Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

fant ut at reima hadde hoppet over det midterste hjulet.

den går til fordeleren, så dette på grunn av rotoren sto feil i øvre dødpunkt. flytta den ett hakk bakover.

ingen start, eller antydning til start.

kan være at kamen står feil, den tappen på hjulet kan jo knekke.

nå var ikke alle pluggene våte.

sjekka tenninga med tennlampe, så det er gnist der og den er ca riktig.

 

Tappen på kammen kan vel sikkert knekke,men lite sannsynlig.

Aldri vært borti det selv , men selve kammen kan knekke. det er heller ikke vanlig men det skjer en sjelden gang! :)

 

Er jo ikke mye jobb å ta av toppdekselet da..

 

Innsug og eksos på syl. 4 skal være like mye åpne og kammen skal stå med nokkene ut til hver side som en V på syl.1 ved øvre dødpunkt. ellers så har du merkene på kam og div. som før nevnt i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alle bolter på en motor har vel moment men de fleste er det bare å dra til sånn passe.. :)

Toppen har bolter som det er et must med moment sef.

 

Sier seg selv at du ikke trekker til med latmannhåndtak på 6mm bolter som holder toppdekselet.

 

Begynn på midten og skru med klokka utover i en spiral når du trekker til dekselet.

ha på litt pakningslim i hver ende der overfallet (halvmåneformet) til kammen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekker under topplokket i morgen.

mye stress å bytte hele toppen?

hvordan kam sitter det i b230a motoren? er vel en 530 topp

hvordan blir effektkurven med F toppen?

vet ikke hvordan stand noen av toppene er i, noen enkel måte å se hvordan de har det?

hva trenger jeg ved topp bytte?

regner med at jeg trenger topp pakning.

hvor lang tid tar det å bytte topp?

det er vel ganske rett frem skruing bare man passer på å få rett moment på toppen?

jeg kan ikke skjønne at det kan være noe annet som er galt nå.

kom gjærne med teorier om dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg fant problemet nå.

demonterte hele forgasseren så mye det gikk, fant ut at stempelet sto feil vei.

det som skjer da er at stempelet ikke vil gå opp.

jeg overhalte forgasseren for noen uker siden, og satt stemplet feil da. men det fungerte helt fint helt til nå så det var jo rart.

setter sammen og prøver å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg kjøper en comp måler på biltema til 139, så er det bare putte den der en tennplugg skal være og kjøre den litt på starteren?

 

hvilke tall ser jeg etter?

 

Er vel med bruksanvivning tenker jeg ;)

 

Det du er ute etter er jevne resultat uten for mye avvik i trykk mellom hver enkelt sylinder..

 

Har en sylinder mye lavere komp. så er det lekkasje!

 

Normalt trykk er vel 9-12 bar.. men så mye avvik er ikke bra,altså f.eks ca 10 bar på alle syl. tyder på tett motor

 

Din motor kan jo sef. ha alt fra 9-12bar (eller mer) men poenget er at måleres. skal være ca. like innbyrdes alle syl.!

 

Håper det var godt nok forklart,for jeg har ikke fått kaffe enda. så formuleringsevnen er ikke på topp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en frisk b230a skal være nærmere 12bar(180psi) enn 9bar(130psi).

 

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en sånn gjenget måler du kan skru inn i plugghullet, i stedet for sånn gummigreie som må holdes på plass. Så kan du jobbe alene.

 

Og en ting til. Tørk av/børst av/bytt pluggene før du prøver å starte neste gang. Tipper de ser ganske ille ut nå etter alle startforsøkene.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en frisk b230a skal være nærmere 12bar(180psi) enn 9bar(130psi).

 

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en sånn gjenget måler du kan skru inn i plugghullet, i stedet for sånn gummigreie som må holdes på plass. Så kan du jobbe alene.

 

Og en ting til. Tørk av/børst av/bytt pluggene før du prøver å starte neste gang. Tipper de ser ganske ille ut nå etter alle startforsøkene.

 

Forklarte sånn generelt når det gjelder komp. trykk.

 

Husker ikke hva de motorene ligger på,men med en forholdsvis lik måling på alle syl. er komp. grei hvertfall!

 

Men nå vet han hva han kan forvente hvertfall :)

Kan vel skje at alle er like dårlige og gir jevnt lite trykk ,men tror sjansene er ørsmå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår