Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

b230a skal ha 10,3:1 i komp

 

Litt grunnleggende motorteori:

10,3:1 er kompresjonsforholdet og er forholdet på volum i sylinderen med stempel på bunn og på topp. Kompresjonsmåleren måler lufttrykket trykket i sylinderen, som ikke er det samme.

Men, kompresjonsforholdet setter en øvre grense på hvor høyt komporesjonstrykk du kan ha. Men kam-timing, og generell slitasje på motoren er med på å bestemme hva det faktiske kompresjonstrykket blir.

 

Og, btw, husk å holde gasspjeldet oppe når du måler kompresjonen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk målt komp i helgen:

 

Nr. 1 5.1 Bar

Nr. 2 5.9 Bar

Nr. 3 5.5 Bar

Nr. 4 5.1 Bar

 

Det tok 4 Kompressjons slag før trykket stoppa på målingene over her.

Glemte såklart å åpne gasspjeldet, skal ta en måling til senere.

 

Prøvde å helle litt olje ned i syl nr 1 for å se om det ble høyere komp, var ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg og henter motoren din... Hvis det er noe som er sikkert, så er det at det ikke er noe galt med hverken blokk eller topp hos deg.

 

Skal du bruke F-blokka med A-gasseren, så må du bruke elektrisk bensinpumpe, da F-blokka ikke har hullet hvor bensinpumpa skal sitte, og mangler den kammen på balanseakselen som driver bensinpumpe (tror jeg).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg og henter motoren din... Hvis det er noe som er sikkert, så er det at det ikke er noe galt med hverken blokk eller topp hos deg.

 

Skal du bruke F-blokka med A-gasseren, så må du bruke elektrisk bensinpumpe, da F-blokka ikke har hullet hvor bensinpumpa skal sitte, og mangler den kammen på balanseakselen som driver bensinpumpe (tror jeg).

 

hmm det tenkte jeg ikke over i farta, hvis det ikke er noe galt med topp eller bloka så vet ikke jeg hva som er feil, da burde den gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store vansker med å tro at EGR kan føre til NO-start på en b230a.

 

EGR kan feile på fem måter.

  1. EGR-tempføleren kan låses lukket, noe som kan føre til tenningsbank.
  2. EGR-tempføleren kan låses åpen, noe som vil føre til at motoren går som en bøtte møkk, siden eksosen vil sendes inn i innsuget, uavhengig av motortemperatur og last.
  3. Vakumklokka til EGR kan låses åpen, som fører til at motoren går som en bøtte møkk når den blir varm.
  4. Vakumklokka til EGR kan låses lukket, som kan føre til tenningsbank.
  5. Røret til EGR kan ruste sund, som vil føre til formidable mengder med falskluft. Men EGR ventilen vil være stengt under oppstart, så det vil ikke virke inn. Dessuten er min erfaring at en b230a vil starte, selv med mye falskluft, som om du f.eks kobler løs slangen til bremsekraftforsterkeren.

 

Bare #3 kan tenkes å ha innvirkning på kaldstart, og det har jeg strengt tatt store tvil om.

 

 

Mitt råd til deg: Sjekk kompen igjen, med åpent gasspjeld. Er den fremdeles like lav, så står registeret ditt feil.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok, skal sjekke komp igjen.

 

men kan registeret være feil når:

 

-Merket på kamdrevet står rett opp, og når jeg åpnet topplokket så sto kammen rett. (begge ventilene på Syl nr 4 var like åpne og begge på nr 1 var stengt.

 

-Merket på veivdrevet står ca på 0*

 

-Rotoren i fordeleren står rett forbi merket.

 

Stemmer alt da eller er det mer jeg må sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår