Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis reg.reima har hoppet over noen hakk, burde jeg bytte reim og strammehjul da?

Hvis jeg bruker samme reg.reim men bare flytter denne til riktig sted, er det sansynlig at det skjer igjen?

alle b230 motorer er såkalte "non-interferance" altså at ikke ventilene møter stemplene hvis reg.reima ryker.

noen som kan bekrefte? jeg er 99% sikker fordi jeg ringte volvo når jeg hadde problemer med hallgiveren.

og da sa han at jeg måtte være forsiktig ellers kunne ventilene bøye seg. sa at jeg hadde en b230a.

dette var tydlivis en som kunne lite om de gamle motorene, eller motorer generelt siden jeg ikke flyttet på reg reima når jeg skulle få tenninga rett...

Er det stress å bytte reg.reima?

eller er det noe man klarer fint selv?

hvilke verktøy trengs?

hva er det viktig å passe på når man driver med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha seriøst høyt turtall med historiens drøyeste ventilflyt for å bøye ventilen på en std. 230A ja! :)

 

Gåkke d se..

 

Er reima/drev og lager i strammehjul i god stand så holder det å sette den på igjen, for grunnen til at den hopper noen tenner er som regel slakke..

 

Er jo noe som skal sjekkes og etterstrammes men som ikke blir gjort alltid..

 

Sikker på at du satt til fordeleren ordentlig sist du justerte tenning ,at den ikke har løsnet og vridd seg endel.

 

Eller kan det jo være så enkelt at pluggne dine er dønn sure og må skiftes,siden du har eksperimentert med E85 og at den har gått fett over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha seriøst høyt turtall med historiens drøyeste ventilflyt for å bøye ventilen på en std. 230A ja! :)

 

Gåkke d se..

 

Er reima/drev og lager i strammehjul i god stand så holder det å sette den på igjen, for grunnen til at den hopper av er som regel slakke..

 

Er jo noe som skal sjekkes og etterstrammes men som ikke blir gjort alltid..

 

Sikker på at du satt til fordeleren ordentlig sist du justerte tenning ,at den ikke har løsnet og vridd seg endel.

 

Eller kan det jo være så enkelt at pluggne dine er dønn sure og må skiftes,siden du har eksperimentert med E85 og at den har gått fett over tid.

 

Jeg har sjekket tenninga med tenningslampe så den er helt riktig, dobbelsjekket dette også.

 

pluggene har riktig farge, sist tank er kjørt med ren 98 blyfri.

 

Det er gnist og våte plugger, derfor virker det veldig sansynlig at det er reg.reim

 

(pluggene var våte etter en god del start forsøk)

 

prøvde også å taue bilen i gang, masse smell i potta og når jeg tenker over det kan det hørtes ut som det kom en smell eller to fra unsuget også.

 

Jeg skal sjekke reg.reima først når jeg kommer hjem hvertfall.

Første gang jeg driver med reg.reim, men jeg finner sikkert ut av noe etterhvert.

 

har skjønt såpass at motoren bør stå i Øvre dødpunkt før jeg starter å tulle med den.

 

Det er kamaksel drevet som har hoppet over en tann eller hele reima som har gått noen hakk?

 

hvis jeg finner merket på kamdrevet er noen hakk forran eller bak merket, er det bare løsne på reima og flytte kamdrevet til riktig sted og putte på igjen?

 

også stramme litt på reima kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vri på veiva. Er en 24mm kopp mener jeg.. Vri veiva til den står i ØD. Merket skal stå på 0 på dekslet.

 

Se over om fordeleren står så å si på samme plass som merket i selve fordeleren. Sjekk etterpå at kamhjulet står på sitt merke. Hvis alle merkene er der dem skal være, har du problemer en annen plass. F.eks brent ventil ol.. Kan være mye da siden du har byttet mye av tenningen. Mener jeg så du skreiv det en plass ihvertfall.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reima stemte hvertfall.

hva er symptomene på brent ventil?

bilen har starta på 2 sylindere før.

 

har bytta coil og plugger, skal teste snart.

fyller på kondensfjerner også.

 

har rensa fordelerlokket og rotor.

 

tok ut alle pluggene og testa gnist på en plugg, ble fin tydlig gnist det.

 

har ikke strøm til å starte så må vente på en kamerat til å komme med bil så vi kan teste startkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også opplevet det at jordingskabelen som går fra batteriet til motoren hadde slitt seg av, og da gikk min bil som et dass.. Fikk da start og alt slikt, men føltes ut som om den gikk på bare 3 sylindre..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reima stemte hvertfall.

hva er symptomene på brent ventil?

bilen har starta på 2 sylindere før.

 

har bytta coil og plugger, skal teste snart.

fyller på kondensfjerner også.

 

har rensa fordelerlokket og rotor.

 

tok ut alle pluggene og testa gnist på en plugg, ble fin tydlig gnist det.

 

har ikke strøm til å starte så må vente på en kamerat til å komme med bil så vi kan teste startkabler.

 

Symptomer på brent ventil kan være at ett eller flere av innsugsrørene er varmere enn andre,pga. forbrenningstrykk som fiser ut via en utett innsugsventil.

men nå starter jo ikke dritten så da blir det værre å sjekke :)

 

For å sjekke om evt. noen eksosventiler (for det meste de som blir brent) er brent så kan du jo foreta en komp. test for å sjekke at ventilene holder tett..

 

Hvis du har litt olje i sylindrene så tetter ringene bedre og du ser evt. lekkasje på en ventil tydeligere.

 

Hadde en B23 en gang som plutselig ikke ville starte,og der var grunnen to brente ventiler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har regreima først hoppet, så er det kanskje like greit å sette på en ny reim. Koster ikke mange pengene på biltema.

 

Er grunnen til hoppende reim kun slakke så trenger man vel ikke erstatte reima.. så lenge den ser bra ut

 

Har vært ute for det samme og kjørte lenge med samme reim etter å ha satt den riktig igjen.

 

Er riktignok lite jobb å skifte men enda mindre å jobb å sette den på og stramme den korrekt!

 

Skulle den gå av så er det ingen krise siden det ikke skjer annet enn at motoren stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sjekket egentlig bare kamdrevet, var veldig vanskelig å se merket på reima, var nesten helt borte.

når motoren var i ødp, så var kamdrevet ca rett opp og i fordeleren var rotoren ca der den skal være i ødp.

sjekket ikke de nederste drevene, burde jeg gjøre det i tilleg?

 

bytta coil og plugger og fordeler lokk.

 

putta på kondensfjerner også.

 

går ut å sjekker jordinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sjekket egentlig bare kamdrevet, var veldig vanskelig å se merket på reima, var nesten helt borte.

Merkene på reima er bare der for å hjelp deg å sette på reima, så det er slettes ikke sikkert at de er rette uansett. Du må snu motoren så hakket på reimhjulet står på 0grader på nedre regreimdeksel. Så sjekker du at hakket bak regreimsdekselet over stemmer med merket på kamdrevet. Stemmer dette, og rotoren peker mot plugg #1, så står ting rett.

 

 

Prøv også å lyse med tenningslampe mens du kjører bilen på starteren og se hvor tenningen er. Har litt trua på tenning som er helt på trynet, eller defekt hallgiver.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår