Gå til innhold

Rykk fra 1. til 2. Gir

Ranger emnet


Alhan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat kjøpt en 95- Astra 1,8 STV.

 

I det jeg starter fra stillestående og aksellerer får jeg ett lite rykk/napp dunk i bilen i det andre gir legges inn. Hva kan dette skyldes?

 

I tillegg sluttet bakrutevisker plutselig å virke. Hva kan det komme av?

 

mvh

 

Alexander

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjennes ut som om det er noe i forstillinga som er løst. Hva er det som vanligvis ryker på slike, og hva koster det å fikse? Bilen har gått 1400000 ( ifølge telleverket og selger.....)

 

Alexander

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bærekula må skiftes.

Frsøkt å jekke opp bilen framme og rykke/bevege på hver av dekkene framme? Er det unormalt store bevegelser, kan det være en ide å få bærekula(ene) skiftet ut.

 

Fikk dette gjort på min i sommer før jeg dro på ferie, men på min går det ikke å skifte bare bærekula. Måtte skifte hele hjulnavet. Kostet 1800 + arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen i lufta for å få lagt på nye vinterdekk. Da hang hele bilen i lufta, og jeg prøvde riste på alle hjelene for å kjenne om noe var løst. Jeg kunne ikke kjenne noe, men så er ikke jeg dreven til å kjenne slikt heller....

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det jeg aksellerer på flat mark, akkurat i det 2.gir får tak så øker jo farten litt. Da kommer det ett lite rykk og ett slags "klunk". Jeg innbiller meg at jeg kan kjenne det på rattet og at noe er galt akkurat da.

 

Ellers kjennes bilen helt grei ut - ingen dødgang, drar ikke til noen side osv. Men nå er ikke jeg mekaniker, så det muloig at det er helt åpenbart for andre hva som er galt....

 

Alexander

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ligger i gearkassa...Har du sjeket olja i kassa? Kanskje den ikke får den smøringen den skal ha. Kan ha noe med gearoverføringa også å gjøre.

 

Er litt vanskelig å anslå når man ikke har testet bilen selv.

Vil anbefale at du får en mekaniker til å testkjøre bilen din for å fastslå hva det kan være. Kan bli kostbart om du fortsetter å kjøre med dette i lengden, avhengig av hva feilen skyldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei..

Er nok EGR ventilen din.Som enten kan smøres og renses opp,har du maks uflaks så må den byttes.Og den er dyr,tro meg.Det kommer til å bli verre med tiden,den kommer i 3 gir etterhvert også..Så har ingenting med forstilling eller dekk å gjøre.Du kan også prøve å bytte tennplugger og tennplugg ledninger,mulig det hjelper.Men jeg vil si det er EGR ventilen..Spør de på Opel,be de ta diagose sjekk på den..Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og resultatet ble:

 

-Slitte støtdempere bak

-Bremser henger bak

-En defekt pluggledning

-OG ikke minst: Slakke i styreledd og foringer venstre foran.

 

Og alt dette skal Opel-verkstedet ha 8300,- for å fikse...

 

Er det verdt å koste på såpass på en gammel bil?

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiper det er start med snø på som er årsaken til at visker bak har gått.

 

Er den like ømfintlig foran og? Er den det bør man jammen huske å skru av viskeren før man parkerer om kvelden... ;) Stiv pris på de viskermotorene har jeg hørt.

---------------------------------------

95 Opel Astra 1,8 Club STV grønn

94 VW Caravelle 2,4D Kombi krokan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår