Gå til innhold

Trenger litt hjelp Omega 2,5 v6 gåen toppakning??

Ranger emnet


Redneck79

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 95 mod Omega 2,5GL v6 stv som arbeidsbil. Er meget godt fornøyd med bilen og særlig den gode komforten. Bilen er så godt som fri for rust, kun noe lakkrust, og ellers i god stand tatt pris i betraktning (22000 kr). Likevel har jeg et problem... Etter noen dagers bruk mistenker jeg at toppakningen er gåen:(

Bilen er lat, mye latere enn hva jeg trodde en 2,5 v6 skal være og det er til tider litt trykk i ekspansjonstanken til kjølesystemet. Under lokket til oljen er det også en gulaktig gugge som ikke ser helt god ut.. Bilen er forøvrig lettstartet og ryker ikke hvitt/lukter søtt, samt at temperaturen er stabil. Noen "forståsegpåere" på jobb mener det er toppakning, mens noen hevder toppdekselpakning og oljekjøler. Hva kan være tilfellet???

 

Opel på Finnsnes skal ha 25000 kr for å løse dette, SINNSYKT!!

 

Jeg har skrudd litt selv og lurer på å stupe ut i det med begge beina. Er dette en overkommelig jobb (ser jævlig trangt ut..) eller vil det lønne seg å evt bytte motor?

Tenkte en stund på å heve kjøpet, men tror ikke jeg får så mye bil for 20-30000 kr som i en omega 95 mod.

 

Alle forslag mottas med stor takk!!

Kone-/familiebil: Volvo V70 D5 -02 / BSR-PPC

Arbeidsbil: Opel Omega 2,5 V6 GL stv -95

74 AMC Javelin AMX hobbyprosjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg omegafolket i England ryker toppakningen på V6 svææært sjelden. Ta en titt her:

http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/showpost.php?p=1119472&postcount=13

 

Litt majones under påfyllingslokket kan komme av kondens pga mye småkjøring. Hvordan ser det ut på peilepinnen? Hvordan ser det ut i ekspansjonstanken? Litt trykk vil det jo alltid være. Stikk også nesa nedi der og kjenn om det lukter eksos.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peilepinnen ser bra ut og har ikke luktet noe eksos fra kjøletanken. Men fargen på vannet ser litt brunt ut. Den bruker hverken vann eller olje så langt, men har kun kjørt ca 50-60 mil sålangt. Motor er gått 210000 km og bilen har stått parkert siden mai 07 pga EU mangler. Hvis jeg ruser den til 4-5000 rpm når motor er varm kommer litt hvit røyk, men ingenting/svært lite ellers. Tomgang er noe lav ca 5-600 rpm. Det er ganske lite trykk som oppstår i kjøletank, ikke noe bobling/koking. Temp måler ligger stabilt på 90 grader, men ved litt hardere kjøring beveger den seg litt over. Har unngått å dra gir helt ut/hardkjøre noe særlig ennå siden jeg ikke har byttet olje ennå.

Har hatt 3 Omega A tidligere, hvor den siste hadde gåen toppakning. Den hadde alle klassiske symptomer: skikkelig trykk i kjøletank, hvit røyk osv.. Finner ikke symptomene så tydelig på denne, men det bekymrer meg at den "henger igjen"/er skikkelig lat under aksellerasjon.

Kone-/familiebil: Volvo V70 D5 -02 / BSR-PPC

Arbeidsbil: Opel Omega 2,5 V6 GL stv -95

74 AMC Javelin AMX hobbyprosjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde samme problem med en vectra 2.5 v6, og der bytta jeg topp-pakningene billig! til han. etter det, ble alt som det skulle. Han hadde også samme symtomene som det du beskriver.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på å gjøre jobben billig en gang til:)? Er litt lysten på å prøve selv etter å ha byttet på en Omega A 2,0, men ble litt skremt av Opel på Finnsnes som hevder at dette er en hælvetes jobb.. Ser jo ganske trangt ut også.. Har liten erfaring med V6 selv

Kone-/familiebil: Volvo V70 D5 -02 / BSR-PPC

Arbeidsbil: Opel Omega 2,5 V6 GL stv -95

74 AMC Javelin AMX hobbyprosjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jobben er absolutt noe du burde styre unna.. :P Var et rent helvette for å si det mildt. Var første gangen jeg gjorde det da, og brukte rundt 5 dager. I følge opel harstad sa dem 18 timers demontering... Dem skulle ha 22000kr for topp-pakningsbytte her. :P

 

 

Hvis du isåfall skal prøve å bytte selv, vær ops på innsuget + tilhørende deler. Er lett å skade noe der.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det virker som om du har noen røket toppakning jeg. Da må lekkasjen i så fall være veldig liten. Jeg hadde bare flushet kjølesystemet, byttet olje og se hvordan det utartet seg. Kan jo være plenty av andre ting som gjør at bilen er daff.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser motorlampen?

 

Hvis den har dårlig bunndrag i bakker, stiger mye over 90 grader (noe den ikke skal gjøre. Skal ligge på rundt 85grader ved normal kjøring og rett under 90 ved hardkjør. Det gjør ihvertfall vectraen til kompisen min). Har du automatkasse? Isåfall, kan det være blant annet lite olje på den osv som igjen fører til dårlig giring osv.. Men som sagt over her, prøv å flush kjølesystemet og fyll helt rent vann/frostvæske.

 

Bytt også olje og filter til noe med kvalitet. Mener det skal være ei spesiell olje på disse motorene pga ventiler osv.. Når motoren står å går på tomgang, har du åpnet oljelokket og luktet nedi der? Skal lukte olje. Ikke bensin eller noe slikt.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må gjøres flere ganger. Både på 2L og V6 blir halvparten av kjølevæska igjen i systemet når man tapper av. Jeg spyler gjennom radiatoren, tar ut termostaten og spyler den veien og fyller opp, kjører motoren og tømmer flere ganger (hvorav en gang med radiatorrens). Utrolig hvor mye drit som klarer å gjemme seg i systemet. Når man kjører bilen varm med rens i skal man ha varmeapparatet på fullt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår