Gå til innhold

Polerte bilen - 3 uker senere er en like jævlig

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Jeg polerte opp bilen til dama for ca 3 ukers tid siden. Den har siden stått ute og blitt kjørt litt med om det har noe å si.

 

 

Jeg har brukt Meguairs 3 step polering; Rubb - Polish - Wax. Arbeidet ble gjort for hånd.

Jeg vasket først bilen 2 ganger med Meguairs bilshampoo og varmt vann. Spylte av med høyttrykkspyler. Derretter gikk jeg over alle riper med ScratchX, som virket veldig bra. Fjernet masse riper.

 

Etter det gikk jeg over til Step 1, rubbing. Rubba hele bilen, og fikk jevna ut resten av ripene. Det ble ganske bra og 80% av alle riper som var på lakken ble rett og slett borte.

 

Når rubbinga var ferdig, gikk jeg over til Step 2, polering. Påførte en og en dør, skjerm etter skjerm. Jobba det godt inn.

 

Når bilen var ferdig polert, avsluttet jeg med å seale bilen med Wax. Etter dette spylte jeg hele bilen med vann, og vannet bare prella av med en gang. Tyda på at dette ble forholdsvis bra. Lakken skinte, ble silkeglatt, ripene var borte.

 

Men nå, 3 uker senere ser den nesten værre ut enn da jeg starta. Absolutt ALLE ripene er synlige igjen (av en eller annen grunn - trodde jeg hadde jevna dem ut med rubbing). Lakken hadde blitt skjollete igjen. Ta et eksempel i mørket. Man tar en liten lommelykt i mørket og lyser på lakken, og det er runde skjoller som bygger seg ut ifra punktet jeg lyser på. Hele bilen er sånn.

 

Hva har jeg gjort galt? Feil påført? Feil temperatur? For dårlig påført? Jeg skal bruke maskin neste gang, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en gul mikrofiberklut fra Meguairs uten sømmer til å tørke av med. Til å påføre med brukte jeg gule Meguairs pads.

 

Sånn så det ut etter polering. Har dessverre ikke etter bilder, da bilen står hos dama.

 

http://img207.imageshack.us/img207/2905/14102006028dy9.jpg

http://img472.imageshack.us/img472/6544/14102006029za7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke fjernet ripene, du har fyllt de igjen med middel som har "erodert" bort igjen..

 

En kollega sa det fint, du fjerner ikke en ripe, du fjerner lakken rundt den for å komme ned på samme nivå som ripen..

 

De vanlige meguiars produktene er ikke ment for bruk med maskin, MG serien derimot er beregnet på maskin. Eneste produktet du har nevnt her som kan brukes på begge deler er ScratchX, les bruksanvisningen.. ;)

 

Bare å stå på, meguiars produktene er bra, øvelse gjør mester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polerte bilen min med biltema vox for 5 uker siden. Like bra ennå :D

 

Har du sett etter riper da? Er vanskelig å se riper/swirls på en hvit bil med mindre man bruker en skikkelig lampe og snur hodet i 17 forskjellige vinkler og ser på lakken. Polerer ikke med voks da... men Biltema har vel clay, lakkrens, polering, voks, sealer +++++++ i en liten boks til 50,-. :D

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå om dagen så syntes jeg det er et rent marerit å holde bilen i tiptop-stand. vasket den god i går la på et lag sealent, tok en liten rundt i går ut på veien. parkerte bieln ute om nata da jeg ikke har garasje, men ble mildt sagt overrasket over at det var såpass mye fint støv på bilen. Så det merkes godt at folk tar frem piggdekkene sine :(

 

*Nei til piggdekk i Oslo og omegne*

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke spyle bilen etter at du har lagt på steg 3 (wax) den skal helst herde i minimum 12 timer før du legger noe annet opp eller vasker bilen igjen, dette er denne som sealer inne det du har gjort av jobb med DC 1 og DC 2, disse to har ikke noe beskyttelse/holdbarhet i seg og er bare for å rense og gi lakken en glans. så når du da vasket over bilen etter at du la på DC 3 wax har du fjernet en del av denne igjen og det som da ligger under har blir fjernet ved neste vaske el etter at bilen har vært i regn osv..

 

DC 1 el 2 har ingen korrigerings effekt i seg mht å fjerne riper den hjelper til med å skjule de ved å legge seg i ripene (filler) og det vil bli borte igjen når DC 3 wax enten er slitt av etter noen månder eller som du gjorde, vasket bilen rett etterpå..

 

Ripene har vært der hele tiden, men når det benyttes en rens fjernes all møkk som ligger i ripene/lakken som skjuler disse, da vil du avdekke ripene med en rens, for så å fylle de igjen med fillere som er i DC 1 og 2..

 

En DA maskin kan fint benyttes med alle disse tre i DC serien, men ikke en Roterende maskin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til 198 er ikke.no å satse på. Da gjør du det bedre for hånd. Den til 398 gjør poleringa langt morsommere. Lik maskin finnes til biltema til hundrelappen mindre.

 

Edit: De padsene som følger med duger ikke til annet enn vokspålegging. Skal du polere bør du enten kjøpe cyclopads fra autogeek, eller kjøpe de orange sonaxpadsene du får på CO.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår