wastegaten?

Volvo V70 2.0T 01 mod. Familiebil

Volvo 240 Turbo 84 mod. Prosjekt

BMW X3 2.0D 06 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom tilfeldigvis over en film av en turbo "omtrent" lik min, men etter det jeg vet er det samme lager opplegget på alle garrett sine kulelagra, hvertfall opp til monsterkaliberene.. her ser en jo litt hvor sinnsykt lett en slik turbo spoler, og jeg tipper den er kald nå(mye slark i lagrene når ikke kulene har "driftstemperatur", som min står å spinner lenger enn dette..

Hvor får turboen smøring fra når han skrur av motoren?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke noe smøring da, men kulelagrene er jo allerede satt inn med olje, og det der er ingenting av rpm i forrhold til når turboen mater skikkelig, så det der har absolutt ingenting å si! husk, det er kulelager, og ikke glidelager, som kliner seg på samme måte, disse turboene skal omtrent ikke ha olje i det hele tatt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke noe smøring da, men kulelagrene er jo allerede satt inn med olje, og det der er ingenting av rpm i forrhold til når turboen mater skikkelig, så det der har absolutt ingenting å si! husk, det er kulelager, og ikke glidelager, som kliner seg på samme måte, disse turboene skal omtrent ikke ha olje i det hele tatt heller

Bare spør av nysgjerrighet jeg! :) Har jo sett nok av eksempler at noen ruser motoren og skrur av. Da tenker jeg det blir turboras ganske fort.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh joa, bare å spørre:p høres kansje litt rart ut, men er MYE slark i de lagrene faktiskt, selv nye fra fabrikk, men dette er kun for at når den oppnår full driftstemperatur, så skal ikke lagrene skjære seg. temperaturene inni lagerdelen kan fort komme opp i(120-140grader) så da sier det seg selv at kulene i lagrene trenger litt rom å gå ekspandere i

Lenke til kommentar
Del på andre sider